Aktivt överben?

T

Tajjger_Reg

Pållen har ganska nyligen fått ett överben på ena bakbenet, och efterssom min erfarenhet av överben är ganska begränsad har jag ett par frågor som jag vill ha svar på för att lugna ner mig lite :o

*Om överbenet är hårt, hästen visar ingen hälta, man känner ingen ökad värme och hästen reagerar inte för tryck på området, finns det då någon risk för att överbenet fortfarande är aktivt? Eller kan man rida på utan att behöva tänka på överbenet?

*Jag brukar använda höga senskydd bak, och överbenet sitter just i det området som senskydden täcker... Tror ni att hästen känner obehag av skydden, eller kan det vara skadligt att använda över överben... Tänker på att det blir ju ganska stort tryck just på överbenet efterssom det sticker ut lite... Ska kanske börja använda låga strykkappor istället?

1000 tack för svar! :bow:

Sv: Aktivt överben?

Hej!
Överben är antingen en kompensation för att det benet är skevt, tex. eller kommer helt enkelt av ett slag/spark. När det kommer är det aktivt, och cirka ett par veckor, men jag har lärt mej att man ska arbeta ändå, men inte hårdträna. Motionsridning går bra. Man ska inte ställa av hästen. (Hårda är de hela tiden)
När benet inte är aktivt brukar det sakta gå tillbaka, så småningom planas ut och t o m försvinna.
Det farliga är om det sitter så att det kan växa in mot en led eller sena/gaffelband.

På de hästar jag haft som fått överben har det inte verkat ömt alls, skydd har inte irriterat, ens i början. En häst vi hade fick det av att han sparkat sig på insidan av benet, en annan i tillväxtzonerna
under knät troligen pga att hon var svagare där.( Bådas försvann mer och mer för att efter några år vara så gott som borta. Hästen som sparkade sig blev mycket gammal och under de sista 15 åren var det helt borta. På den andra fick man efter några år känna mycket noga för att hitta.) En tredje fick det på insidan av skenorna troligen för att hon var en aning intåad bf och då hon sattes i arbete behövde skelettet kompensera sig för att hålla. Efter ett år är de redan på väg att planas ut och gå ner.

Jag har sett hopphästar som fått det när de satts i hårdare träning tex.

Vanligast är fram. Hoppas du fick lite svar i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Verkligen ingen mer som kan något om överben? :smirk:

Min pålle har ett överben på insidan av fram knät. Han har inte ont och det enda man måste tänka på är att hålla koll så det inte växer mer.
Min ponny jag hade fick oxå ett överben på samma ställe, men det slutade inte att växa så det mjuk blistrades. Det var för säker 15 år sedan och jag tror inte att man gör det längre. Men ponnyn hade inga problem med sitt överben. Jag tävlade på SM nivå i hoppning på honom. Han va aldrig halt.

Så du behöver nog inte bekymra dig så mycket. Men håll koll så skydden inte skaver.

Ett överben är ju bara ben så dom har inte ont där.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 874
Senast: Lavinia
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 540
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst har dragits med ett aktivt överben länge. Överbenet har varit ömt och varmt. Nu är det på bättringsväg och de allra flesta...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama