Aktivitet för liten hund.

Minimys86

Trådstartare
Hej,
Jag har en liten chihuahua tik på ungefär ett och ett halvt år. Hon är lättlärd och tycker de är kul att få lära sig lite "trick" och få tänka till lite. Hon är väldigt energisk och älskar både långa och korta promenader. Men har märkt att hon inte kan slappna av om hon inte fått använda sig av tänket lite och blir trött i både kropp och huvud. Än så länge så kan hon sitt, ligg, stanna (även när jag går iväg), sitt vackert, "skäms" (lägger tassarna över nosen), skall.. sådana grejer. Kommer inte på allt nu. Men nu har min fantasi tagit slut lite och de känns som att vi bara gör samma saker hela tiden. Hon verkar bli uttråkad om de är för mycket av samma sak, vilket jag kan förstå. :)
Så de jag undrar helt enkelt är ifall någon har lite tips på olika tricks eller saker jag kan försöka lära henne. Kanske gärna med en liten beskrivning hur de ska gå till! :) Och de ska vara blandade saker man kan göra både hemma och på promenaden.
Tack på förhand!

Sv: Aktivitet för liten hund.

Tycker det ær svårt att sæga hur man ska læra in saker då det nog beror mycket på hunden men nedan ær några av sakerna jag klært Uno.

Hoppa och samtidigt snurra 360 grader i luften
Rulla
Hunden hæmtar olika saker på kommando
Høger/Vænster
Lyfta benen
Lægga sig stilla på sidan (praktiskt då man ær hos veterinæren!)

Annars kan du ju køra lite personspår med henne, det gillar min grabb och det ær vældigt smidigt då man inte behøver så mycket. Brukar lægga ett spår i børjan på promenaden, gå en længre tur så spåret får lægga sig och sedan køra spåret innan vi går hem.

Hej,
Jag har en liten chihuahua tik på ungefär ett och ett halvt år. Hon är lättlärd och tycker de är kul att få lära sig lite "trick" och få tänka till lite. Hon är väldigt energisk och älskar både långa och korta promenader. Men har märkt att hon inte kan slappna av om hon inte fått använda sig av tänket lite och blir trött i både kropp och huvud. Än så länge så kan hon sitt, ligg, stanna (även när jag går iväg), sitt vackert, "skäms" (lägger tassarna över nosen), skall.. sådana grejer. Kommer inte på allt nu. Men nu har min fantasi tagit slut lite och de känns som att vi bara gör samma saker hela tiden. Hon verkar bli uttråkad om de är för mycket av samma sak, vilket jag kan förstå. :)
Så de jag undrar helt enkelt är ifall någon har lite tips på olika tricks eller saker jag kan försöka lära henne. Kanske gärna med en liten beskrivning hur de ska gå till! :) Och de ska vara blandade saker man kan göra både hemma och på promenaden.
Tack på förhand!

Du skriver göra hemma , funderade på agility . man kan ju köpa hem material till detta , rätt kul faktiskt!! Tror din hund hade gillat det!!:)

Kurra gömma brukar vi köra (oftast två då)!!

Lycka till:)

Nosövningar är bra. Du kan låta henne leta godis, tex kan du slänga ut godis i högt gräs som hon får leta efter eller så kan du gömma saker som hon ska hitta. Personspår är också bra och tröttande.

Oj har inte hunnit kika in här för svaren men ser att jag fått många bra tips.

Red_chili: Har velat testa typ agility eller rallylydnad men då jag har varken körkort eller bil tar de för lång tid. Har både häst och skola att tänka på också. Därför vill jag ha lite tips på hemma eller promenad grejer. :) Bor i lägenhet så hade nog fått plocka med mig de ut i alla fall. (Jag saknar trädgård) :O Annars var de jättebra idéer.

_Amazing_: Kurragömma lät kul, gömmer du dig så får hon leta upp dig då eller? :)

Ainon: Lite av de har vi redan börjat på. men de när hon ska hoppa o snurra 360, hur lär jag henne de? :) Hon gör de när hon är lite uppspelt eller t.ex om hon ska få mat, så hoppar hon i en liten cirkel och allmänt fjöntig ut. :D

Red_chili: Har velat testa typ agility eller rallylydnad men då jag har varken körkort eller bil tar de för lång tid. Har både häst och skola att tänka på också. Därför vill jag ha lite tips på hemma eller promenad grejer. :) Bor i lägenhet så hade nog fått plocka med mig de ut i alla fall. (Jag saknar trädgård) :O Annars var de jättebra idéer.

Fast rallylydnad kan du hålla på med på hemmaplan, och utan skyltar om du nu inte vill skriva ut skyltarna och ta med dem ut ;) Om du kollar vad som ingår så är det tex att hunden går vid din vänstra sida hela tiden, sedan ska den kunna stanna, lägga sig, sätta sig, sitta kvar när du går runt den och lite annat. Sådant går utmärkt att träna trots att det inte står en skylt bredvid dig!

Utomhus kan man sedan träna på att hoppa upp på bänkar, krypa under låga grenar/liknande, gå på "konstiga" underlag m.m.

Du kan även prova att spåra med henne, det brukar hundar tycka är kul och då får de både använda hjärnan och stärka sitt självförtroende lite :) Vill du inte spåra så kan det ju räcka med att sprida ut maten på gräsmattan, gömma maten i en toarulle eller annat så att hon får jobba lite för att komma åt den. Inte jättesvårt för hundarna, men de brukar helt klart uppskatta det!

Testa freestyle. Finns en jätteduktig chihuahua som tävlar i högsta klassen, lille Viggo -jätteduktig!!

Hon brukar få hoppa upp på bänkar och stenar ute och tränar lite på stanna så att jag går iväg en bit och sedan inkallning. Hon kan även sitt från lite avstånd. En tjejkompis håller på med rally lydnad och har visat lite. Bland annat den där hon sitter ner och jag går ett varv runt henne. Ska testa lite mer sånt. :)

Hemlig: Vad är freestyle?

Rie: Men gud vilka hundar! Den första var riktigt cool ju. :D :love: Hur lär man hunden allt de där liksom? :P

Tack för alla tips!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 080
Senast: em-pirre
·
Hundträning Vi är några stycken som träffas med våra hundar och försöker ha lite träning. Förutsättningarna är inte de bästa, ibland är vi 4...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka