Aktiveringstips för hund under strikt vila?

MiniLi

Trådstartare
Min nya kompis Ila har varit halt sedan en hundattack förra helgen och ska enligt veterinären vila. Hon får inte springa, busa, hoppa, gå i trappor eller gå på ordentliga promenader. Hältan är diffus och svår att lokalisera men det finns misstanke om att det eventuellt är ett ligament eller dylikt i något av frambenen som spökar och därför får hon absolut inte belasta sig mer än nödvändigt.

Nu är det inte alltid så lätt att hålla en busig aussie still.. Jag skulle behöva tips på hur jag kan aktivera henne i stillhet!

Hittills övar vi mycket på platsliggning, men vad kan man mer hitta på?

Hon kan alltså inte gå spår eller liknande då hon bara ska röra sig korta stunder under kontrollerade former.

Har funderat på olika former av tricks.. Men känner mig osäker kring vad jag kan hitta på som är helt safe.

Sv: Aktiveringstips för hund under strikt vila?

Hålla en apportbock/vittringspinne utan att tugga? Plocka upp apportbock/vittringspinne och komma in och sätta sig fot (utan tugg)! Gripa metallapporten, sedan finns ju alltid stegförflyttningar/vändningar på stället och fjärren men det beror ju på hur mycket hon får belastas...

Såklart, apporten är ju jättebra att träna på!

Vittringspinnar har vi inte hållit på med. Kanske är något att introducera!

Vet inte om jag vågar göra stegförflyttningar och vändningar.. Eller någon typ av fotarbete..
Fick lite "skäll" av veterinären för att jag varit lite för tillåtande med vilan hittills.. Hon säger att ligamentet inte kommer läka om det belastas för mycket..

Förstår att det är svårt att låta bli att träna! Sedan kan du ju alltid lägga minispår (kanske tjugo meter) där du lägger många pinnar och lär henne att markera dom (om du har tänkt hålla på med bruksspår -vilket du såklart ska!)
Sedan kan du ju trampa upp en minisökruta på ca en gånger en meter där du klickar in att hon ska markera små genomskinliga tejpbitar som du klistrar direkt på marken. Räcker ju med att hon duttar med nosen.Passar bärst på tex grusunderlag eller asfalt.

Lär henne räkna, putta in lådor, dra av strumpor, städa efter sig, spela död, vinka, gömma sig och ev bubbla. Kräver inte mycket fysisk aktivitet men mycket tankeverksamhet. Tänkte att det kanske kan vara en idé att lära in lite mer flummiga saker också som inte måste vara exakt rätt med tanke på tävling och sådär :)

Gömma godisar under lådor och liknande
Gör hål i en petflaska (om du inte har en riktig aktiveringskula) och sätt godisar dit.
Tips på roliga tricks har du ju redan fått

Lycka till med rehaben :)

Liknande trådar

Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka