Aktivering till hund pa burvila

Corminta

Trådstartare
Chew har blivit halt, av okand anledning.
Veterinar tyckte det var onodigt att ga in med rontgen etc i dagslaget och rekommenderade tva veckors burvila tilll att borja med.
Endast tillaten kissrundor och ska tom hindras fran att rora sig for myket i huset.

Han ar van att springa hela dagarna pa garden, simma, leka med de andra hundarna, ga langpromenader, trana vardags lydnad osv.

Jag planerar att ta med honom till stallet sa det iaf blilr byte av miljo delar av dagen (sjalvklart kopplad) och fa ordentlig ordning pa platsen men mer da?

Soker tips pa tex latta tricks jag kan klicka in, enklare aktiverings leksaker jag kan gora sjalv etc. Stackarn kommer vara helt forstord redan iorgon och vi har minst tva veckor att utharda, troligen mycket langre.
Han ar framhalt (armbage) om det gor nagon skillnad.

Sv: Aktivering till hund pa burvila

Det är aldrig lätt att hålla dem stilla.

Här kommer lite tips:
Prova att lära honom vända huvudet åt höger och vänster.
Slicka sig om munnen.
Skämmas = lägga tassen över nosen
Håll fram handen med spretande fingrar och lär honom dutta med nosen på ett finger i taget, börja t ex med tummen tills han kan det. Sen nästa finger och nästa.
Gillar han boll? I så fall lär honom kasta bollen och du hämtar, han sitter kvar tills du stoppar den i munnen på honom igen.
Om du inte har lärt honom apportering som i lydnadsklass 1 så ta tillfället iakt att göra det nu. Han ska sitta stilla och du håller fram apportbocken, då ska han ta den i munnen och sen lämna tillbaks den när du säger loss eller tack.

Det finns säkert mycket mer, men jag kan inte komma på mer just nu.

Kan man anvanda vad som till apportbock? Typ en vedpinne i lagom langd/tjocklek?
Super tips verkligen!
Han alskar leksaker (allt mojligt han kan hitta) men vagrar ta nagot annat an sin kongboll i huset. Han har lart sig att lata bli sonens leksaker men nu har han bestat att han nte far rora nagonting alls annat an kongollen och ett gammalt sondergnagt ben.

Ja, bara det inte går träflisor ur som fastnar mellan tänder och i kinder/tunga. Annars kan man ju såga av en bit på ett skaft som sitter på något man inte använder längre. Eller köpa ett kvastskaft som man kan såga i bitar.

Du far hemskt garna forklara narare, jag kan verkligen inte ett jota om sok.

Delvis kl*
Hittills har vi ovat pa att an far lov att ata trots att jag inte vet "ratt" ord (vi har kampat en i februari) och att det ar fullt mojligt att ga pa toaletten kopplad.

Tror tyvarr det lutar at att det hr ar sista omplacerigen vi tar..

Minisökruta:
Du gräver i en liten ruta typ 1x1 meter, hunden sitter uppbunden o tittar på, du mojsar lte överallt i mossa/löv/snö o lämnar en bit av t ex att par gamla jeans som luktar du, sen låter du hunden söka o när den hittat rätt så ger du den snabbt som faan ett större stycke av samma jeans o en belöning.

ID sök:
Skaffa cirkus 7 sockerströare med med perforerade lock, Placera ut dem (sterila) med en som innehåller en te påse, låt hunden sniffa på en likadan tepåse o bjud den att söka på de ströare du placerat ut.
Förstår du inte så får du väl googla.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka