Aktivering för innekatter

Shenzi

Trådstartare
Jag tänkte fråga Er här om aktiviteter för innekatter. Min pojkvän och jag kommer att flytta ihop snart och han har med sig två katter in i boet. Dock är jag kanske lite larvig, men jag tycker lite synd om katter som inte får gå ut..Tänkte vi skulle hägna in vår uteplats (5*2 m) åt katterna så de iallafall får gå ut lite. Vågar inte släppa ut dem helt för nästan alla grannar har katter och en väg ligger mycket nära. Men jag lurar på vad de kan finnas för kul åt innekatter att aktivera sig med, förslag? Dessa två katter har en sån där kattställning som de älskar, men den är rätt liten, vad tror ni om att sätta upp ett par klädda hyllplan på någon vägg så de kan ligga lite högre och få skutta lite mer? Jag är blåst på detta med innekatter, så jag tackar för aktivitetsförslag eller förslag på egenbygga kattställningar :bow:

Sv: Aktivering för innekatter

Det är absolut goda idéer! Att sätta upp hyllplan så katterna kan hoppa och stoja i kubik :D
Mina katter har hyllor lite här och där, och en ganska hög klösmöbel.
Mitt hem är överbelamrat med små tygmöss, som mina rexar älskar att aportera! En kartong kan roa mina katter i timmar, och jag har även en rolig lång lektunnel som prasslar som du uppskattar :D

en lektunnel har vi också, den är mycket uppskattad!:D
fast vi har en rätt kort modell (tror jag), kanske kan införskaffa någon längre :idea:

man kanske kan gömma små godisbitar i kartonger?
eller kanske en såndär boll till kaniner som de trillar ut godisar ur om man rullar dem? :p

Mina katter har aktiveringslekasaker för hundar, de medelavancerade där de ska snurra på plattor och lyfta på brickor för att få ut godis. Annars är laserpekaren och fjädervippan favoriterna.

Jag har testat sån där aktiveringsboll, de tyckte den var aptrist! jag tror sånna aktiveriungsleksaker som Sassy beskrev är bättre i det avseendet

Våra katter har fått allt. :smirk: Ställningar, mjukisråttor, bjälror, fjädervipor. De är inte intresserade.

Fram tills sambons dotter glömde en pingisboll hemma. :D Våra katter sysselsätter sig mest med varandra, busar och leker, och nu under sommaren bor de ute på lantstället - fast de föredrar tryggheten i lägenhet.

Hyllplan är en superidé! Aktivitetsbollar med godis inuti tycker min katt är skitkul, lite FÖR kul... får gömma den på nätterna för annars låter det som en trumma på parketten. Möss med kattmynta i är uppskattat, lätta att kasta omkring och apportera. Papperstussar är underskattade :angel: Lektunnel, gärna en lång eller flera korta som man sätter ihop med buntband eller liknande. En koja i form av en karton med hål för katten. På uteplatsen kan ni gärna ta in en bit av ett helt träd, som ni fäster i väggarna o på en stor träplatta på marken, så kan de klättra i träd :idea:

Åh, det finns så mycket kul man kan göra! Min katt älskar att ligga på en trähylla på balkongen, står så att hon kan ligga där o kika på folket utanför. (har innätad balkong)

Mina katter har aktiveringslekasaker för hundar, de medelavancerade där de ska snurra på plattor och lyfta på brickor för att få ut godis. Annars är laserpekaren och fjädervippan favoriterna.

Har inte tänkt så långt att det går att använda hundleksaker till katter :angel: Ska jag kika efter något roligt, tack för tipsen :bow:

Våra katter har fått allt. :smirk: Ställningar, mjukisråttor, bjälror, fjädervipor. De är inte intresserade.

Fram tills sambons dotter glömde en pingisboll hemma. :D Våra katter sysselsätter sig mest med varandra, busar och leker, och nu under sommaren bor de ute på lantstället - fast de föredrar tryggheten i lägenhet.

Mjukisråttor och ställningen är mycket skoj tycker katterna, fast när du säger det har jag hört flera som har katter som älskar pingisbollar :D

På uteplatsen kan ni gärna ta in en bit av ett helt träd, som ni fäster i väggarna o på en stor träplatta på marken, så kan de klättra i träd :idea:

den idéen var smart, tackar så mycket :banana:
har ju egen skog så det är bara att gå och hämta något lämpligt :)

Mjukisråttor och ställningen är mycket skoj tycker katterna, fast när du säger det har jag hört flera som har katter som älskar pingisbollar :D

den idéen var smart, tackar så mycket :banana:
har ju egen skog så det är bara att gå och hämta något lämpligt :)

Pingisbollar kan sysselsätta morsans Pumba i flera timmar :rofl:Man hör hur det pingpongar hela vägen ut i köket, under bordet, in under kökssoffan, och sen ut i hallen, han dribblar hela vägen ut till vardagsrummet sladdar in under soffan, ut på andra sidan bollen far in under tv´n o där blir han liggande, förtvilat viftande med tassarna under tv-bänken för att nå bollen. Inser efter en kvart att det är omöjligt, far iväg som ett jehu efter nästa boll :angel: Och så där håller han på. :rofl: Sist mamma shoppade så köpte hon 12 nya bollar, för han gömmer de jäklarna, eller så trampar man på dem :o

Bra att ni har skog! Jag rekommenderar björk eller asp, de är klättervänliga, hårda, hållbara, och framför allt, de har ingen kåda :D

Hyllor till katterna är jättebra! Katter brukar gilla att ligga och spana från högre höjder. Det ger dem även möjlighet att komma ifrån folk och fä när de vill vara ifred.

Pingisbollar och flirtkulor är skitkula säger mina katter.

Saker som flyter på vattenytan kan också vara hysteriskt roliga.

Bra att ni har skog! Jag rekommenderar björk eller asp, de är klättervänliga, hårda, hållbara, och framför allt, de har ingen kåda :D

Jo, tänkte så med, kåda-inkletade katter är kanske inge bra :angel:

Hyllor till katterna är jättebra! Katter brukar gilla att ligga och spana från högre höjder. Det ger dem även möjlighet att komma ifrån folk och fä när de vill vara ifred.

Pingisbollar och flirtkulor är skitkula säger mina katter.

Saker som flyter på vattenytan kan också vara hysteriskt roliga.

De där med vattnet känner jag igen :D
En av mina kattungar fick väldans bekymmer när en boll hamnade i vattenskålen :p

När jag ska klä hyllorna, vilket tyg skulle ni rekommendera? Bör jag lägga någon typ av vadd (eller vad det nu kallas)?

Hihi, vårt hem kommer vara inrett för katter!:D

Sist mamma shoppade så köpte hon 12 nya bollar, för han gömmer de jäklarna, eller så trampar man på dem :o

Om (när) man trampar på dem, om det inte blivit hål i dem, KOKA dem! Då återfår de sin normala form efter ett tag ;)

Min katt fullständigt älskar kartonger av alla slag. Har hon en kartong (skokartonger är favoriterna) så är hon lyckig väldigt, väldigt länge.

Underbar tråd för övrigt! Har många idéer nu som ska testas..

Jo, tänkte så med, kåda-inkletade katter är kanske inge bra :angel:

De där med vattnet känner jag igen :D
En av mina kattungar fick väldans bekymmer när en boll hamnade i vattenskålen :p

När jag ska klä hyllorna, vilket tyg skulle ni rekommendera? Bör jag lägga någon typ av vadd (eller vad det nu kallas)?

Hihi, vårt hem kommer vara inrett för katter!:D

Det bästa är att köpa matta och klä med. Kolla om du hittar nån billig hallmatta eller liknande som du kan klippa sönder. Annars kollar du med mattaffär om de har stuvbitar :)

Om (när) man trampar på dem, om det inte blivit hål i dem, KOKA dem! Då återfår de sin normala form efter ett tag ;)

Min katt fullständigt älskar kartonger av alla slag. Har hon en kartong (skokartonger är favoriterna) så är hon lyckig väldigt, väldigt länge.

Smart att koka bollarna!! Det ska testas :D

Jisses, måste köpa pingisbollar i helgen :D
Smart tips det där med att koka dem! :)

Det bästa är att köpa matta och klä med. Kolla om du hittar nån billig hallmatta eller liknande som du kan klippa sönder. Annars kollar du med mattaffär om de har stuvbitar :)

Smart! Jag var liksom fast i tanken om att tyget måste likna det typ som finns på klätterträd :o
Vi har en billig affär i min stad med mattor, dit blir det till och åka!

*KL*

Kombinationen pingisboll/ar och badkar är oemotståndlig för mina katter. De kan leka där i evigheter.

Smart! Jag var liksom fast i tanken om att tyget måste likna det typ som finns på klätterträd :o
Vi har en billig affär i min stad med mattor, dit blir det till och åka!

Nejdå, det är onödigt dyrt med sånt tyg. Mattor är klösvänliga ;) De får bra grepp och billigt att köpa. :D

När jag köper kattleksaker gör jag oftast på kattutställningar, där säljs ofta grejer av mycket bättre kvalité.

Det här långa fleecesnöret hänger i änden på en pinne, det kommer från ett utställning och är rätt populärt här just nu:

P1000115.jpg

Har även pinnar med fjädrar i stället för snören i änden, de går också hem.

Det mesta går att tillverka själv egentligen, och allt som går kasta kan intressera många katter. Min andra katt älskar sina papperskassar. Jag klipper av handtagen och sen får han leka grotta i påsen. Dessutom är handtagen ÄNNU roligare, förr slängde jag dem men insåg att det är hans favoritgrejer att jaga och dribbla med. Så kastar man in handtag i papperskasse har han att göra en bra stund:D

Det är jättebra att du tänker på att aktivera dina innekatter! Det är nödvändigt att det händer en hel del i en katt livs även om den är inne.

Hyllorna som du är inne på är också helt rätt, katter gillar att ligga högt. Det kan dessutom vara sätt för dem att komma isär från varann lite grand om blir lite tjuriga på varann när reviret inte är så stort.

När jag köper kattleksaker gör jag oftast på kattutställningar, där säljs ofta grejer av mycket bättre kvalité.

Det här långa fleecesnöret hänger i änden på en pinne, det kommer från ett utställning och är rätt populärt här just nu:

Har även pinnar med fjädrar i stället för snören i änden, de går också hem.

Det mesta går att tillverka själv egentligen, och allt som går kasta kan intressera många katter. Min andra katt älskar sina papperskassar. Jag klipper av handtagen och sen får han leka grotta i påsen. Dessutom är handtagen ÄNNU roligare, förr slängde jag dem men insåg att det är hans favoritgrejer att jaga och dribbla med. Så kastar man in handtag i papperskasse har han att göra en bra stund:D

Det är jättebra att du tänker på att aktivera dina innekatter! Det är nödvändigt att det händer en hel del i en katt livs även om den är inne.

Hyllorna som du är inne på är också helt rätt, katter gillar att ligga högt. Det kan dessutom vara sätt för dem att komma isär från varann lite grand om blir lite tjuriga på varann när reviret inte är så stort.

Tack för de bra tipsen, det där med pinne och en fjäder ska jag testa genast :bow:

Mina kissar ska ha roligt dem :D

Jag uttrycker mig yxigt inser jag, pinne med fjädrar:D... Det är fjädervippa jag menar, typ den här:

1873.png

Pinnen har alltså fjong vilket gör att det blir fart på fjädrarna när katten slår efter dem.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 308
Senast: Asko
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 310
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama