aktivera bakbenen?

B

Bellson_

hur ska jag få min ponny att aktivera baken lite mer i bakdelsvändningarna? hon trampar på bra runt med frambenen och behåller en stadig form men jag önskar att hon skulle vara lite mer aktiv bak. några tips?

Sv: aktivera bakbenen?

använd ett spö och ha det uppe på korset och dutta sen i takt med att du vill att bakbenen ska röra sig, samtidigt gör du samma med skänklen och ssen utesluter du spöet efter ett tag:)

Man undrar ju lite om du även menar att din ponny trampar korrekt i bak? Eller om den skruvar?

tack, ska prova det!

ginnies: hon trampar korrekt när hon väl aktiverar baken men annars känns det som att hon växer fast med bakbenen i marken:crazy:

Min ponny är lite väl framåt ibland och springer gärna på utan att stoppa in bakbenen under sig. Då är det bara att ta halvhalt efter halvhalt tills hon lugnar sig och så rida bakifrån och fram till bettet :)
Mkt övergångar och tempoväxlingar gör oxå att hon blir uppmärksam och börjar jobba med rygg och bakben :)

Är du säker på att du själv driver med bägge skänklarna? Jag själv (och många andra) glömmer innerskänkeln lite och då tappar man lätt tramp i bak.

Ett sånt här svar kanske inte platsar på dressyrforumet, men jag tyckte det passade in i tråden iaf :angel: :
Tips är att testa rida sluta. Även om ni inte tidigare ridit sluta så försök få till själva grejen - att hästen flyttar in bakdelen med bibehållen böjning, får vara mycket svagt men så du känner att du får effekt av ytterskänkeln utan att innerbogen trillar in.
Sen rider du sluta på volt och tänker precis som i volt tillbaka MEN med rumpan kvar innanför ända tills du är inne i skrittpiruetten (då behöver du bara känna att hästen fortfarande svarar för ytterskänkeln).
Lite som att rida med tagen bakdel för att lära in galoppiruetter, ffa kan du kontrollera att hästen förstår och lyssnar på din ytterskänkel.

Kanske som förberedande övning men man ska aldrig rida sluta in i en bakdelsvändning.

Senast ändrad:

"Man ska aldrig"-uttryck har jag svårt för och håller absolut inte med om det.
Men vill man se det som endast förberedande rörelse så, visst!
Personligen tycker jag det är lättare att få koll på hela kroppen, eftersom det är höfterna jag ofta tappar normalt sett, känns lättare att hålla koll på insidan när man "har" en insida sas.

hur ska jag få min ponny att aktivera baken lite mer i bakdelsvändningarna? hon trampar på bra runt med frambenen och behåller en stadig form men jag önskar att hon skulle vara lite mer aktiv bak. några tips?

Om det känns som hon växer fast bak, skulle jag prova att rida lite mer framåt i bakdelsvändningen, dvs inte rida den lika centrerad. Tänk på att det är skillnad på bakdelsvändning och skrittpiruett. Bakdelsvändningen ska inte ridas i samlad skritt, och den behöver inte vara lika centrerad, bakbenen får lov att röra sig på en liten cirkel. Och på träning kan du förstås göra den ännu större om du behöver. Det viktiga är ju att hon behåller bjudningen framåt men ändå trampar rätt. Sen kan du minska ytan allteftersom hon blir starkare.

Om man tävlar är det iallafall dumt eftersom det lätt får en att få bakdelen före i rörelsen (vilket ofta känns rätt bra) men anses som ett kraftigt fel.

Det är bra att du poängterar det iom att TS förmodligen vill lära sig rörelsen bra på tävling, men för min egen del tror jag inte det är någon risk! :p
Tanken för mig vid själva övningen är att 1. koll på ytterbak och få till böjning med hjälp av sluta (ja, jag har lättare att få till det i sluta av någon anledning..) Sluta på volt som 2. successivt minskas genom att framdelen tvärar mer och mer tills framdelen tvärar runt baken (bara bibehållen "koll" på ytterbak och även nnerbak genom att man försöker behålla koll på ställningen genom hela hästkroppen) och bakdelen rör sig obefintligt i sidled.

Samla så den skrittar aktivt.
Forma o ställ den.
Trampa ner dit du ska o vänd med ytter- Voilá-hästen trampar runt- utan drivning med innerskänkeln.

antar att AvG använder samma i sina galoppiruetter- använder inte innerskänkeln- den hjälpen gör att det drivs på rakt framåt( ur rörelsen) o hindrar själva vändningen.
Allt ligger i förberedelsen.

din häst verkar sakna sista snäppet framåtbjudning.

innerskänkeln hjälper till att aktivera inner bak och är ofta en hjälp som många glömmer. dessutom hjälper den till att reglera farten och takten. annars är båda skänklarna framåtdrivande. kontrollera framåtbjudningen före du vänder, och rid bara ett par steg i taget för att bibehålla den. rid mindre och mindre "volt tillbakor", och minska inte ytterligare förrän du är nöjd med kvalitén.

vikthjälpen är viktig för att inte bli bromsande, och där har man stor hjälp av blicken!

den ledande innertygeln är den vändande hjälpen, och att tygeltaget bara är aktivt så länge det är i rörelse. ytterskänkeln verkar "bara" som stöd/mothåller bakdelen. för mycket ytterskänkel ger en tagen bakdel, och då blir det ingen korrekt bakdelsvändning. lika mycket fel som att bakdelen faller ur...

poängen med att rida sluta före man övar bakdelsvändningen är att träna ryttarens känsla för den mothållande skänkeln.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar