Åksjuka barn!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Min dotter har tidigare haft lätt för åksjuka om man åker tidigt på morgonen osv. Nu fick hon magsjuka för snart 4 veckor sedan och nu upplever vi att åksjukan blivit värre. Jag kan knappt koppla av längre!

I söndagskväll fick hon magsjuka igen (tror vi) så hon har varit hemma. Ikväll åkte vi och handlade och det blev några mil dock med paus. Efter en kvart hemma kaskadkräks hon några gånger på raken sen har det varit lugnt. Så min fråga är ni med åksjuka barn. Har de kräkts efter att ha åkt bil? Alltså en stund efter när man inte sitter i bilen längre. Det här med åksjuka är något helt nytt för mig då jag aldrig har lidit av det tidigare.

Jag är själv åksjuk och kräks oftare efter än under resa. (Inte i bil dock, så länge jag sitter fram).

Jag vet att ingefära hjälper rätt bra. Utomlands har de klubbor med ingefära till åksjuka barn, det kanske finns här också? :)

Kan vara magsjukan igen,har gått runt här hemma en hel vecka nu på oss 3 familjemedlemmar. Sonen dålig i fredags,jag i lördags,maken måndags,sonen och jag tis,och i morse var sonen jättedålig i magen igen...:cool:

Kan vara magsjukan igen,har gått runt här hemma en hel vecka nu på oss 3 familjemedlemmar. Sonen dålig i fredags,jag i lördags,maken måndags,sonen och jag tis,och i morse var sonen jättedålig i magen igen...:cool:

Dottern ska ändå vara hemma imorgon, men jag tror mer på åksjuka nu då hon klämt i sig en banan och det har gått 1½ timme utan kräkning!

Min dotter, som nu är 3,5 år, började bli åksjuk när hon var ca 10 månader. Jag upplever definitivt att hon kan må illa efteråt lika väl som under färd. När det varit som värst har vi inte kunnat åka 10 min på "fin" landsväg innan hon kräkts men det är tack och lov bättre nu. Under den perioden gav vi medicin inför långresor men den blev hon fruktansvärt trött av. I början var det ofta om man åkte någonstans på morgonen som hon blev dålig, nu kan det inträffa lite närsom..
Hon är känslig för både bil, buss, tåg och flyg. Värst är när det blir för varmt i bilen och/eller hon har för varma kläder. Jag har ett litet hopp om att det kan bli bättre till sommaren för då planerar vi att vända henne framåt och med lite tur ha en bli med välfungerande klimatanläggning :)

Min dotter, som nu är 3,5 år, började bli åksjuk när hon var ca 10 månader. Jag upplever definitivt att hon kan må illa efteråt lika väl som under färd. När det varit som värst har vi inte kunnat åka 10 min på "fin" landsväg innan hon kräkts men det är tack och lov bättre nu. Under den perioden gav vi medicin inför långresor men den blev hon fruktansvärt trött av. I början var det ofta om man åkte någonstans på morgonen som hon blev dålig, nu kan det inträffa lite närsom..
Hon är känslig för både bil, buss, tåg och flyg. Värst är när det blir för varmt i bilen och/eller hon har för varma kläder. Jag har ett litet hopp om att det kan bli bättre till sommaren för då planerar vi att vända henne framåt och med lite tur ha en bli med välfungerande klimatanläggning :)

Det har ju hänt några gånger under bilfärd innan om det varit tidigt på morgonen eller vi har stressat. Nu känns det som det blivit värre efter två magsjukor på mindre än en månad med åksjukan. Och det blev inget mer igår och matlusten kom fort tillbaks och hon åt en banan och blev kvar i magen. Och de gånger hon har haft magsjuka har hon knappt fått behålla dryck. Så nu får vi se till att hålla henne sval i bilen. Och hon sa hon var hungrig när vi var på väg hem så det kanske förvärrade det...

Ja, hunger förvärrar det. Man ska lagom mätt, för mätt förvärrar också. När hon vänds framåt så kan du försöka få henne att titta på vägen och inte åt sidan, så att hon vet åt vilket håll bilen är på väg hela tiden. Tänk också på att inbromsningar och accelerationer ska vara mjuka. Kör helt enkelt som om du hade ett glas vatten på instrumentpanelen.

På vilket sätt skulle det hjälpa? Med tanke på att balansen väl sitter i örat..
Jag är nyfiken då jag själv lider av åksjuka - och det har tyvärr inte blivit bättre med åren.

Jag vet tyvärr inte. Jag läste det på någon sida med husmorstips. Det kan kanske vara värt att testa?

Jag var väldigt åksjuk som barn, spec då jag åkte buss eller husbil. Kräktes mer under bilturen än efter.
var jag sjuk så blev det väldigt mycket mer och då kunde en biltur göra att jag kräktes hemma efter också.

Blir även åksjuk nu då jag åker eller kör länge på vägar jag inte känner så väl. Men då jag var liten så var husbilen värst, veteran husbil som luktade gammalt och som burrade/skakade otroligt mycket. Systern somnade bums av den och jag kaskadkräktes :headbang:. hyser ett djupt förakt mot alla typer av husbilar och lastbilar idag. Buss är det enda som fungerar.

Jag var väldigt åksjuk som barn och kan fortfarande bli det som vuxen beroende på omständigheter. Jag brukar tänka på detta:

- Ät i lagom tid innan. Om jag är hungrig eller precis har ätit blir jag åksjuk lättare.
- Titta inte ner. Läsning, mobil, iPads är förbjudet.
- Sitt fram om möjligt, man kan se vägen och det skumpar mindre.
- Om man väl blivit åksjuk tar det lång tid innan det släpper. Jag kan behöva gå och lägga mig och sova en stund för att bli av med det.
- Värme gör det värre, hellre svalare i bilen.

Men, det kanske är cykliska kräkningar?

Jag är fruktansvärt åksjuk, och har varit sen jag var liten. Idag är jag ju tillräckligt gammal för att inte kaskadspy rakt ut, men mamma och pappa undvek verkligen att åka bil med mig när jag var liten, för dessutom hade jag redan från födseln förmågan att bara kräkas rakt ut utan förvarning (jag måste ha varit ett besvärligt barn... :o). Jag mår illa både under bilfärden och en bra stund efteråt om det får chansen att "bryta ut" ordentligt. Som någon annan skrev försvåras det om jag antingen är hungrig eller alltför mätt när jag sätter mig i bilen. Det funkar hyfsat om jag sitter fram, men beroende på bilen och temperaturerna i bilen (vi har en del gamla bilar som givetvis blir värre än 06:an med AC) så kan det komma även om jag åker fram.

Jag har prövat tabletter, men blev så seg och trött av dem att jag inte gärna tar dem om jag inte vet att jag måste åka riktigt långt. Idag har jag ju dessutom körkort sen många herrans år, så börjar jag må illa byter vi helt enkelt förare, jag blir inte åksjuk om jag kör, men det är ju såklart omöjligt att göra med ett litet barn. Det värsta är att folk i min omgivning inte tycker att en vuxen människa kan vara åksjuk, det är bara småbarn som är det, typ. Nehej, men säg gärna det till mitt illamående tack, för det är inte en angenäm känsla. :wtf:

Jag var väldigt åksjuk som barn och kan fortfarande bli det som vuxen beroende på omständigheter. Jag brukar tänka på detta:

- Ät i lagom tid innan. Om jag är hungrig eller precis har ätit blir jag åksjuk lättare.
- Titta inte ner. Läsning, mobil, iPads är förbjudet.
- Sitt fram om möjligt, man kan se vägen och det skumpar mindre.
- Om man väl blivit åksjuk tar det lång tid innan det släpper. Jag kan behöva gå och lägga mig och sova en stund för att bli av med det.
- Värme gör det värre, hellre svalare i bilen.

Men, det kanske är cykliska kräkningar?

Tveksamt om det är cykliska kräkningar. Får se om det kommer fler gånger. Matlust har hon mer eller mindre direkt efter som igår när hon kräkts, men inte de två gånger hon haft magsjuka för då har det kommit ett par ggr i timmen i ca 4 timmar och ingen matlust. Igår var det som när vi åkt bil på fm, det kommer två-tre ggr precis efter varandra och sen är det bra! Ett helt annat allmäntillstånd också. Och nu har jag pratat med andra och det verkar som om magsjukan kommit och gått på några barn här i byn i några omgångar.

Jag fick ju också en släng av magsjukan förra gången dottern hade det och nu har jag ju funderat lite. T o m jag har gnällt på sambons bilkörning precis efteråt för jag blev smått åksjuk (Och jag blir aldrig åksjuk, kan åka de värsta karusellerna och båt i orkan utan en gnutta illamående.). Nu har det dock gått över, men det höll i en - två veckor efter. Kanske är så att man blir mer känslig efter magsjukan ett tag i och med obalans i magen.

Jag har dessvärre också lätt att bli åksjuk även nu som vuxen, både när jag åker bil, båt och flyg :yuck:
Jag har testat ett åksjuketuggummi som heter Calma, funkar bra! Tror att även barn kan ta det.
Annars är det som sagts tidigare, lagom mätt, inte för varmt i bilen, inte läsa/surfa och helst sitta fram så man har bra sikt ut.

Kanske är så att man blir mer känslig efter magsjukan ett tag i och med obalans i magen.

Jag har varit mycket åksjuk i hela mitt liv. Jag håller med om alla tipsen, att köra försiktigt osv, gärna välja det rakare alternativet om det finns två vägar till samma mål. (Väg 153 är mitt åksjukeskräckexempel, om den är bekant.)

För mig blir åksjukan värre om jag inte är i toppform. Och när är man det? Men tex efter en magsjuka, är man det ju inte. (Tror jag, jag blir nästan aldrig magsjuk.)

Jag önskar att man hade åkt bil med mig betydligt mindre när jag var barn, pga magsjukan. Jag har ett riktigt dåligt förhållande till allt vad bilar heter nu som vuxen, och jag tror att det har sina rötter i att jag mått så mycket illa i bilar. Plus att det är lite taskigt att utsätta ett barn för något det mår illa av, om det går att undvika.

Jag har varit mycket åksjuk i hela mitt liv. Jag håller med om alla tipsen, att köra försiktigt osv, gärna välja det rakare alternativet om det finns två vägar till samma mål. (Väg 153 är mitt åksjukeskräckexempel, om den är bekant.)

För mig blir åksjukan värre om jag inte är i toppform. Och när är man det? Men tex efter en magsjuka, är man det ju inte. (Tror jag, jag blir nästan aldrig magsjuk.)

Jag önskar att man hade åkt bil med mig betydligt mindre när jag var barn, pga magsjukan. Jag har ett riktigt dåligt förhållande till allt vad bilar heter nu som vuxen, och jag tror att det har sina rötter i att jag mått så mycket illa i bilar. Plus att det är lite taskigt att utsätta ett barn för något det mår illa av, om det går att undvika.

Ja jag anar att magsjukan har gjort att åksjukan tilltagit mer än tidigare. Dessvärre kan man i vissa fall inte undvika bilåkandet alltid som när man ska på läkarbesök, förskola med mera. Men man får välja att ta pauser längs vägen osv. Ni som är åksjuka hur funkar tåg för er? Tänker om man sitter framåt osv?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MML
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar