Här var det en del lustiga uppgifter som florerade angående Akribori. Visst är han godkänd både i Tyskland och Danmark. Vet ej om han även är godkänd i Holland också (kanske någon som vet?). Skickar med resultat från Danmark och Tyskland. Härstamningsmässigt så är han ju Holsteinare.
Egentligen är det en intressant diskussion huruvida man ska tillföra Holsteinerblod - i grunden hoppavlat - till dressyrhästarna - och vad de i såfall kan tillföra för positiva egenskaper för att få fram GP hästar i dressyr!?
Jag tycker nog att det kan vara intressant att tillföra dressyrhästarna lite Holsteinerblod, men 100% Holsteiner tror jag inte på som dressyrhäst (det finns ju alltid undantag givetvis men inte generellt). Framförallt tycker jag att de tillför en bra ridhästtyp, luftiga gångarter och hästen kommer mer i uppförsbacke samt en mycket bra galopp. Sedan är jag mindre svag för sluttande kors och låsta bogar. Om man nu ska betäcka med en Holsteiner hingst så har Akribori bra ”dressyrblod” då Calypso I och Lavall I är kända gångartsförärvare i Holstein och Accord II för att ge avkommor med hög ridbarhet.
Personligen tycker jag att han är en av de vackraste hingstar som finns att tillgå och jag blev överraskad över att han ser så ädel ut. Traven är inte så mycket och hurra för och den har inte blivit bättre under svensk hatt. Under tysk ryttare tyckte jag att den var rund och rörlig om än inte så bogfri och lite bättre bakben hade jag önskat. Galoppen är ju dock utmärkt och han har lätt för allt med skolor och visar en fin smidighet.
Premierings Utlåtande Danmark: Passende stor hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret lang manke. God overlinie. Middellang, velformet, muskuløst kryds. Forlemmer jævnt føre, lidt rette. Baglemmer passende føre, små hove. Bevægelsen særdeles god og med god bæring i galop. 9-8-9-7-8-8-9-9.
Bruksprovsresultat Tyskland: Bruksprovet avlades i Neustadt (Drosse), Tyskland år 2000. Hingsten fick totalt131,44 poäng och placerade sig som nr. 1 av 18. I dressyr fick Akribori 133,92 poäng och placerade sig som nr. 1 av 18 och i hoppning 110,35 poäng och placerade sig som nr. 7 av 18.
Jag betäckte själv med Akribori förra året och fick ett stoföl i år och har sett ca 10 föl som bedömts på fölbesiktningar. Varför jag själv betäckte med honom var att jag ville starkt förbättra typ och få en bättre galopp. Jag hade inte räknat med att få någon ”supertrav” vilket jag ej heller fått. Det ska sägas att det även finns mycket hoppmeriter på mödernet. Jag hade nog inte använt honom direkt på ett sto e en typisk dressyrhingst som tex mitt Don Schufro sto. Av de föl jag sett tycker jag att han ser ut att ge en mycket bra typ med fin resning och uppsyn, korrekta ben i första hand. Gångarterna är trevliga om än inte så stora och svag bogfrihet. De går dock uppåt och fölisarna bär sig fint så det kan säkerligen bli trevliga ridhästar.
mvh Tess