Akribori 1053

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linuld
  • Startdatum Startdatum
L

linuld

Någon som betäckt/känner någon som betäckt med denna hingst från flyinge?! Vad har det blivit av dessa avkommor?

Han verkar ha ett supertemperament och 3 mycket bra gångarter, men jag vill höra hur andra som vart i kontakt med denna häst och hans avkommor upplevt det och hur långt de har kommit.

Tacksam för svar!

Sv: Akribori 1053

Finns många trådar om Akribori, prova och sök efter dem, visst är det en trevlig hingst jag har en ettåring och väntar en ny bebbe efter honom till våren.

Jag har inte träffat på hans avkommor, och han har uppfört sig fint när jag har sett honom, men när tom han ryttare mumlar lite tyst om att han kan vara ganska "tuff", tuffar än de hingstar vi är vana vid i Sverige (när de egentligen inte får säga något alls "nervärderande)" så tror jag att det kan finnas en hel del temperamant i honom som kanske inte är helt super..

Han verkar ha ett supertemperament och 3 mycket bra gångarter

Hmm ja jag tyckte inte han verkade så där överdrivet trevlig i boxen..ganska grinig och nafsig.

Gångarter...ja hyfsade - men inte mkt mer...inget man säger WOW vilket steg!

Men visst snygg är han....

Med en 10 på temperament och samarbetsvilja borde han inte ha något dåligt teperament tycker man... Att en hingst är tuff gör inte mig något, egen vilja ska dom ha. Samt gångarterna 8-8-9 och ridbarhet 10. Jag kan inte tänka mig att han inte har vettiga gångarter.

Tack för tipset om andra trådar! Hittade ganska mycket när jag väl tog mig tid att sitta och kolla! :bow:

Han lär ju ha blivit utkastad från sitt hemland alltså inte godkänd där, han är dessutom hoppstammad och har marknadsförst av Flyinge som dressyr hingst.
Snygg att se på men han hade inte gått igenom där han kommer ifrån! Är det tyskland eller Holland?Detta sa En bekant till mig som är hingstägare och sysslar med hingstar nere i Holland o Europa. Men jag är inte speciellt kunning när det gäller hoppstammar.

HLP 2000 in
Zweibrucken 131.44 (nr 1/18)
Rittikeit 133.92 (nr 1)
Springen (nr 7 )

Jodå visst har han deltagit i bruksprov...på ett ställe med mindre antal deltagande hingstar och där blivit nr 1.

Däremot tycker jag inte man kan värdera de Tyska siffrorna mot de svenska...deras siffror ligger ofta minst 1 snäpp lägre mot verkligheten dvs mot vad de hade fått här.Ta tex Ragazzo som fick 10 p på exteriören där och här 8.Så vad hans siffror egentligen ska värderas till ???

Generellt sett däremot har jag hört att han anses ge hästar av den äldre typen...lite tyngre och omodern typ och att detta skulle vara en anledning till varför han såldes.Men nog tycker jag att de svenska fölen efter honom sett ganska fina ut...så här långt i allafall...

Lyssna inte på så mycket struntprat. Stuteriet där han stod fick ekonomiska problem och det var därför han såldes.

Jag har rakt motsatt uppfattning när det gäller bedömning av gångarterna. Där är tyskarna ett eller två poäng LÄGRE än den svenska nämnden som i stället gärna ligger högt i sin bedömning. I Sverige har jag dock fått uppfattningen att nämnden är noggrannare vid exteriörbedömningen. De väljer inte absolut korrekthet framför bländande gångarter om de måste välja.
Personligen anser jag att exempelvis många av årets bruksprovshingstar fick oförtjänt bra betalt i protokollet, exempelvis bruksprovssegraren i gångarter. Så bra hade den aldrig fått av mig, traven var i mina ögon en svag 7:a. Till Breeder´s visade det ju sig också att traven inte hade förbättrats ett dugg medan Twiligt, som också hade ganska tråkig trav i februari, då hade utvecklat en jättefin trav.
Akribori visade inte heller fram några gångarter att yvas över på det svenska bruksprovet (jag tyckte t o m att han var oren bak) – då har jag sett honom betydligt bättre från när han stod i Tyskland.

En sak som man undrar över är varför han inte ingår i tävlingsverksamheten, om han vore en mycket god hoppare så förmodar jag att Peter skulle tävla honom och likaså om han vore så bra dressyrhäst som annonserna vill göra gällande så borde väl Susann ha honom som tävlingshäst

Måste säga att jag håller med dig.. Blev rätt besviken när jag såg honom live, då jag tyckte att han visade synnerligen medelmåttig gång. Fast han kanske hade en dålig dag. Sedan hade jag kanske lite högt ställda förväntningar, då jag dregglat lite över honom i Flyinges hingstkatalog.

Tycker överlag att det är få av Flyingeshingstar, farmförallt dressyrhingstarna som ses på tävlingsbanan, trist:(

Nja jag måste säga att ser jag att en hingst är bedömd i Tyskland och fått tex 9 på traven där och 8 här i Sverige...så tenderar jag till att lita mer på den svenska nämnden.

Jag vet inte om någon hingst som först gjort det tyska bruksprovet som fått lägre poäng där och sedan bättre poäng här!?!...vet du någon...nämn gärna namn - för jag kan inte komma på någon?

Generellt sett så tycks alltid hingstar visade i Tyskland få lägre siffror här än vad de fick där som tex på Ragazzo,Dionysos mfl.

Men jag vill absolut se en hingst med egna ögon för att bekräfta vad jag själv anser den vara värd (vilket stämmer ju inte alltid överrens heller).

Men generellt sett för bägge länderna så tycker jag ofta de sätter högre siffror bara för att det är en speciell härstamning på hästen eller ägaren/beridaren är mer erkända och skapat sej ett namn så att säga och åker lite "gratisskjuts" på detta.

Ja jag håller med dej om årets gångartssegrare...absolut inget speciellt.

Ja jag blev själv rätt förvånad över Akribori...ska jag vara ärlig så motsvarade han inte mina förväntningar, så som de hade målat upp honom.

Då måste han ha haft en dålig dag när crazy och jag såg honom också. Iofs samma visning vi var på. Åkte dit enbart för att titta på honom, som en tänkbar kandidat att betäcka med. Men fick åka hem besviken. Åtminstonde på honom. Däremot föll jag mer för Wetano, både vad gäller gångarter samt ridbarhet och temprament.

Jag fastnade också mer för Wetano, men det kan ju ha något att göra med att jag är rätt förtjust i fuxar av den typen. *visslar*

Men hur kommer det sig att de marknadsför honom som en dressyrhingst? Tittar man på stammen så upplever jag honom som så gott som rent hoppavlad..

Varför dom gör det kan jag inte svara till, men antagligen anser dom honom mer dressyr begåvad än hoppbegåvad. Att stammen säger hoppning, betyder det ju inte att hästen kan hoppa för det.

Ja Wetano, gillar också hellre fuxar än bruna, men det var inte det jag föll för utan hans enorma temprament och hans smidighet i ridningen. Detta var ju förra året. Var nu nere och tittade på Flyingedagarna och måste påstå att det har gått framåt mkt med honom.

Trotts sin storlek så tror jag personligen att det kan bli en mkt bra häst för tävling, i aveln har han ju inte hunnit lämna något direkt, men framtiden ser god ut tycker jag.

Tyvärr är mitt minne inte på många kB, snarare grB :smirk: så det kan jag inte bistå med.
Däremot har jag en uppfattning om exempelvis Dionysos. Han godkändes på en plats där jag tror (observera tror) att det är lättare att få igenom en hingst med höga poäng eftersom konkurrensen är mindre och önskemålen höga om att ta fram lika bra hingstar som i övriga Tyskland. Politik alltså. Jag är djupt imponerad av hans fantastiskt fina typ, precis så vill jag att mina hästar ska se ut, men däremot inte av hans gång - tyvärr!
Dessutom upplever jag att det finns ett stort "rynka på näsan" mot hingstar som kommer till Sverige efter att ha premierats i annat land. Kan det vara så att nämnden bedömer dem extra kritiskt för att de minsann ska visa att de inte "köper" vad som helst och gärna är bättre än andra länders premieringsnämnder? (Dock inte i fallet Dionysos) Har själv hört en domare vara djupt indignerad över att hingst som inte godkändes utomlands nu fanns på bruksprovet för att få ett godkännande, det skulle minsann aldrig hända. Men hingstar kan ju faktiskt ha svackor! Vad är det som säger att de inte kan hålla måttet vid ett senare bedömningstillfälle då de dessutom kanske haft chans att utvecklas lite till? Politik igen, alltså.
Och är det något jag har lärt mig gäller i hästvärlden så är det: pengar och politik. It always comes down to that! :devil:

Ja du har så rätt så...visst kan hingstar ha svackor.

Tyvärr är det ju så...har man pengar och en god position...så tycks det alltid vara lättare...så synd egentligen då man många gånger kan upptäcka hingstföl med ypperlig härstamning och exteriör som får bli valack bara för "att det är enklast så"...en möjlig hingstkandidat kanske som inte får en chans då vissa uppfödare anser då att de som amatörer inte har där att göra på ett bruksprov trots att de kan ha fött upp hästar i både 10, 20 och 30 år.

Jag undrar allvarligt hur många "egenuppfödda" svenska uppfödningar som vi går miste om som "hingstkandidater"...nu har vi ju ändå haft seminimport rätt bra många år och visst måste det ha blivit en och annan guldklimp "där ute".

Gångartssegraren i år...får mej att undra VAD de tittar på...eller rättare sagt...hur stort öga de har på VEM som äger hästen...mer än någonsin.

Här var det en del lustiga uppgifter som florerade angående Akribori. Visst är han godkänd både i Tyskland och Danmark. Vet ej om han även är godkänd i Holland också (kanske någon som vet?). Skickar med resultat från Danmark och Tyskland. Härstamningsmässigt så är han ju Holsteinare.
Egentligen är det en intressant diskussion huruvida man ska tillföra Holsteinerblod - i grunden hoppavlat - till dressyrhästarna - och vad de i såfall kan tillföra för positiva egenskaper för att få fram GP hästar i dressyr!?
Jag tycker nog att det kan vara intressant att tillföra dressyrhästarna lite Holsteinerblod, men 100% Holsteiner tror jag inte på som dressyrhäst (det finns ju alltid undantag givetvis men inte generellt). Framförallt tycker jag att de tillför en bra ridhästtyp, luftiga gångarter och hästen kommer mer i uppförsbacke samt en mycket bra galopp. Sedan är jag mindre svag för sluttande kors och låsta bogar. Om man nu ska betäcka med en Holsteiner hingst så har Akribori bra ”dressyrblod” då Calypso I och Lavall I är kända gångartsförärvare i Holstein och Accord II för att ge avkommor med hög ridbarhet.

Personligen tycker jag att han är en av de vackraste hingstar som finns att tillgå och jag blev överraskad över att han ser så ädel ut. Traven är inte så mycket och hurra för och den har inte blivit bättre under svensk hatt. Under tysk ryttare tyckte jag att den var rund och rörlig om än inte så bogfri och lite bättre bakben hade jag önskat. Galoppen är ju dock utmärkt och han har lätt för allt med skolor och visar en fin smidighet.

Premierings Utlåtande Danmark: Passende stor hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret lang manke. God overlinie. Middellang, velformet, muskuløst kryds. Forlemmer jævnt føre, lidt rette. Baglemmer passende føre, små hove. Bevægelsen særdeles god og med god bæring i galop. 9-8-9-7-8-8-9-9.

Bruksprovsresultat Tyskland: Bruksprovet avlades i Neustadt (Drosse), Tyskland år 2000. Hingsten fick totalt131,44 poäng och placerade sig som nr. 1 av 18. I dressyr fick Akribori 133,92 poäng och placerade sig som nr. 1 av 18 och i hoppning 110,35 poäng och placerade sig som nr. 7 av 18.

Jag betäckte själv med Akribori förra året och fick ett stoföl i år och har sett ca 10 föl som bedömts på fölbesiktningar. Varför jag själv betäckte med honom var att jag ville starkt förbättra typ och få en bättre galopp. Jag hade inte räknat med att få någon ”supertrav” vilket jag ej heller fått. Det ska sägas att det även finns mycket hoppmeriter på mödernet. Jag hade nog inte använt honom direkt på ett sto e en typisk dressyrhingst som tex mitt Don Schufro sto. Av de föl jag sett tycker jag att han ser ut att ge en mycket bra typ med fin resning och uppsyn, korrekta ben i första hand. Gångarterna är trevliga om än inte så stora och svag bogfrihet. De går dock uppåt och fölisarna bär sig fint så det kan säkerligen bli trevliga ridhästar.

mvh Tess

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka