Åkerbönor till unghästar/fölston?

95johsv

Trådstartare
Kan man ge åkerbönor till unghästar och fölston? Finns det några negativa effekter av det?

Vad jag har hittat är att det är med i Dynavenas sortiment, och då i avel sortimentet. Dock inte så höga %.

Jag vill blanda det med havre och betfor till en sörpa. Dvs låta det svälla med betforen och sedan blandas med havre.

Åkerbönorna kan jag köpa in färdigmalda, men jag kan även få dem hela och mala själv med havren. Vad är bäst?

Anledningen till att jag vill ge åkerbönor är för att få upp proteinet på ett billigt och bra sätt.

Tacksam för all input!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Görel
·
G
Foder & Strö Vi fodrar våra hästar nu med endast hö och havre samt salt och vitlökspulver. Men jag vet att det behövs mer nu just. Min häst har...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Ni som har kallblod, eller rättare sagt ardenner unghästar vad utfodrar ni med ? Har en ardenner på tre år som nu är precis hemkommen...
Svar
3
· Visningar
1 700
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama