Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?
Är jag helt ute och flyger om jag drar det sena vagnanvändandet i samband med det allt senare användandet av blöjor och napp?
Hörde på radion att barn för inte alltför länge sen avvandes från blöja vid drygt 1,5 år medan genomsnittet nu är runt 3 år, ofta ännu senare.
Jag jobbar i butik och ser ofta stora barn (4-6 år, kanske) i vagn, med napp i munnen.
Tycker det ser fel ut, känns som att föräldrarna försöker behålla det lilla spädbarnet, att man hindrar istället för att främja barnets utveckling.
Stress och tidsbrist, som ju är vardagsmat för småbarnsföräldrar, plus säkert en mängd andra faktorer, gör att man helt enkelt inte orkar eller har tid (eller bryr sig?) om att ta den extra tiden det innebär att vänja av vid blöja och napp och låta barnen springa själva. Det är helt enkelt smidigare att bara fortsätta som vanligt.
Jag tror barn har mycket mer kapacitet än många föräldrar tror, bara man LÅTER DEM växa! Givetvis alla alla individer olika, men det här tror jag gäller generellt.
Vi har alltid haft höga tankar (ej att förväxla med förväntningar!) om vår 2-åring (fyllde i juli)) och hon får också ofta beröm för att hon är så "redig" och duktig och klarar mycket andra barn i hennes ålder och betydligt äldre inte klarar. Helt enkelt för att ingen trott dem om det..?
Barn är barn, och man ska låta dem vara det, men att LÄRA tror jag bara stimulerar dem!
Det här märks inte minst på vårt dagis nu. Vi håller på att vänja av från blöja, vilket går jättebra hemma. Hon har blöja på natten och när vi åker iväg, men hemma kissar och bajsar hon på pottan. Så småningom kommer vi avveckla blöjanvändandet helt dagtid, nattetid dröjer det nog lite.
Dagis har uppmuntrat det här hela tiden, fram tills att vi faktiskt kom en dag och sa att nu börjar det gå självmant hemma utan att vi behöver påminna, nu vill vi gärna att ni hjälper till och har henne utan blöja här också.
De kommer med ursäkter, som att hon inte vill (ibland måste man som vuxen vara bestämd med en trotsig 2-åring, det är INTE samma sak som att tvinga), att de har svårt med tid med så många andra barn (visst, men vi betalar ändå för det här och alla barn kräver väl det lilla extra nångång? Hon går ju ändå helt själv, det enda de behöver göra är att tömma pottan och säga att hon är duktig), att de snart ska gå ut...
Några tankar, som kanske utvecklade sig till en trådstöld
(förlåt i så fall)...
/Jossan, ingen curlingmamma