akademiskt och islandshäst

Sv: akademiskt och islandshäst

angående konditionsträning så beror det väl helt och hållet på hur långt man har kommit med sin häst i utbildningen. Jag menar om man kan rida tex öppna och sluta i trav, tölt (eller galopp:smirk: ()så är det väl utmärkt konditionsträning samt muskelträning, bättre kan det väl knappast bli:confused: och som bekant så ger alltid ökad muskelaktivitet en ökad förbrutkning av syre vilket i sej ger bättre kondition. Hästen behöver inte springa ute i skogen i fullfartgalopp för att träna kondition, och man kan äve rida ut och träna akademisk.

Men visst om man "bara" klarar att skritta sin häst enligt akademiska principer så kan man väl varva den akadmeiska ridningen med mer snabbjobb i skogen tex det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Enligt instruktören som hade kursen är det så att hästen bygger mer muskler om man rider i korrekt form i skritt än rider hästen rakt fram i skogen i felaktig form.

Personligen tror inte jag att någon häst blir sjuk i lungorna av att skrittas i ett halvår (längre tid borde det inte med rätt akademisk träning innan man kan rida sin häst i korrekr form i snabbare gångarter)däremot kommer hästens kropp definitivt ta stryk att år efter år ridas utan korrekt bärighet, det är något som är säkert.

Jag skrittar mycket, vi börjar precis klara skolorna i trav lite smått. Vi travar också, fast mest på volt, i serpentiner, på åttor osv, och har som sagt, lite smått börjat lite med öppna och sluta i trav. Min häst kunde ju knappt trava med någon form av bärighet för ett år sedan, de senaste månaderna har det hänt massor.

Så mycket skritt är jag med på. Däremot så tror jag att det blir en smula tråkigt för både häst och ryttare om man bara gör allt i skritt. Så min melodi har varit att arbeta mycket i skritt, med skolor och samling, men variera med att klättra, rida ut med andra hästar osv. Jag är ju själv lite feg, så det blir inga ösarturer för oss, men medryttaren sköter den biten om pålle och hon blir sugna.

Red för en akademisk instruktör som just poängterade detta med att hästen tycker det är kul med lite fart ibland. Trots att min häst tycker att det är skoj när vi tränar skolor i skritt också, just för att man bara tränar några steg och sedan byter övning.

Sen tänker jag på att en bra trav är väldigt välgörande för hästens kropp.

OA

em76 skrev:
Hur var det på kursen?

Skitbra:d

Det började med en bra teoretisk genomgång (som jag ofta saknat på andra kurser) där intruktören bland annat betonade vikten av att ställa rätt krav på hästen och den psykologiska effekten av att fokusera på det som fungerar, så att både ryttare och häst känner sej nöjda efter ett ridpass. Hon pratade mkt om att ge hästen självförtroende så kommer den också med vilja att göra det du ber om efterhand. Kanske självklart kan tyckas men dock så viktigt att bli påmind. Naturligtvis ska man också se vad som inte funkar och jobba med de bitarna, men hon menade att man det alltid är något som fungerat under ett ridpass och det ska man glädjas åt. Så får man en häst med utstrålning och energi:love:

Jo för min och Pållans del fick vi beröm för att hon var bra på att sträcka ut sin överlinje men att vi skulle jobba mer med böjningen och det funkade redan innan första ridpasset var slut vi gjorde korrekt öppna och början till sluta. Visserligen har vi "fuskat" med detta på egen hand, men nu fick jag veta om vi gjorde detta på korrekt sätt och fick många bra tips på att få mer flyt i övningarna. Andra ridpasset fick vi bitvis till korrekt böjning på volt i trav och tölt.

Tycker att det var en bra kurs på rätt nivå där vi fick med oss övningar som vi kan jobba vidare med på egen hand. Positivt var också att vi fick träna på en sak i taget, ibland är det ju sp mkt som ska rättas till på en gång att man blir aldeles snurrig och knäckt, för det känns om om man aldrig ska ro iland med allt:angel:

Detta var nog den kurs som gett mej mest positiv känsla efteråt, visst beror det mkt på kursledarens positiva inställning (dock ej mesiga, vi fick också saker med oss som ska utvekclas)och pedagogiska sätt, men det visar ju också att om vi har rätt inställing till hur vi lär vår häst (genom att betona det som funkat)så kommer förmodlogen hästen också att uppleva samma positiva känssla efter ett ridpass, och då har man ju vunnit mkt.

halaluja:)

Åh, så roligt att läsa. Det verkar ha varit en toppenkurs! Fick du lite utrett kring tölten osv, också?

Man måste nog, som vanligt, finna sin och pållen/pållans egna väg, då brukar det bli bra.

OlleAtlas som också gillar det akademiska

OlleAtlas skrev:
Åh, så roligt att läsa. Det verkar ha varit en toppenkurs! Fick du lite utrett kring tölten osv, också?

Ja sammanfattningsvis så menade instruktören att hästen ska klara att gå lösgjord och med korrekt samling i samtliga gångarter (även tölt alltså)men att det naturligtgtvis kan ta tid att komma dit. Hon menade att generellt var det bra att satsa på skitt, trav, galopp och sedan tölt, men att man inte behöver vara så fyrkantig, hon menade nog att det är vitkigt att allt verkligen flyter i de andra gångarterna eftersom tölten kräver ännu mer bärighet än övriga gångarter. däremot diskterades det att det ibland kan vara lättare att börja med samling i tölt i stället för i trav (om hästen har svårt för trav)men i prinicip så ansåg hon att hästar som har svårt med traven beror det oftast på att överlinjen inte är tillräckligt sträckt och hästen inte tillräckligt smidig. så man kanske ska ta det som en signal att hästen inte riktigt är redo för en bärig tölt då...fast alla vill ju inte vänta så länge innan töltsättning...men i det långa loppet så

Hon menade också att det går att få en ökad tölt och kort tölt innan hästen är mogen för det, men då måste man arbeta upp en neg spänning i hästens kropp, vilket inte akademisk ridning förespråkar.

Då är det inte så konstigt att vissa erkända islandshästryttare i sverigeeliten tycker att akademisk ridning "förstör" hästens tölt, för att den arbetar bort spänningen som krävs i tölten, en spänning som enligt akademisk ridning inte är hälsosam för hästen.

Vissa elitryttare hävdar ju också att de tränar hästen med dressyr och lösgörande övningar, men på tävling gäller det att få upp energi och spänning i hästen för att kunna konkurrera på tävlningsbanan.

Jag hoppas att i framtiden kunna få se eliten rida sina hästar lösgjorda även i ökad tölt.

Pass däremot blir det nog lite svårare, men vem vet det kanske går det också:o

Askjappna25juni.jpg

Måste bara få säga att detta kort var nog de vackraste jag sett på bra läbfe.. jag gillar de stenskarpt, de ser ut som en bild o en bok man fick från pollux när amn var liten.Sånna där bildböcker mysteriet hit å dit böcker!:love:

morgonzo skrev:
Ja sammanfattningsvis så menade instruktören att hästen ska klara att gå lösgjord och med korrekt samling i samtliga gångarter (även tölt alltså)men att det naturligtgtvis kan ta tid att komma dit. Hon menade att generellt var det bra att satsa på skitt, trav, galopp och sedan tölt, men att man inte behöver vara så fyrkantig, hon menade nog att det är vitkigt att allt verkligen flyter i de andra gångarterna eftersom tölten kräver ännu mer bärighet än övriga gångarter. däremot diskterades det att det ibland kan vara lättare att börja med samling i tölt i stället för i trav (om hästen har svårt för trav)men i prinicip så ansåg hon att hästar som har svårt med traven beror det oftast på att överlinjen inte är tillräckligt sträckt och hästen inte tillräckligt smidig. så man kanske ska ta det som en signal att hästen inte riktigt är redo för en bärig tölt då...fast alla vill ju inte vänta så länge innan töltsättning...men i det långa loppet så

Hon menade också att det går att få en ökad tölt och kort tölt innan hästen är mogen för det, men då måste man arbeta upp en neg spänning i hästens kropp, vilket inte akademisk ridning förespråkar.

Då är det inte så konstigt att vissa erkända islandshästryttare i sverigeeliten tycker att akademisk ridning "förstör" hästens tölt, för att den arbetar bort spänningen som krävs i tölten, en spänning som enligt akademisk ridning inte är hälsosam för hästen.

Vissa elitryttare hävdar ju också att de tränar hästen med dressyr och lösgörande övningar, men på tävling gäller det att få upp energi och spänning i hästen för att kunna konkurrera på tävlningsbanan.

Jag hoppas att i framtiden kunna få se eliten rida sina hästar lösgjorda även i ökad tölt.

Pass däremot blir det nog lite svårare, men vem vet det kanske går det också:o

Kul att läsa. Resonemanget är väldigt likt det som min mesta instruktör för. Hon menar att med hästar som har väldigt lätt för tölten, tar de in tölten direkt i träningen, men för sådana som min, som i och för sig töltar fint när man kommer bort från passandet, men med mycket spänning, väntar vi till dess traven sitter ordentligt. Allt för att kunna tölta i en för hästen bra form som inte skadar. Det börjar den göra nu, så jag har så smått börjar med töltigångsättningar där fokus är på att han ska fortsätta vara lösgjord.

Det allra svåraste tycker jag är att signalera till tölt, eftersom han börjar kunna trava i åtminstone viss samling. Jag håller på att försöka få in töltrörelsen i mitt bäcken så att jag på så sätt kan markera skillnaden mellan tölt och trav. SVÅRT!!!!

På VM i Norrköping tyckte jag flera ryttare töltade otroligt fint, med bäriga lösgjorda hästar. Jag blev så himla glad av det, och faktiskt en smula förvånad. Innan har jag bara varit på klubtävlingar, och där tycker jag nog att de flesta töltar på framdelen. Nu fick jag se att det finns massor av skickliga ryttare även i islandsvärlden, och att jag haft en del fördomar som jag kunde skippa.

OA

Hej!
Jag har ett sto som spände sig väldigt mycket i töltträningen, och det blev mest passgröt av alltihop. Räddningen blev Katrin Wallberg! Jag gick två kurser för henne och sedan var jag fast! Därefter tränade jag mitt sto i två år, och la tölten på hyllan ett tag. Efter undgefär ett år av akademisk träning så plockade jag fram den igen, och utan en enda spänning! Helt fantastiskt, hon gick som aldrig förr! Höga benlyft, trampade under sig ordentligt och höll kvar sin långa överlinje! När jag red henne var det som att dansa fram, jag styrde henne endast med mina bäckenrörelser, och med tyglarna visade jag inom vilka ramar hon fick gå, det var helt otroligt! Alla gångarterna blev bättre, och hon bar sig korrekt genom alla moment och i alla gångarter. Vi hade precis börjat få ordning på de halva stegen (öppnan och slutan gjorde hon utantill både vanlig och förvrängd, med eller utan tyglar och ryttare!) när hon tyvärr blev skadad. Hon är inte bra än, och antagligen kommer jag att bli tvungen att ta bort henne nu... så himla sorgligt. Men jag kan lova er att den tid och energi som jag la ner på detta arbete ångrar jag inte för en sekund! Massören jag hade sa att hon aldrig känt på en islänning med så fina muskler, så fin överlinje. Hon hade inte en spänning i någon muskel! det är rätt fantastiskt...

Så visst fungerar det med akademsik träning även för islandshästar! Tid och tålamod bara, och någon som kan hjälpa till med utvecklingen av de nya momenten. Freyja blev både gladare och säkrare på sig själv, och framförallt vackrare! Hon bar sig så fint, och tränar man på detta vis så bygger man ju verkligen upp förutsättningarna för att ens häst ska hålla i längden (tyvärr blev min buse sparkad, men sådant kan man ju inte räkna med...), och jag tycker att det är ryttarens skyldighet att träna sin häst på ett sådant sätt att den håller! de är ju inte gjorda för att ridas på direkt...

Sedan tror jag dock på en kombination av akademisk träning och uteritter. Hästar älskar att få komma ut och arbeta i skogen, klättra och uppleva saker, detta ska vi inte ta ifrån dem! Man kan dock även då träna lite akademsikt, ha dem att gå i rätt form och göra lite övningar då man rider på en väg exempelvis.
Man kan ju tänka på att ett galloprace piggar upp och ger energi till att träna mer, för det är otrlogt ansträngande för hästen med de akademsika övningarna! Så en blandning är nog det bästa!
Lycka till med era hästar!

Liknande trådar

Islandshäst Ja nu är det alltså bestämt, igår så gick Tjaldur igenom besiktning samt spattröntgen och i helgen åker jag ner med min ettåring...
2
Svar
20
· Visningar
2 365
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar