akademiskt och islandshäst

M

morgonzo

ska gå efterlängtad kurs i helgen i akadmisk ridkonst med en instruktör som heter solvei (från tyskland ursprungligen tror jag)glömt efternamnet tyvärr.

Vad tycker ni om akadmeiskt på islandshästar, och hur funkar det med tex tölten.

Min häst behöver i första hand nu lära sej att länga överlinjen så då passar det nog bra med akadmisk, men sen då när det kommer till gångartsträning är det användbart då.

erfarenheter upplevlser av akadmeisk????
vad bär mantänka på?

Sv: akademiskt och islandshäst

Jag har mest erfarenhet av "BB-akademisk ridkonst" så det är den stilen jag menar med AR.
Min uppfattning är att AR är ett bra komplement till övrig träning särskilt på spända och springiga hästar.
Det jag ser som risker om man går in för att till 100% träna islandshäst enligt AR (vad jag menar med enligt AR kan ni se på Katrins sida ridkonst.nu) är att hästen, särskilt om det är en unghäst, inte får kondition och framåtbjudning. Hästen kan få problem med bakknäna och lungorna. Hästen blir väldigt beroende av sin ryttare och stressad när någon som rider annorlunda sitter upp.

Ofta ser man hästar som går bakom lod och med sänkt rygg, särskilt om de rids på stång.

Jag tycker islandshästen kommer bäst till sin rätt om den rids friare med mer tempo och framåtbjudning. Jag vill ha en häst som går fram överallt, med gott självförtroende och glädje, som samarbetar med ryttaren och anpassar sig efter olika ryttare. Den ska vara lagom lösgjord, samlad och lydig.

Jag har hört AR-ryttare säga att tölt och pass är skadliga gångarter som inte bör ridas och helst bör avlas bort för hästens bästa.

em76 skrev:
Jag har mest erfarenhet av "BB-akademisk ridkonst" så det är den stilen jag menar med AR.
Min uppfattning är att AR är ett bra komplement till övrig träning särskilt på spända och springiga hästar.
Det jag ser som risker om man går in för att till 100% träna islandshäst enligt AR (vad jag menar med enligt AR kan ni se på Katrins sida ridkonst.nu) är att hästen, särskilt om det är en unghäst, inte får kondition och framåtbjudning. Hästen kan få problem med bakknäna och lungorna. Hästen blir väldigt beroende av sin ryttare och stressad när någon som rider annorlunda sitter upp.

Ofta ser man hästar som går bakom lod och med sänkt rygg, särskilt om de rids på stång.

Jag tycker islandshästen kommer bäst till sin rätt om den rids friare med mer tempo och framåtbjudning. Jag vill ha en häst som går fram överallt, med gott självförtroende och glädje, som samarbetar med ryttaren och anpassar sig efter olika ryttare. Den ska vara lagom lösgjord, samlad och lydig.

Jag har hört AR-ryttare säga att tölt och pass är skadliga gångarter som inte bör ridas och helst bör avlas bort för hästens bästa.

Jag rider enligt akademiska principer med min islandshäst. Verkligen enligt BB, åker ner till Danmark då och då, rider inte för BB själv, men för Birgitta. En av de grejer vi jobbar mest med är att han ska få fram i ett ganska så friskt tempo, och även behålla avslappning och tempo i skolorna. Så det såsiga är inte riktigt sant, tycker faktiskt min häst blivit piggare varefter han blivit mycket mycket starkare.

För oss passar AR jättebra, och min häst har inga som helst problem att bli riden av andra. Däremot är jag noga med att den som får sitta upp på honom rider med kroppen och vikten istället för med händerna.

Just samarbetet har verkligen kommit med AR, min pålle frågar hela tiden vad vi ska göra och är väldigt lyhörd. Jag tolkar det som att han tycker att det är roligt.

Ser inte heller någon som helst motsättning mellan akademisk ridning och att rida ut, galoppera, klättra, tölta eller what ever. Däremot blir man som akademisk ryttare ganska uppmärksam på formen, man kanske inte vill tölta i vilken form som helst.
Det där med att somliga vägrar tölta får stå för dem, det är alls inte alla som resonerar så. Jag tänker att jag har en islandshäst, jag tycker tölten är härlig och vill gärna segla fram i den.

Det där med sänkt rygg förstår jag inte riktigt, det är ju just bakkärran och bukmuskulaturen, samt lösgjordheten man kommer åt med den akademiska ridningen, om den är rätt utförd.

Med min häst, som blev spänd och passtaktig i tölten har jag avvaktat ett tag. Han fick hjorthals och bullande underhalsmuskler. Men nu har vi så smått börjat träna några töltsteg här och där. Och försöker bibehålla avslappningen.

I senaste numret av Islandshesten fanns en intressant intervju med Sara Silfverberg, angående islandshäst och mer klassisk skolning. Den är väldigt tänkvärt och har åtminstone fått igång mina grå.

Hoppas du tycker det blir kul. Solveig är från Norge, tror jag.
Ett gott råd är att koppla av, ha kul och försöka använda det du tycker verkar bra.

Lycka till och rapportera gärna vad du tyckte

OA

em76 skrev:
Var får man tag på Islandshesten?

Jag prenumererar, men jag tror att den finns i vissa affärer och presscenter. Har hört att den bland annat finns på vissa Statoil.

OA

Jag har tittat efter den i tidningshyllorna men inte sett den någonstans.

I somras fick jag för mig att jag skulle träna öppna och sluta från marken med min häst och tog hjälp av en som är duktig på dressyr och AR.
Jag tittade på och fotade och skrattade medans han kämpade med pållan som tyckte det var en dålig idé att gå runt i paddocken, dessutom på ett sätt som var onödigt jobbigt, när hon istället hade kunnat stå under ett träd och hänga.

Ett par steg i sluta fick han till slut men dem fick jag förstås inte på bild.
BertilAskja19juni.jpg

Något som ska föreställa öppna.
Askjappna25juni.jpg

Gå in på www.ridkonst.nu och kika.
Det är Katrin Wallbergs hemsida. Hon har bland annat genomfört Bent Branderups riddarprov med godkänt resultat med sin islandshingst Korall.
:bump:

Min pålle går i stort sett öppna och sluta från marken, vi börjar så smått hitta diagonalsluta och förvänd sluta. Dessutom kan han trava utan att jag behöver springa, det är kul, eftersom han knappt hade trav för ett år sedan.

Jag tycker att vi har stor nytta av markarbetet, min häst musklar fint utan att jag sitter på. När jag började med AR red jag kanske bara en kvart och jobbade resten från marken under våra pass. Han var ganska så svag och omusklad och varje gång vi gjorde halt så flyttade han bak sina bakben, i stället för att hålla dem under sig. Han orkade helt enkelt inte.

OA

Som det ser ut på bilden på öppna nere, ser det ut som du gör med händerna ska vara tvärsom :confused: Din högra hand på tygeln vid bettringen o den andra som "skänkel" på bogen. Osäker om jag ser rätt?

Jag tycker markarbetet är jättebra!! Dock vill jag först rida fram hästen som unghäst vid inridning o markarbete tar jag senare. På mina äldre hästar har markarbetet varit jättebra att lära in öppna o sluta o visst är det jättejobbigt göra det på rätt sätt. Sidorna är olikstarka o det gäller göra det roligt o positivt o bara ta några minuter då det går rätt o sedan berömma o sluta. Gärna några minuter varje dag.

Spända hästar blir tryggare för man är mkt konsekvent i träningen, iaf för den tränare jag haft. Jag hörde att det finns både bra o dåliga tränare inom AR, en som jag tränat med åkte till en annan tränare o kom tillbaka mkt besviken. Så det är väl som på alla områden att det finns både bra o dåliga även om de kan visa på "meriter" som tränare för BB t ex.

Jag har ridit med stång i skritt, trav o galopp och det har inte på något vis innebärt sänkt rygg för den här hästen hade problem innan AR-träningen med just sänkt rygg. Dock går de mycket framåt i början o känns som de hamnar på bogarna, det försöker jag undvika. Mkt säteshjälper o vikthjälper-balans blir det ju.

Varför skulle de få problem med bakknä och lungor av AR?
Är själv ingte fan av BB ar men bakknäproblem torde vara vanligar epå vanligttränade islänningar än på AR tränade.
Lungproblem får jag inte in allas i bilden.

Tack för alla intressant synvinklar:bow: nú är jag ännu mer sugen att gå på kurs.

jag tycker inte att min häst blir seg när jag (med mina nuvarnade kunskaper) försöka rida henne så att hon länger överlinjen. Hon blir snarare mer lyhörd och följsam för alla hjälper, däremot kan jag tänka mej att det är jobbigt och kanske blir hon trött i musklerna och hjärnan, vilket gör att hon bjuder på och verkligen jobbar bra i skritt, men om man ska försöka trava eller tölta i samma form är hon inte så himla villig (förmodlogen är hon inte stark nog än). Så när jag ska öka till en snabbare hångart rider jag i stället på helt lösa tyglar så hon inte tappar framåtbjudningen. Jag tror också med all träning att det är viktigt att hästen verkligen får tillfälle att sträcka ut sig framåt nedåt i fri form vilket också är en del i et lösgörande arbetet.

Ja vi får se hur det går, återkommer med rapport efter helgen! :bump:

Jag har gått en grundkurs i AR för Katrin Wallberg.
Gick den med min, då 5 åriga, medryttarhäst (islandshäst).
Vi tränade mycket sökning, neråt framåt & sen öppna & sluta
& det fungerade helt OK. Sen beror det ju på vad för häst man har,
en del i stallet hade VÄLDIGA problem med att ens få hästan att ge efter neråt-->framåt.
Nu rider de flesta i stallet (alla på islandshästar) lektioner i AR för Nina Fernandez Rosenke, f.d beridare hos Bent Branderup, & de tycker det fungerar jättebra. Själv har jag inte ridit så mycket pga. att jag tyckte det gick för lång tid mellan varje lektionstillfälle, tyvärr. Skulle gärna vilja rida mer AR.

De rör sig för lite?
Jag har haft kontakt med hosthästar och hästar som haft problem med patellaupphakning och de har mått bättre av konditionsträning.

Jag ska prata med några, sedan kanske jag skriver privat till dig. Vill inte hänga ut personer här.

Jag håller höger hand närmast ringen (det är ett sidepull), vänster hand tror jag bara jag låter hänga, hon flyttar sig för att jag tar i högertygeln och går emot henne.
Kräver man inget jobbigt av henne är hon samarbetsvillig. :)

em76 skrev:
De rör sig för lite?
Jag har haft kontakt med hosthästar och hästar som haft problem med patellaupphakning och de har mått bättre av konditionsträning.

Jag ska prata med några, sedan kanske jag skriver privat till dig. Vill inte hänga ut personer här.

Men varför skulle man inte konditionsträna hästar som man rider enligt AR, det fattar jag inte.

Min pålle är i skogen varje vecka, i alla gångarter, utom flygande pass då.

OA

Har en valack som är 3½ år som har patella upphakningar.
Min veterinär sa att det är jätte nyttigt för honom att jobba sidvärtes och sa att AR skulle vara jättenyttigt för honom.
Han har själv ridit för Birgitta Järnåker.

( Har alltså inte ridit in honom än, utan detta ska vi jobba med när vi har ridit in honom. Flyttar honom däremot lite sidvärtes från marken i dagsläget. )

Katrin skrev ett långt och välformulerat inlägg om sin syn på behovet av konditionsträning, men det är så länge sedan att det nog är borta.

De argument mot konditionsträning jag hört från AR-ryttare är att de tränar hästens nervsystem och då behövs inte konditionsträning, att de tränar hästens bärkraft och inte vill ha sjutkraft, att det räcker att hästen rör sig fritt i hagen.

em76 skrev:
Katrin skrev ett långt och välformulerat inlägg om sin syn på behovet av konditionsträning, men det är så länge sedan att det nog är borta.

De argument mot konditionsträning jag hört från AR-ryttare är att de tränar hästens nervsystem och då behövs inte konditionsträning, att de tränar hästens bärkraft och inte vill ha sjutkraft, att det räcker att hästen rör sig fritt i hagen.

Nämen Gud, det har jag aldrig hört. Så klart att hästen blir bättre med bra kondition. Det är ju en kombination av bra flås, smidighet, styrka och uppmärksamhet åtminstone jag önskar, och det är så klart ingen skillnad från andra discipliner inom ridning.

För mig innebär det akademiska synsättet att man ger hästen en chans att förstå vad man vill, att man väntar med olika bitar till dess hästen - och ryttaren- är redo för det, att man ger både sig och hästen tid till inlärning. Att man har en dialog med sin häst och lyssnar på den, att man väljer bland annat skolorna för att träna upp en sida i taget, att man arbetar med avslappning och lösgjordhet.
För mig innebär också AR att man intressar sig för hästens och människans fysik, hur kroppen fungerar.

Träna hästens nervsystem? Näe, nervsystemet är väl alltid med. Tillsammans med resten av kroppens olika funktioner.

OA

Liknande trådar

Islandshäst Ja nu är det alltså bestämt, igår så gick Tjaldur igenom besiktning samt spattröntgen och i helgen åker jag ner med min ettåring...
2
Svar
20
· Visningar
2 365
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar