Akademisk Sadel

M

Matilda Ors

Någon som ridigt i en sådan och kan berätta lite hur det känns? går det bra att rida lätt i den osv. Funderar på att använda mig utav en sådan i distans, vad sägs om de?

Tack på förhand! :)

Sv: Akademisk Sadel

Gå in på "Klassisk Ridkonst" istället, du får nog bättre svar där :)

Du får nog bättre svar där än här inne på "Tävlingsgrenar" ;)

Eller be moderatorn att flytta tråden.

Någon som ridigt i en sådan och kan berätta lite hur det känns? går det bra att rida lätt i den osv. Funderar på att använda mig utav en sådan i distans, vad sägs om de?

Tack på förhand! :)

Kolla in Deuber & Partner's Quantum. Underbar sadel, både att rida dressyr i och på längre turer.

Agent i Sverige: Taur

De är ju rätt så dyra oftast och i mitt tycke otympliga. Men ganska sköna att sitta i och jo det går att rida lätt. Vissa AR sadlar är så högt upp på nått sätt, medans andra har närmare manken. En jag ridit i kändes som att sitta i en stol nästan. Ingen höjdare.

tror inte de passar till längre ritter

Jag har en ST Espanola som långfärdssadel. Den är som gjord för det! Eller kanske snarare min bak :p Många timmar har vi tre haft tillsammans (ponnyn, sadeln och jag) och många timmar har vi kvar. Jag rider brant uppförs, galopperar i fältsits och rider lätt i ökad trav, inga som helst problem att göra det :idea: Men vi är ju alla olika, själv tycker jag personligen att den är den bästa kombinationen av två olika sadeltyper: den engelska och westernsadeln, westernsadelns säte men skänklarna är lika rörliga som i en engelsk sadel, inte alls lika låsta som i westernsadeln.

Fast dyra är inte helt sant, jag har en spansk skolsadel, Chezz Iberico, som går att hitta för 2700kr. Underbar att rida i, även länge, skulle säkert passa till distans! Rekommenderas. Min har avtagbara knästöd, ska jag rida ut har jag dom på och kan rida lätt, stå i fältsits osv, medan om de inte är på och jag mer ska rida dressyr så går det också att rida lätt osv, men det är inte lika lätt.

jioy0w.jpg

galopperar i fältsits och rider lätt i ökad trav, inga som helst problem att göra det :idea:
Fast det där är ju inte så jäkla smart med tanke på hur en bomlös sadel är uppbyggd. Du skapar ett enormt tryck på en extremt liten yta när du rider så i bomlös. I en akademisk bomsadel kan du givetvis rida som du vill, men i en bomlös så skadar du hästens rygg. De är tänka att sittas i, inte att stå upp i.

Det går alldeles utmärkt att rida långa distanser med en akademisk.
Sadlarna är byggda på så sätt att anläggningsytan är stor och fördelar trycket jämnt över hästens rygg.
Dessa sadlar är även mycket bekväma att rida i både ett pass på banan eller en långitt ute i skogen.

Har en Ludomar Portrera(som är till salu) som jag har använt för klassisk dressyr samt ridit ut långt och många timmar på.
Den är otrolig skön att rida i.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka