Akademisk ridning?

T

Tove2

Någon som har någon pejl på det? hur det fungerar osv. Jag har förstått poängen med det, men hur gör man? Min hovslagare rider det och jag blev lite nyfiken på hur det går till. Hon var inte speciellt bra på att förklara nämligen. :D

Sv: Akademisk ridning?

Poängen är väl att det är bättre att du läser lite böcker, tittar på filmer, går och tittar på kurser/clinics eller liknande om du vill veta vad det innebär. För att förklara HUR man gör i ett enda inlägg är rätt meningslöst.

Stora skillnader mellan traditionell ridning är att man ofta fokuserar mycket på att rida hästen böjd och avslappnad, och rider mycket skolor för att muskla hästen jämn (rakriktning) och för att stärka hästens bakben till att orka bära upp sin ryttare.
Det är grunden, sen kommer man till mer avancerade saker. Målet är bl a att hästen ska vara självbärig, balanserad och kunna ridas på en hand.

Jag var på min första kurs för ett par veckor sedan och jag blev ganska såld faktiskt! De rider dressyr mer från hästens synvinkel.
Dessutom förbereder de sina hästar väldigt bra inför alla övningar, vare sig det är när man ska rida in eller förberedelser för passage.

Steg 1: få hästen att slappna av i överlinjen och söka sej framåt/nedåt
Görs lättast från marken till en början. Man ber hästen sänka sitt huvud och ger eftergift som belöning när den gör det.

Steg 2: Få hästen att böja sej igenom hela kroppen, först på volt och sedan även rakt fram. Görs också lättast från marken till en början. Det är lite känsla involverat, därför är det bra om man har en tränare som kan kolla om man gör rätt till en början. Skjuter hästen in rumpan flyttar man ut den med "innerskänkeln" (handen i skänkelläget) skjuter den in bogen gör man en förhållning i innertygeln eller är övertydlig och trycker ut bogen på hästen. Den ska gå jämnt böjd igenom hela kroppen, från nos/nacke till svansen/rumpan. Det kan vara svårt till en början innan man får in känslan.

Steg 3: Lära hästen trampa under sej med bakbenen genom att göra öppna och sluta - då måste man ha bra avslappning och en jämn böjning först - man flyttar in framdelen lite innanför spåret och ber innerbak kliva under tyngdpunkten, det görs lättast genom att man själv vrider in överkroppen och håller imot med "innerskänkeln" och halvhalter om det behövs.
Sluta finns det olika metoder för, men huvudsaken är att man flyttar ut bogen lite så rumpan kommer innanför spåret och knepet är att behålla böjningen i hästen så den inte viker sej.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar