Åka utomlands, vad tänka på?

Ireland

Trådstartare
Min häst ska åka till nordirland nästa vecka. Något speciellt jag ska tänka på? Foder under resan? Han kommer åka lastbil och de kommer övernatta 2-3 ggr. Han har nu jättelång päls, klippa över hals o mage? Han brukar nämligen svettas mycket när han åker.

Sv: Åka utomlands, vad tänka på?

Klippa låter ju vettigt om han svettas mycket.

Det är viktigt att få i dem tillräckligt med vätska så om hästen inte dricker bra så fodra med väldigt blöt betfor.

Låt hästen åka helt naken, utan täcke och transportskydd. (De flesta transportörer plockar av hästarna allt sådant vid längre resor ändå.) Ge inget kraftfoder! De får lätt kolik då eftersom de inte rör på sig någonting under dessa dagar. Bättre att ge fri tillgång på hö.
Skall du åka med eller åker hästen själv utan dig?

Lycka till!

Jag har läst någonstans att man ska ge hästen lite extra salt ca: 14dagar före avresa, kanske är något som är värt att kolla upp? :) Ha så roligt o hoppas resan går bra! :D

Hej allihopa tack för era svar!
Ja han kommer få åka naken, men lämnar med täcke som han kan ha på över natten när han står i box.
Ja betfor låter ju vettigt att ge han, han brukar inte dricka mycket borta.
Jag åker inte med. Jag kommer köra honom till ett stall här i närheten imorgon kväll där han ska övernatta, och sedan hämtar de honom där torsdag eller fredag och börjar resan. Jag flyger över igen på torsdag morgon. Duktigt nervös är jag.. Men min chef är god vän med dessa människor och har själv lämnat sina hästar över i deras händer så det ska väl gå bra!

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 470
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka