Åka utan mellanväggen?

Men då är väl problemet snarare att din häst går över bommen.
Jag kör utan vägg men lastsäkringsmässigt och altså säkerhetsmässigt är det bättre med vägg. Om mina hästar inte stod helt still skulle jag inte komma på tanken att köra dem utan vägg mer än i testsyfte för att se om de lugnar sig utan. Ett antal hundra kilo levande vikt som hoppar runt i släpet är livsfarligt ur trafiksäkerhetsynpunkt.

Han brukade aldrig göra det och gjorde det aldrig igen. Det brukar aldrig bli något hoppande utan mellanvägg med alla de hästar vi kör, dock de som kommer till oss med mellanvägg - de är bråkigare.

Hela transporter ju en livsfara, om man vill vara domedagsprofet. Jag har ett par vänner som lever enbart för att de INTE hade säkerhetsbälte när olyckan inträffade. Är det ett argument att åka utan säkerhetsbälte? Självklart inte

Mellanväggen fyller ofta en funktion,inte sällan stabilitetsmässigt (konstruktionen) och för att avdela utrymmet. MEN jag har haft hästar som blivit oroliga av att inte kunna åka på sned, dessa har fått åka utan mellanvägg och med teleskopbom bak.

Inget är 100 % säkert, allt handlar om individ och bedömning.

Och som sagt är det min åsikt att jag anser att det är livsfara, Linköpings brandmän likaså och distriktsveterinärerna i Väderstad. Jag har aldrig sagt att man inte ska åka utan bälte (hästens bälte), hästens bälte i min mening är inte mellanväggen utan grimskaftet man fäster den i rakt fram (aldrig i bommen, huva!) och förmågan att ställa sig som den vill. Hästar gillar inte trånga utrymmen och olyckan sker ofta när flyktinstinkten slår till när de sitter fast eller känner sig tränga, även om de inte brukar vara rädda för en transport.

Jag ska inte försvara min åsikt mer utan vänder mig till TS.

Det är fullt lagligt att åka utan mellanvägg, något jag och många andra anser vara livsfara.

JAg ser inget bra med det utom som vägg mellan 2 hästar om man måste köra två men det är bara min åsikt :) minns när jag körde med mellanvägg och min häst hoppade över bommen och fastnade. Brandmännen sa att det är så tragiskt med dessa väggar som gör problemet större. De tyckte inte det var bra, och i stallet jag är i nu använder de inte det utom i hästbussen :)
Så den erfarenheten gjorde att det var mellanväggens "fel". Idag har de allra flesta trailers snabbutlösta frambommar. Förr var trailers kortare, smalare och lägre i höjd. En rekommendation är att ha en bredd på 90 cm. Hästar som har fått panik en gång kanske behöver ännu bredare. Alla mina hästar har velat haft stöd för framhovarna i sidled, men velat bredda sig bak. Den lilla jag har nu vill även ha stöd för kroppen och baken. Kul med kameraövervakning för att studera dem.

När jag blev påkörd av mötande i hjulhuset så välte inte släpet tack vare att den 184 cm höga och 800 tunga stog på vänster sida med mellanväggen på sniskan från mitten och bakåt. Ej hela spiltans längd. Samma dag skedde samma sak men med sto och föl i och då givetvis utan mellanvägg. Det välte. Det utvecklas stor rörelseenergi vid olyckor. Vi kör med levande tung last o bör begränsa deras rörelsefrihet men fortfarande så de är komfortabla. Sunt förnuft, men inte grundat på misstag som man själv har åsamkat. Lär av andra som vet hur man transporterar säkert. Körsättet är A o O om hästen ska vilja åka igen. Får man lastproblem så bör man rannsaka sin körstil.
Jag skulle aldrig låta en ovan människa köra mina hästar. En som fick förr satt o ruckade på ratten obönhörligt och förstod inte att det kändes konstant för hästen. Det är ofta ett under att hästar går in i släpen igen.

Så den erfarenheten gjorde att det var mellanväggens "fel". Idag har de allra flesta trailers snabbutlösta frambommar. Förr var trailers kortare, smalare och lägre i höjd. En rekommendation är att ha en bredd på 90 cm. Hästar som har fått panik en gång kanske behöver ännu bredare. Alla mina hästar har velat haft stöd för framhovarna i sidled, men velat bredda sig bak. Den lilla jag har nu vill även ha stöd för kroppen och baken. Kul med kameraövervakning för att studera dem.

När jag blev påkörd av mötande i hjulhuset så välte inte släpet tack vare att den 184 cm höga och 800 tunga stog på vänster sida med mellanväggen på sniskan från mitten och bakåt. Ej hela spiltans längd. Samma dag skedde samma sak men med sto och föl i och då givetvis utan mellanvägg. Det välte. Det utvecklas stor rörelseenergi vid olyckor. Vi kör med levande tung last o bör begränsa deras rörelsefrihet men fortfarande så de är komfortabla. Sunt förnuft, men inte grundat på misstag som man själv har åsamkat. Lär av andra som vet hur man transporterar säkert. Körsättet är A o O om hästen ska vilja åka igen. Får man lastproblem så bör man rannsaka sin körstil.
Jag skulle aldrig låta en ovan människa köra mina hästar. En som fick förr satt o ruckade på ratten obönhörligt och förstod inte att det kändes konstant för hästen. Det är ofta ett under att hästar går in i släpen igen.

Jag har aldrig gillat mellanväggar innan detta heller. Men det var avgörande ja.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama