Åka till vet, vaccin + selk

C

Crona

Hej ska åka till vet med min häst till hennes klinik för att vaccinera , så glömde jag fråga om jag ska ta ut hästen ur släpet eller det går bra att göra det inne i transporten ????
Kan vara lite besvärlig att lasta så jag vet om jag ska ta med mig någon ! :)
Någon som har erfarenheter av detta ?:)

Sv: Åka till vet, vaccin + selk

Kan inte tänka mig att vet. går ut och vaccinerar i transporten. Men ring och hör efter igen.

Det beror nog på vilken veterinär, jag vet flera som skulle kunna vaccinera i släpet om hästen är lugn.

Jag har vaccinerat många gånger i släpet. Dels när jag åkt till min veterinär och bara vill ha en A2 spruta, då känns det onödigt att lasta ur även om hästen är hur lättlastad som helst. Sedan har jag gjort det på klinik 2ggr, när vi varit klara på kliniken med alla undersökningar och en gång kom de på att de helst ville ge en stelkramp också och en gång när jag såg att de gett en A2 spruta med utgånget datum, då fick hon en ny i släpet. Fråga din veterinär och säg att hästen är svårlastad.

Hej ska åka till vet med min häst till hennes klinik för att vaccinera , så glömde jag fråga om jag ska ta ut hästen ur släpet eller det går bra att göra det inne i transporten ????
Kan vara lite besvärlig att lasta så jag vet om jag ska ta med mig någon ! :)
Någon som har erfarenheter av detta ?:)

Varför är hästen svårlastad? Tycker den om veterinären? För ifall den inte gillar att få spruta så är det nog inte så bra att vaccinera i transporten, då hästen kommer förknippa den med den läskiga sprutan sen

Varför är hästen svårlastad? Tycker den om veterinären? För ifall den inte gillar att få spruta så är det nog inte så bra att vaccinera i transporten, då hästen kommer förknippa den med den läskiga sprutan sen

Jag kan lasta honom själv , men det kan ta lite tid ibland .Men det gör inget för det får ta den tid det tar :)

Han har aldrig tyckt illa om vet innan :rofl: ,vill klart inte att han ska börja nu heller ...tack för din tanke

På "vår" klinik tar de gärna och sprutar hästarna i transporten om det bara är en vaccinering det gäller! :idea:

Har det inte varit någon skräckupplevelse att få sprutor innan tror jag att det går alldeles strålande. :)

Mina brukar sprutas i transorten, det brukar de flesta veterinärer göra om bara hästen är snäll i transporten. Det har aldrig varit något problem utan allt har gått bra.

Även jag har flera ggr vaccinerat i släpet, det gäller ju dock att hästen inte har något emot sprutor. Så jag skulle t ex aldrig vacc K i släpet (hon tyckte inte så bra om sprutor, och skulle inte vilja ge den neg associationen med släpet). Valacken däremot brukar jag åka iväg till hemmavet med, parkera utanför huset och så vacc han i transporten, jag går in och betalar och sen åker vi hem. Förutom att hästen brukar se himla paff ut när han går av släpet hemma igen så bryr han sig inte minsta.

Mina är lättlastade, men ser ingen anledning att lasta ur för att ge en spruta som tar 15 sekunder att ge, och sen lasta på igen.

Både DV, klinikvet och hemmavet har som sagt sprutat i transporten nr det är hästar som är snälla att spruta och som står lugnt i släpet. Så prata med kliniken du, tror inte det ska vara några problem alls.

Även jag har flera ggr vaccinerat i släpet, det gäller ju dock att hästen inte har något emot sprutor. Så jag skulle t ex aldrig vacc K i släpet (hon tyckte inte så bra om sprutor, och skulle inte vilja ge den neg associationen med släpet). Valack en däremot brukar jag åka iväg till hemmavet med, parkera utanför huset och så vacc han i transporten, jag går in och betalar och sen åker vi hem. Förutom att hästen brukar se himla paff ut när han går av släpet hemma igen så bryr han sig inte minsta.

Mina är lättlastade, men ser ingen anledning att lasta ur för att ge en spruta som tar 15 sekunder att ge, och sen lasta på igen.

Både DV, klinikvet och hemmavet har som sagt sprutat i transporten nr det är hästar som är snälla att spruta och som står lugnt i släpet. Så prata med kliniken du, tror inte det ska vara några problem alls.

Nej det går bra att sruta honom han tycker inte alls det är obegagligt, inte heller att va i transporten , men jag ska prata med vet , så får hon bestämma vilken arbetsmiljö hon vill ha ;)

Är så lycklig vi var hos vet i dag och allt gick jätte bra , han skötte sig exemplariskt...
vi har tränat på lastningen så jag tog ut han .. och han ville snällt följa med hem :):rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
761
Senast: Amha
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31