Åka på sadelutprovning - vad tänka på?

Houdinie

Trådstartare
Jag har fått en tid på en stor sadelutprovningsbutik nästa lördag. Jag behöver en ny hoppsadel och hästen behöver en ny dressyrsadel.

Har ni något tips inför mitt besök?

Sv: Åka på sadelutprovning - vad tänka på?

Fundera ut precis vad du vill ha, vad du vill ha ut av din sadel och vad du eventuellt kan göra avkall på/kompromissa med (i händelse av att drömsadeln inte passar hästen, t.ex.). När du provrider, ta dig tid att rida i alla gångarter och känna efter - både för din egen del och hur hästen känns.

Ta med medhjälpare som kan titta och ev filma när du rider! Det finns hinder så du kan provhoppa sadlar också. Se till att vara där en stund innan ditt bokade besök så du hinner gå med/värma upp honom lite innan ni börjar lägga på nya sadlar.

Det tog oss ca 45 min att köra från 4 mackarna och dit, och då tog jag det väldigt lugnt med tanke på väglaget! Det är närmre än vad man tror från Arlanda.

Nu är jag lite osäker, för jag har fått kommentarer om att de bara försöker sälja vissa (läs de dyraste) sadlarna, och att man får tjata för att få prova det begagnade?

När jag har varit på sadelprovning så har jag sagt från början när jag kommer dig att jag helst vill ha en bra begagnad sadel.

Nu är jag lite osäker, för jag har fått kommentarer om att de bara försöker sälja vissa (läs de dyraste) sadlarna, och att man får tjata för att få prova det begagnade?

Precis så, sen ska du dubbelkolla med andra ÅF av samma märke som de passande sadlarna vad de kostar där.
Då det stället jag tror du ska åka till fler än 1 gång tagit rejält mkt mer betalt för sadlarna än vad de gjort på andra håll.
Tex tog de 10000:- mer för min sadel än vad ALLA andra ÅF i hela Sverige gjorde...
Var en rejält sur nit att gå på.

Men jag min dumma nöt trodde att en såpass stor och sk seriös butik höll sig till riktpriser +/- någon tusenlapp.

Ptja, när min vän idag sa att hon ville prova hoppsadel också för de lilla de hoppar så svarade utprovaren "typ billigast möjligt då eller?" och plockade fram begagnade. Sen är det klart att de vill sälja nya sadlar eftersom det ger större vinst för dem, men var lugn och framhåll vad du vill så finns det begagnat att titta på också. :)

Ok, så ni tycker att jag ska åka dit ändå?
... och stå på mig att jag vill prova begagnat i första hand...
... och om det enda som passar är en ny så antecknar jag modell och mått och sedan letar jag samma begagnat på nätet?

Ingen kan ju tvinga dig att åka ;) men jag har varit där tre gånger och bara köpt ny en gång, och den kostade bara 9000:-. Det kan ju vara värt resan för att få koll på vad som ligger bra på honom eftersom det är så bra provridningsmöjligheter, men är du alldeles för osäker på om du vill så finns det ju några utprovare i hemtrakterna också. Nackdelen med dem som finns hemma är ju att utbudet är begränsat. Men sätt en budget för dig själv och så säger du en summa som du kan tumma lite på till utprovaren. Annars har ju han ingen aning om vad han ska leta efter heller!

Jag har en kompis som kanske kan följa med, om hon inte kan så bokar jag nog en annan tid då hon kan, för hon har ridit min häst en del och har dessutom själv en mycket sadelkinkig häst... och utöver det är hon min alldeles privata hästlastare. :o

Jag provade två sadlar av samma märke/samma modell och de satt ändå olika på hästen. S även om du köper en begagnad sadel av samma märke som du provat så är det inte nödvändigt så att den sadeln sitter bra på din häst. Eftersom den kan vara stoppad annorlunda. Rätta mig gärna om jag har fel. Men du kan ju prova.
Den sadelutprovare som jag var hos, hade massor, jag menar verkligen massor av sadlar. Jag tror vi var uppe i tretton sadlar innan jag hittade rätt. Det roliga var att han nöjde sig inte med att sadeln bara skulle vara bra för hästen utan för mig också. I mitt fall så var de sista två sadlarna jag provade och gillade och som naturligtvis låg bra på hästen, väldigt olika i kostnad, den ena låg på 7 den andra på 16. När jag väl valde den dyraste så vart han jätteförvånad;-)
Ärsch, åk dit med öppet sinne och se vad som händer.

Jag har fått en tid på en stor sadelutprovningsbutik nästa lördag. Jag behöver en ny hoppsadel och hästen behöver en ny dressyrsadel.

Har ni något tips inför mitt besök?
mitt bästa tips är att du ber sadelutprovaren att tydligt visa dig hur den gör och vad det är som gör att den utvalda sadeln är den som passar hästen bäst. Och gärna också visa hur det ser ut med en sadel som passar sämre

det har ju visat sig många gånger att folk kommer från sadelprovare med sadlar som ändå inte passar hästarna, så uppenbarligen finns rätt många klåpare i branschen.
Men med lite eget sunt förnuft, många ställda frågor och en bra provridning i sadeln ifråga kommer du långt!

Lycka till!

Jag provade två sadlar av samma märke/samma modell och de satt ändå olika på hästen. S även om du köper en begagnad sadel av samma märke som du provat så är det inte nödvändigt så att den sadeln sitter bra på din häst. Eftersom den kan vara stoppad annorlunda. Rätta mig gärna om jag har fel. Men du kan ju prova.

Fast det är ju inte konstigt alls att en sadel inte ligger 100% bra från början, det gör ju inte ens nya sadlar speciellt ofta.
Jag ser det som självklart att bossorna behöver höjas/sänkas och stoppas om efter hästen som ska bära sadeln.
Jag ser det som lika självklart att jag får lägga upp de flesta byxor eftersom de nästan alltid är för långa.
Man köper en modell med rätt grund och får sen modifiera detaljerna så det blir perfekt.

Det finns ju några hundra sadelmodeller, men det finns ju miljontals hästryggar..
Så det vore ju helt galet om alla hästar passar i några hundra sadlar utan modifikation.
Detsamma gäller även för ryttaren, många glömmer när de köper av sadelutprovare att även säte, och knästöd osv kan ljusteras efter den ryttare som ska ha sadeln men det tror jag mkt beror på att en utprovare inte kan göra de modifieringarna, men det kan en sadelmakare.
Det är ju en del i en sadelmakares arbete...

Nu vet jag ju inte var du ska, även om jag nog anar. Men var vääääldigt skeptisk och om möjligt: be gärna om att få låta din tränare kolla på hemmaplanen så att hästen verkligen rör sig bra med sadeln om du är osäker.

Det finns tyvärr gott om såna som vill tjäna pengar i alla yrken. Och det finns okunniga människor.

Jag vet ganska många som blivit pålurade illasittande sadlar. Det är för jäkla trist när de upptäckt det och måste byta sadel IGEN.
Visst kan hästen ändra sig. Men en del sadlar kan aldrig ha passat hästarna.
Tex om en sadel är för rundad och snudd på rullar runt på hästen kan den aldrig ha passat. För smala sadlar ska man också vara lite försiktig med att åka på.

Be gärna att få kika på bommen om de har en utan resternade sadel. Är den helt olik din hästs rygglinje kan du slopa den. Tänk också på att din häst förmodligen höjer ryggen något(eller mkt) under arbete. Så ser den bra ut på gången betyder inte det att sadeln är perfekt med ryttare i under rörelse.

Jag är myyycket skeptisk till många sadelutprovare. Just iom att det finns så mycket okunskap bland många av dem.
Att man har en stor butik betyder inte att man är bäst i branchen. I vissa fall kan man vara super. Men man kan också ha lyckats samla på sig mycket okunniga kunder..

När jag åkte på sadelutprovning var jag inne i affären tidigare och pratade ev. märken och modeller med utprovaren. Jag beskrev nuvarande sadel, varför den inte passar, hur hästen ser ut, var jag är ute efter för typ av sadel (Djup sits? Stora knästöd? Färg? Läder eller syntet? osv) samt vilken prisklass det handlade om.
Utprovaren skrev upp det vi pratade om och tog således endast med sig sadlar som skulle kunna passa - hästen har meegahög och meegalång manke och är ganska takformad - där försvinner en hel del modeller. I och med min ganska snåla ekonomi försvann även där en del modeller, och vi slapp alltså prova sadlar som jag ändå inte kunde köpa.

Jag är jättenöjd med utprovningen och är framför allt nöjd med att säljaren lyssnade på vad jag ville ha, hur det kändes och framför allt svarade hon på frågor och förklarade vad hon gjorde hela tiden.

Tycker det viktigaste är att du känner att du blir hörd - var inte rädd för att säga "nej, det känns inte bra" eller "nej, det var inte en sån jag tänkte mig". Låt dig inte bli överkörd av något försäljarsnack. Det är du som ska rida i sadeln och även om den ligger perfekt på hästen behöver den inte passa dig.

Om du redan nu, som jag, vet på ett ungefär vilka modeller och märken som kan vara aktuella kan du ju innan kolla upp priser osv på dem så du inte betalar ett överpris?

Tillägg: Kolla också så att du om du tror att det går kan få pengarna tillbaka om du lämnar in din sadel för att de ska sälja den åt dig om den inte passar.
Jag vet några som åkte på tillgodokvitto i butiken. Där de inte fanns några sadlar som passade deras häst. De hade köpt sadel där som utprovare påstod ligga bra. Det gjorde den inte och de fick byta till annan sadel eller tillgodokvitto. De hade då köpt både hopp och dressyr som inte passade. och stod där med tillgodokvitto på runt 30 000. Inte så skoj.
Det var inte riktigt det man sagt vid inköp.

Ska du lämna inbyte så kolla då att det går att göra det om du köper beg. Det gör det inte hos alla. Utan bara vid köp av nya sadlar. Bla hos en av de större butikerna här i området..

Om du ska dit jag tror du ska säger jag bara; VA MEGA KRITISK!!

För många herrans år sedan var jag där och fick en kanonsadel utprovad, den var verkligen en kvalitetssadel... Men sedan hände något och de provade ut rena skitsadlar till höger och vänster, i okända märken som ofta såg ut som stora klumpar på hästen, ofta på små ryttare som inte hade en chans att kunna komma ner i sadeln med jättebred midja.

Sadlarna stoppades med skitull, varvid den kapsejsade efter några knappa månader och därmed kom så nära hästen att de låg på manken och var helt bulig under bossorna...

Om jag vore du, skulle jag hitta någon annan sadelinpassare... Där finns få sadlar som är byggda för en människa att rida i hos dem,, tyvärr...

Fast nu så är enbart den välutbildade utprovaren kvar hos dem och de märken jag såg igår var Jeffries, Jeremy Rudge, Cliff Barnsby och Globus, t.ex. Det är inga skitmärken enligt mig!

Nu har min tränare och en del andra ryttare tittat på dressyrsadeln, den gemensamma åsikten är att den faktiskt passar ganska bra. Så jag ska ta med den och be dem stoppa om den så den ligger optimalt. Jag köpte den ny för två år sedan, så det är dags för en omstoppning hursomhelst.

Sedan ska jag be att få se på begagnade hoppsadlar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka