Åka med i transporten, vem blir ansvarig?

D

dolphinsmile

Min fölis ska åka transport själv för första gången på onsdag nästa vecka. Och jag hade tänkt åka med i transporten.

Det jag undrar är, vem blir ansvarig om polisen stoppar oss?

Sv: Åka med i transporten, vem blir ansvarig?

Kan väl bara bli föraren.
Om polisen stoppar el får du väl gnägga o sparkas.
PL

haha jag tänkte ha telefon kontakt med föraren eller annan som är med i bilen så dom kan ju alltid varna så kan jag gömma mig under en filt på andra sidan skiljeväggen :D

fast risken är väl inte så stor att man blir stoppad tycker man.. Ska bara åka ungefär 5 kilometer :smirk:

Men vill ju ändå veta

finns det ingen annan häst som fölet kan åka med? sån som det känner och litar på?

Jag har egentligen ingen aning.

När jag tog BE-kortet tjatades det genom hela teoriboken om förarens ansvar för last och lastsäkring. Den som kör har helt ansvar för släpet. Då kan man ju få en känsla av att det är förarens som blir ansvarig.

Om man sedan tänker på bälteslagen. Om du kör bilen och har passagerare med som inte har bälte beror det ju på deras ålder vem som blir ansvarig. En vuxen passagerare som inte har bälte får ju stå för det själv, föraren blir inte ansvarig. Så då får man en känsla för att det beror på hur gammal du är.

Slutligen tror jag inte att det är ett problem. Skulle ni bli stoppade får ni förklara precis varför du åker i transporten. De flesta poliser är väldigt mänskliga och kanske kan vara beredda att se mellan fingrarna om ni kan motivera varför ni gör som ni gör. Jag har själv blivit stoppad utan körkort vid två olika tillfällen, men båda gångerna har jag kunnat motivera varför jag hamnat i den situationen och då har de varit lite snälla och släppt mig med en varning.

Min fölis ska åka transport själv för första gången på onsdag nästa vecka. Och jag hade tänkt åka med i transporten.

Du kanske ska vara mer orolig över vem som blir ansvarig om det händer något.

Jag skulle vara mer orolig för vad som skulle hända om fölis får panik. Det finns inte så många ställen att gömma sig på i en hästtransport.

Det är betudligt störrre risk att du blir allvarligt skadad av en panikslagen fölunge än att ni blir stoppade av polisen.

Nej det är jag faktist inte. Eftersom jag är beredd att stå för allt om det händer något eftersom de personerna som hjälper mig inte har något med hästen att göra.

Hon är ändå 7 månader och fullt hanterlig, så jag är inte speciellt orolig för det. Har även tränat på att stå i transporten. Så det är ingen fara

Hon är ändå 7 månader och fullt hanterlig, så jag är inte speciellt orolig för det. Har även tränat på att stå i transporten. Så det är ingen fara

Det är farligt att åka med hästen i transporten, varför kan hon inte åka själv?

Nej det är jag faktist inte. Eftersom jag är beredd att stå för allt om det händer något eftersom de personerna som hjälper mig inte har något med hästen att göra.

Du kan inte föra över förarens ansvar på dig så det blir ditt.

Svårt att ersätta en prick i körkortsregistret o ett ev indraget körkort!
Även jag tycker det är onödiga dumheter att åka med fölet.
PL

Snälla du....låt fölet åka själv! Hon fixar nog bättre än vad du tror!
Plocka ut mittvägg o dyl ur transporten och låt den åka lös! Dvs inte uppbunden! Det brukar gå kanonbra! Oftast ställer sig hästen på "fel" håll, men brukar hålla balansen jättebra! Annars lägger den sig ner.
Jag tror du oroar fölet/unghästen MER om du skulle åka med!
Och...jag förstår inte, ärligt talat, VARFÖR du ska stå med i tranporten?? :confused:
Bara kör försiktigt. Speciellt i svängarna!

Förra året flyttade jag min åring till nytt stall. Ca 4 mil. Han fick stå lös, som jag beskrev ovan! Trampade runt lite i början tills han hittade balansen. Inga som helst problem på hela vägen!

kl

Kom just på att för att en vagn ska få ha passagerare gäller en hel uppsättning med lagar, t.ex hur den ska bromsas.

Åker du med i släpet är det alltså förarens ansvar och h*n kommer att hållas ansvarig eftersom släpet inte är säkrat för passagerare, vilket föraren ansvarar för. Om även du bryter mot lagen är svårare att säga, men jag skulle tro att du nog kan åka dit för någonting.

Som andra redan påpekat är det nog smartast för både din egen skull och för den som kör att ni löser det på ett bättre sätt, t.ex genom en trygg äldre häst i transporten.

Då ska du inte utsötta ngn för att köra dig i en hästtransport med en häst, du akn inte ersätta prickar & anmärkningar som föraren får i diverse register nämligen.
Sånt kan stå föraren dyrt om denna behöver meriter till diverse saker eller tex ta en till nivå på körkortet osv.
Föraren kan till & med få svårt att få anställning eftersom företagen tar utdrag från såna här register.
Sånt kan du inte gottgöra.

Om det blir en olycka och du dör? Vem ska då ta och säga jag tar ansvaret för mig?

Har du krockat någon gång? Innan du ställer dig i transporten, köp en bil och kör i 30 rakt in i ett träd utan bälte. Sedan kan du tänka, det här gick i 30km, vad händer om det går 70km.

Om polisen stoppar föraren så åker hans körkort. Jag frågade på polisstationen om det en gång. Kan ha ändras men men, fortfarande föraren som står där som ansvarig när du är död och din familj anklagar henne/honom. Du är inte odödlig, lämna fölet i transporten själv.

Att åka i transporten är lika dumt som att söka mod i flaskan innan man kör en sväng.

Det låter som om det skulle vara bättre och billigare att köpa sig en övervakningskamera att ha i transporten istället för att du ska stå där om ni blir stoppade...

Men då finns det ju ingen som helst anledning för dig att stå med i transporten...?! :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka