Åka ensam på ridläger för vuxna?

L

liniar

hej!

Jag är helt ny inom "hästvärlden". Började rida som vuxen nybörjare (37 år) av en slump i Augusti förra året och är nu "helt såld". Skulle gääärna vilja åka på ridläger i sommar men undrar om jag "skulle platsa"? Jag är ju inte precis nån expert än, gör lite enkla dressyrgrejer (framdelsvändning, skänkelvikning i skritt) och har hoppat 40-50 cm hinder på några lektioner). Kanske behöver man vara mycket duktigare?? Har inte heller nån "att åka med", mina vänninor håller inte på med hästar. Brukar man åka "ensam" till ridlägren som vuxen? Jag har inget emot att åka själv men vill ju inte ses som "konstig" om jag deltar "ensam"?

Har hittat ett läger som verkar bra någorlunda i närheten där jag bor så jag kan ju förstås ringa dem o fråga ovanstående men jag vill gärna "kolla lite med er i Hästvärlden" först ;-)

Sv: Åka ensam på ridläger för vuxna?

En ridresa tror jag hade passat dig! Finns hur många ställen som helst i världen man akn åka till. Och där brukar det ofta vara vuxna. Jag har varit på flera ridresor och mött flera vuxna som åkt ensamma :)

Pm:a mig om du vill ha hemsida till ett bra svenskt företag som anordnar ridresor i hela världen !

Det finns ridskola med islandshästar där du bor.
Du kan rida privat, dags utbildningar samt vara med på uteritt.
Kan vara bra om du skall känna dig säkrare i sadeln och lära dig mer oavsett hästras. Åka ensam absolut, ser inget konstigt med det.
Jag har varit på gruppresor ensam både i Mexiko och Afrika, har varit jättekul dock inte ridresa. I Mexiko var jag ensam europé och i Afrika delade jag dubbelsäng med en kvinna jag träffade först på resan.
Lite strapatser gör att man blir ett sammansvetsat gäng.

Självklart kan du åka ensam på ridläger, det är det många vuxna som gör. Se bara till att det verkligen är ett vuxenridläger du hamnar på och inte ett ungdomsläger som även tar emot enstaka vuxna (kanske inte lika roligt).

Fundera över vad du vill ha ut av lägret (vill du träna hoppning eller dressyr eller mest rida ut och ha kul). Ring eller maila och fråga om lägret. Tänk även på att fråga om sådant som om mat ingår eller om man måste fixa det själv och hur sovarrangemangen ser ut (är det ok för dig att dela rum, sova i våningssäng m m).

Klart att du kan åka ensam! Det gjorde jag redan som liten flertalet gånger - fanns ju ingen av mina kompisar som red.

Boka ett ridläger du och njut! Se dock till att det verkligen är ett riktigt vuxenridläger - ibland kan "vuxenridläger" innebära från 15 års ålder och uppåt ;)

Hej!

Jag är också ensam och letar ridläger. Har sökt genom en sökmotor för ridläger och googlat men inte hittat något vuxenläger. Är det någon som har något tips på dressyrläger i södra Sverige?

Hej!

Jag är också ensam och letar ridläger. Har sökt genom en sökmotor för ridläger och googlat men inte hittat något vuxenläger. Är det någon som har något tips på dressyrläger i södra Sverige?

Då jag precis fick reda på att jag fått ett par extra semesterveckor bumpar jag denna tråd, då jag själv skulle tycka att det var trevligt att komma iväg en vecka, umgås med hästintresserade och framförallt få lite extra träning :)

Om man googlar på "ridläger för vuxna" så tycker jag att sökträff nr 2 verkar mest intressant, det ligger i Småland.
Utdrag från deras hemsida:

"Vill du ta ett rejält kliv framåt med din ridning? Större kroppsmedvetenhet kan på kort tid göra stor skillnad. När du kommit underfund med vad din kropp ger för signaler utan att du märker det löses oftast ganska snabbt de problem du har med specifika dressyrrörelser, vare sig det är framdelsvändningar eller piruetter. Det kan också gälla svängar eller anridning mot hinder. Det är också viktigt med rätt mental inställning, annars kan du låsa fast dig vid ett beteende som spärrar för dig.

Eftersom vi enbart tar emot en mycket liten grupp (max 5 deltagare/läger) är det även idealiskt för dig som haft riduppehåll, fastnat i din utveckling eller vill befästa grunderna bättre.

En mycket viktig del som vi lägger stor energi på, är också kommunikationen med hästen. Att lära sig förstå och läsa av hästen rätt, att bli en trygg flockmedlem som hästen vill välja som ledare. Att förstå vilka behov en häst har och hur den ska skötas för att må bra. Det innebär bl a att träna på att bli medveten om sitt kroppsspråk ,både från marken och i sadeln.

Samtidigt får du en härlig vecka/helg i en trevlig miljö med god mat!"

Låter riktigt bra, tycker jag! :bump: Fanns ingen info om huruvida det har hunnnit bli fullbelagt eller ej ännu, dock.

Jag har varit på ridläger för denna person i tio år, och ska dit i sommar igen (augustilägret). Om det inte står en kommentar efter datumet att det är fullbokat så finns platser kvar. Ring gärna och prata med henne som har lägret eller maila.

(Eller PM:a mig, känner till stället väl och kan svara på det mesta.) :)

Hej!

gå in på ridläger.se och använd sökmotorn: "ridläger enbart för vuxna". Då hittar du massor!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka