Åka buss med hund.

1

134643

Hej!

Efter att jag läst " Åka tåg med hund " så kom jag på hur dum jag är som inte frågat buke det här tidigare ;)

Jag är helgmatte till en 4årig Whippet. Vi hade tänkt att börja träna honom i att åka buss då det kan vara bra ibland.
Jag kollade på vl's hemsida men hittade inget om hur de får sitta. Kollade i busstidstabellen och där stod det bara att det var gratis och att man skulle sitta i bakre delen av bussen.

Men min fråga då är om jag får ha honom på ett säte? Med en filt under då, Whippet hår kanske inte är helt önskade :angel:

Sv: Åka buss med hund.

Ja, det tror jag. Brukar iofs ha min i knäet. Negativa är väl att det tar en extra sittplats, annars vet jag inte varför folk skulle bry sig.

Ungefär så tänker jag med :)

Det värsta skulle väl typ vara om man nån gång kommer på och alla säten är fulla och han måste vara " inklämd " mellan mig och säte :crazy:

nja vet inte faktist.. en del skulle säkert irritera sig på sånt.. När ja åker buss med min hund har jag han antingen på golvet eller i knät.
En gång när jag åkte så hade jag han i knät och just den gången kom det busskontrollanter.. Dom börja klappa hunden och fråga mig om den.. Så det får man nog iaf. Men tror absolut du får ta den på ett säte men bara du har en fillt under

Använd ditt sunda förnuft, det finns inga speciella regler för säten men självklart finns det lättirriterade människor som kan bli bitska. Vill du råka ut för det?
Det finns dem som kollar snett på en även om man har hunden intryckt under sitt eget säte typ.
Om det är väldigt lite folk på bussen så tror jag inte att folk bryr sig men däremot - vad gäller hans träning - om han får lära sig att sitta bredvid matte kanske han blir deppig den dag som han plötsligt inte får det. Just för den orsaken har jag alltid min på golvet.

Det är det jag också är orolig för - inte bitska människor alltså, utan att han inte får plats bredvid mig - men det känns som om han är mer i vägen om han ska sitta i gången. Juste, han vill/kan inte ligga/sitta på golv. Så då skulle han stå hela bussturen, och det känns inte helt rätt..

Det med bitska människor. Om vi säger att hunden är en bag. En väska har ju nästan alla bredvid sig, de sitter längst ut och har väskan på sätet närmast fönstret. För att det inte vill sitta bredvid en främling..
Sen skulle jag överleva bitska människor, man blir rätt så van i skolan :angel:

Känns som att det beror på vad det är för buss också? Jag skulle aldrig lägga min sheltie på golvet i Uppsalas stadsbussar till exempel, då skulle hon flyga som en vante... Är det trångt eller hon är skitig sitter hon i knäet, annars på en filt bredvid mig och jag håller om henne lite för att hon inte ska trilla ner vid häftig inbromsning osv. Har aldrig fått sura blickar. Är det fullt sitter hon såklart i knäet!

Jag har alltid åkt buss med mina hundar. Från valpben till sista dagen - nästan.

Hundarna är inte speciellt små och sätta en hund i Schäfer storlek på ett säte, känns lite dumt. Min hund ligger innerst (mot fönstrena) på golvet, jag sitter ytterst, hunden får själv välja om den vill sitta eller ligga men får absolut inte krypa fram eller bak mot andra resenärer.

När vi åkt fler hundar så sitter jag näst längst bak och har min som jag brukar och den andra ligger / sitter i gången.
Men åker jag stadsbuss brukar jag ha hunden vid barnvagnsplatsen, självklart flyttar jag på mig och har inget emot att stå längre bak i bussen om det skulle komma på en med barnvagn.

Att lägga en filt på ett säte, och låta hunden sitta där, är ju toppen för dem som sätter sig där senare. Inga blöta tassavtryck eller liknande, precis som våra skor (om vi skulle lägga upp dem på sätet). Men hur blir det med ryggstödet? Fylls inte det med hundhår?

Förresten, det är stadsbuss jag pratar om. Jag kanske skulle sagt det ;)

Eftersom han inte gillar att ligga/sitta på golv ( han har aldrig gjort det :eek: ) så " måste " jag ha honom i sätet.
Eller, om han inte ska stå hela resan.

Haha, jo. Men han kommer ( antagligen ) ligga ner hela resan. Eller han gör det i bil iaf.
Så om jag innan han lägger sig lägger upp filten på ryggsätet ( alltså också "sitt"sätet (( vad heter det? :D )) ) sen när han lagt sig ner så kan man lägga ner den/ över honom .

Förklarar jag dåligt?

Inte när jag kör...

Och inte de flesta andra kollegor heller.

Däremot så har jag min hund i knäet eller på sätet eftersom det i de flesta bussarna är "fritt" hela vägen fram i bussen och det blir så dumt om han börjar försöka kana iväg.

Hundar och andra husdjur ska vara så långt bak det går. Det är för alla allergiker och även den som kör kan vara allergisk...

Kontrollanterna har ingenting att säga till om i bussen annat än rena biljettkontroller. Det är deras enda uppgift. Och svara på frågor förstås. Hur ordningen ska vara på bussen är det föraren som bestämmer, det är nämligen förarens ansvar att det sker en säker resa...

Okej, det här låter säkert jättedumt :angel:

Men jag har ingen aning om vad du menar.. Att jag inte får ha honom på sätet, men du har din hund i sätet?
*trög tjej*

Okej, det här låter säkert jättedumt :angel:

Men jag har ingen aning om vad du menar.. Att jag inte får ha honom på sätet, men du har din hund i sätet?
*trög tjej*
Tror hon menar att hon och hennes kollegor kör på ett sätt så att hundarna inte flyger som vantar. :)

Jag såg nåt störtskönt på en buss en gång. En tjej var ute och åkte buss med sin kritvita, välfriserade och troligen nybadade kungspudel. Hon hade helt enkelt med sig ett stort badlakan som hunden fick ligga på.

En whippet är väl liten nog att kunna rulla ihop sig i knät om det är fullt på bussen? Annars skulle jag skaffa en picnicfilt med plastundersida att ha på golvet till hunden så kan den sitta mellan fötterna på dig.

Oh, okej förstår nu! :)

Skogstrollet; Njaa.. Han kan lätt ligga i mitt knä hemma i soffan. Men inte i en bil, eller såklart han kan men vill inte.

Men som det låter (?) så borde jag kunna ha honom på sätet bredvid mig om det finns platser. Om inte så får han stå i gången, men det får bli i " värsta nödfall " :) Sen ser jag det som självklart att om någon blir irriterad så flyttar jag på mig! :)

Tack så mycket för alla svar! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 459
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar få synpunkter och tips på vad man kan göra när ens ena hund inte vill gå på promenad i området där jag bor? Åker jag i...
Svar
7
· Visningar
5 898
Senast: Rialavargen
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 318
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit