Åka bort-hur göra med hästar?

kopia

Trådstartare
Jag har tre hästar på egen gård. Tidigare har min mamma hjälpt till mkt med häsatrna och tagit hand om det mesta om min familj åkt bort på tex sportlov.
Nu funkar inte det riktigt längre.
Hur gör ni andra när ni är borta en vecka? Finns det avbytare att hyra in?

//Kopia
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

jag har framförallt världens bästa stallkompis ( :love: ) Vi ställer upp för varandra när det behövs, åker hon bort tar jag hästarna och vice versa, funkar jätte bra så vi har ett väldigt balanserat givande och tagande mellan oss

Sen har jag också medryttare, de rider gratis men får i stället räkna med att ställa upp och hjälpa till lite extra om det skulle behövas, i vanliga fall är de rätt fria, men när jag är borta får de planera lite mer helt enkelt för att kunna ta lite insläpp och/eller fodringar när dom ändå är där.


Har sett annonser på avbytartjänster lite nu och då så jag tror absolut att det går att lösa på det viset om man inte har goa stallkompisar eller medryttare som kan hoppa in.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Det är nackdelen med att ha hästarna hemma på egen gård.... (Men fördelarna överväger)
Man får kolla runt bland sina hästkunniga kompisar om de kan hjälpas åt och ta hand om stall och hästar, men det är ett fasligt pusslande.....
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Jag tröttnade på trasslet, sålde gården, flyttade till stan och har hästen inackorderad... :angel:
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

När jag flyttade till egen gård med djur, ansåg jag att det ingår att inte åka bort under flera dagar.

Jag har goda vänner i närheten som kan rycka in om det verkligen behövs, utnyttjade det en morgon för frukostfodring i somras när jag skulle på allsvenskafinal med en häst.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Jag hade inackorderingar just för att kunna avlastas. Längre resor får förläggas sommartid när hästarna går på bete.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

För min del så har jag insett att skötseln under tiden de står installade vill jag inte lämna över till någon annan. Däremot när de är på bete så har jag flera som kan tänka sig att ställa upp! Dessutom är mitt bete uppe hos grannen som själva är hästintresserade så de kan ha daglig koll samt ta hand om vattning och inspektering av hästarna. Däremot när de är installade och det ska morgonfodras, släppas ut, mockas, fodras lunch, middag och insläpp samt kvällsfodring.. då känner jag att det blir för mycket att lämna bort till någon som dels behöver åka hem till mig flera gånger om dagen samt inte har rutinerna injobbade.. Med andra ord är jag inte flyttbar på vintern men så fort det blir sen vår/försommar så tänker jag unna mig lite semesterresor! :-)
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Antingen en pålitlig vän/släkting som är villig att ställa upp och helst bo kvar.
Annars om det finns stall i närheten med lediga boxar, uppstallning med helinakordering. Kan vara svårt i vissa områden att hitta för så kort tid men borde vara värt att kolla upp.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Är i samma sits, det var den största fördelen med att ha inackorderingar att lämna över ansvaret till dem vid egen tillfällig frånvaro... men för tillfället har jag en paus i uthyrandet och då blir det heller inte några resor mer än kortare sådana under betestid. Förra året var jag iväg några dagar i april och några i oktober och då gick det att ha dem ute med tillsyn, gott om vatten och en bal hösilage med fri tillgång i hagen. Och så fick grannarna ta den dagliga tillsynen och se så allt såg ut att vara ok.

Men det kändes oroligt att vara borta så ändå tyckte jag, ska jag resa bort vill jag kunna koppla av så mycket som möjligt. Nu har jag övervägt "hästhotell", har hittat ett par ställen på nära avstånd som uttryckligen hyr ut för kortare tid. Lite joxigt att flytta hästarna några dagar men ett alternativ som jag absolut hade kunnat tänka mig om ingen kompis eller medryttare kan lösa det på hemmaplan. Inte heller så förfärligt dyrt som jag hade befarat, 100 kr per dag och häst skulle det kosta på det ena stället + strö och foder då förstås.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

har samma problem. har resor planerade i sommar och da ar de pa bete (hoppas jag) men har en kisse hemma som jag inte vill lamna vind for vag. vill helst ha ngn som kan bo har och se efter huset ocksa. har haft och har igen viss hjalp men visst finns det behov av ngn som kan komma och stanna.. med eller utan hastar pa garden.. nu ar inte mina sa krangliga.. utslapp och frukost ute och sen mockning och intag med foder.. sa en person kan fortsatta deras vanliga liv. det blir varre nasta vinter nar jag skall vara borta i 7 veckor men letar och i nodfall kan gora inackordering pa andra stallen.. tycker bara inte om att behova flytta pa dem. plus med hingst i stallet ar manga tveksamma att ta honom, sen spelar det ingen roll hur snall han ar.. ett bra stalle ar lokal ridskola och satta upp lappar. ibland kan man ha tur, ngn kanner ngn som kanner ngn.. eller annonsera i lokal tidning..
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

kl

åker aldrig bort mer än max 2 nätter

Dock är stallet stängt för semester 4 veckor på sommaren.
Då sköter alla sin egen häst, dom går även ute dygnet runt. Många välje rå ta med dom till sina land eller sätta dom på bete.
Mina sätter jag på bete och har en kompis som ser efter dom de 3 dagarn jag ev. är borta:p
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Jag har vänner, stallkompisar, elever etc som kan rycka in. Och på gården finns en del småtjejer man kan hyra in för mockning och matfixande.
Några få och väl valda elever kan få rida ena hästen med.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Jag hade också googlat på avbytare, stalltjänst e d i trakten om man inte har någon annan som kan ställa upp. Det kostar såklart en slant, men så är det.

Jag säger som flera till ts, jag håller mig hemma under stallperioden, men har grannar som kan se till hästarna när de går på bete.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

När jag flyttade till egen gård med djur, ansåg jag att det ingår att inte åka bort under flera dagar.

Samma här. Jag har varit borta över en natt (vilket i sig är sjukt ovanligt, vet inte när det hände senast) sedan hästarna kom hit och då fixade min kompis hästarna kväll+morgon när jag var borta. Sambon kan nog fixa det mesta nu men jag vill inte lägga det jobbet (också) på honom i första hand.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Jag har tre hästar på egen gård. Tidigare har min mamma hjälpt till mkt med häsatrna och tagit hand om det mesta om min familj åkt bort på tex sportlov.
Nu funkar inte det riktigt längre.
Hur gör ni andra när ni är borta en vecka? Finns det avbytare att hyra in?

//Kopia

Jag har anlitats som skötare åt häst, hund och katt och hus :) när min kompis åkt bort.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Jag har tre hästar på egen gård. Tidigare har min mamma hjälpt till mkt med häsatrna och tagit hand om det mesta om min familj åkt bort på tex sportlov.
Nu funkar inte det riktigt längre.
Hur gör ni andra när ni är borta en vecka? Finns det avbytare att hyra in?

//Kopia

För egen del löser vi det inom familjen och med ev hjälp ev inhyrningar/vänner. Inga problem.

Men dottern som upptäckte att det är ett problem för många erbjuder i sitt företag att antingen ta emot hästarna hemma på vår gård under tiden alt. att hon åker dit (som avbytare). Kostar en slant men väl värt pengarna enligt hennes kunder. Så kolla med hästfolk runt om dej. Svårt nog att få ekonomi på hästeriet ändå så där är säkert någon som vill.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Det tror jag är bra, inte att man är hästavbytare på heltid, men att iaf någon erbjuder avbytestjänst:)

Det är ju framförallt super för de som har större stall. Jag har själv hjälpt min tränare vid flera tillfällen, hon hade jätteproblem eftersom det inte var vem som helst som dels kunde släppa ut/ta in 30 hästar i rätt hagar utan att hon behövde vara orolig. Sen är det ju sin sak att få mockat till 2 hästar, men har du 30 hästar i olika åldrar är det genast lite värre.
Nu åkte hon inte bort ofta, men ibland måste man.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

Vi har en hästgranne en bit bort och vi/de hjälps åt när någon av familjerna åker bort.
De har travhästar och vi ridhästar men det spelar ju ingen roll. Tidigare fanns även en annan travfamilj som också var med.
(Nu rör det sig om 2-5 hästar per stall så det är ju inte så mycket.
Kanske vore det besvärligare om det var större stall.)

Bra med rutinerat hästfolk. Både för hanteringen och om det händer något.
Gården i övrigt tar en annan granne hand om.
 
Sv: Åka bort-hur göra med hästar?

KL
Tack för alla svar :)
Sommaren är inga problem, då har jag vänner som kan hjälpa till med tillsyn. Har googlat avbytare och tänker kolla vad de skulle ta för att sköta stallet en vecka. Jag tycker att det är bra att ha hästarna hemma och vill inte ha inackorderingar, men trist att inte kunna åka bort under vinterhalvåret.
//Kopia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 482
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp