Youmeoh

Trådstartare
Kom hem efter en veckas semester och hittade det här http://www.pixbox.se/alb502423 Det ser ut som om det har börjat läka ihop av sig själv redan. Tvättar i alla fall ur det varja dag och smörjer så att det inte ska komma in smuts.
Frågade min tränare vad hon trodde att det kunde vara och hon chansade på att han klivit på en pinne som stack honom sådär, vilket låter rätt troligt

Ser inte vidare mysigt ut i alla fall

Vad tror ni?

Sv: Aj aj =/

Kom hem efter en veckas semester och hittade det här http://www.pixbox.se/alb502423 Det ser ut som om det har börjat läka ihop av sig själv redan. Tvättar i alla fall ur det varja dag och smörjer så att det inte ska komma in smuts.
Frågade min tränare vad hon trodde att det kunde vara och hon chansade på att han klivit på en pinne som stack honom sådär, vilket låter rätt troligt

Ser inte vidare mysigt ut i alla fall

Vad tror ni?

Åh bläää :crazy:

Hade ett liknande på min häst en gång för ngr år sendan, men jag såg det ju när det var 'färskt' Tror det var av ngn pinne också. Veterinären tyckte det lät troligt också.

Men ditt har ju redan börjat läka, har inget haft uppsyn över hästarna när du var borta?

Jo, men tydligen var det en lite slarvig sådan som tittar så att hästarna lever och har vatten :devil: (Min pappa)

Om det är djupt bör det spolas rent inuti så att det inte läker ihop i ytterkant och bakterier blir kvar inuti, stor risk för infektioner då, särskilt nu i rötmånaden.
Fick ett skruttsår på min häst förra året och råkade ut för infektion, blev en dyr och jobbig historia, ångrar arr jag inte tog ut veterinären direkt....

Jag skulle be en vet komma ut och titta på det. Precis som Texas säger så är det väldigt stor risk för att bakterier ligger kvar innuti. Just den typen av sår är det ju viktigt att man håller öppna så länge som möjligt så att man kan göra rent ordentligt.

Så ut med vet och på med penicilin!

Oj..ja, det där var inget trevligt varifall!

Var med om något liknande för några år sedan. Ponnyn hade troligen skadat sej på en pinne och det var ett rejält sår. Till en början fick vi inte lov att tvätta rent det för hon snurrade runder så jag bad markägaren om hjälp (har haft hästar i 40år och är stuteriägare) så han sprayade på något som blev som en hinna på såret.

Efter ett tag började jag även tvätta såret med koksaltlösning på en handduk och på med en stor klick helosan för att hålla flugorna borta. Läkte faktiskt fint och blev inte några komplicationer konstigt nog

Strunta i att smörja på någon salva, det tycker jag bara förvärrar i de flesta fall. rengör och spraya på sårplast eller blåspray.
om det inte är ytligt så ring veterinär.

Det är ytligt och ser relativt rent ut. Därför har jag bara tvättat och inte ringt ut vet.
styvbror har pluggat djurvård och har kollat på det, tyckte att det borde räcka att tvätta ur det och vänta och se hur det ser ut om ett tag

Smörj aldrig öppna sår, åtminstone ser de öppna ut på bild.

Små sår och vänner ska man vara väldigt rädda om, jag skulle absolut ta ut vet. för att få penicillin.

Min systers häst fick ett liknande sår fast längre fram på benet, ungefär i höjd med bak-knäet, för ett par somrar sen. Det såg rätt ytligt ut så vi tvättade det och höll det rent samt smörjde med flugavvisande salva runtomkring. Sommaren gick och det läkte ihop och hon visade ingen hälta vid någon tidpunkt.

Senare under vintern så blev det dock en bula där såret varit som var rätt mjuk och ganska stor om jag inte minns fel. Vi hade då ut veterinär som dränerade och höll på, men det slutade med att hon fick åka in till kliniken för att opereras. Kommer nu inte ihåg exakt hur diagnosen lydde, då det var min systers häst och jag jobbade utomlands vid tillfället men tydligen var det djupare än vi trott och fastän det läkt utifrån så fanns det var och bakterier kvar inuti.

Hon blev helt återställd efter operationen och den var heller inte akut, men det kändes som en onödig grej både kostnadsmässigt och riskmässigt (komplikationer vid operation osv) "bara" för ett sår.

Jag menar inte att skrämma dig, men ha lite koll på såret och försök se efter så det verkligen är ytligt. (Är svårt att se på bild, men min första tanke var att det liknande det som min systers häst hade!)

Jag skulle be min vet. skriva ut penecilin till det där. Det är väl rötmånad nu med?

Min häst fick ett liknande sår förra året, fast liiite längre ner.
Hon måste ha ett otroligt läkkött för det hade börjat läka på ett dygn ungefär :crazy:

Jag skulle personligen linda det ett par dagar för att undvika smuts att komma in, och sen låta det vara så öppet som möjligt.
Jag sköter min hästs sår så och de brukar läka bra :p
Sen smörjer jag på med ex 3ess (4ess ? :rofl: ) salva när hon går ute för att undvika uppätet sår.

Jag har skött ett mycket värre sår själv i sommar, vet bad mig tempa varje dag, utan temp inge pencilin. Jag sköljde såret varje dag med jodopax, drog in det i en spruta(finns för exempelvis barnpencilin på apoteket) och sprutade in i såret för att skölja bort smuts. Tycker inte det ser så farligt ut.

Min häst fick ett liknande sår förra året, fast liiite längre ner.
Hon måste ha ett otroligt läkkött för det hade börjat läka på ett dygn ungefär :crazy:

Jag skulle personligen linda det ett par dagar för att undvika smuts att komma in, och sen låta det vara så öppet som möjligt.
Jag sköter min hästs sår så och de brukar läka bra :p
Sen smörjer jag på med ex 3ess (4ess ? :rofl: ) salva när hon går ute för att undvika uppätet sår.

japp, jag har också 4 ess runt om. I den här delen av landet verkar rötmånaden f ö utebli....

jag skulle tagit ut vet, det kan bli ett rent helvete annars, det kostar inte så mkt.

Uppdaterar tråden lite :angel:

Har tvättat ur såret med en svag stråle rinnande vatten varje dag, såret ser bättre ut, men inte helt bra än. Det rinner lite grann med jämna mellanrum, men det kommer inget var längre. Jag har fått en "spruta" med Streptocillin som jag ska smörja på såret, så nu får vi hoppas att det blir bättre :bump:

Så ut med vet och på med penicilin!

Pencillin för ett sår utan att hästen fått feber eller ens symtom på infektion? :crazy:
Vart är världen på väg?

(//Totola - som aldrig gått på penicillin i sitt liv pga att kroppen inte ska riskera att sluta reagera på det pga "onödig" medicinering..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 028
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 502
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka