AJ AJ Mina fingrar!

wrangler

Trådstartare
Jaha, hur ska man göra??? Mina katter verkar vara extremt fertila och nu har jag tröttnat på att ha typ fyra kullar kattungar om året på två honor... :eek: Har inte velat använda P-piller eftersom meningen ju är att dom ska kastreras, men eftersom jagpenbarligen aldrig kommer till skott bad jag veterinären att skriva ut ett recept sist han var ute för en hästvaccination. Så långt allt väl...

Nu skulle jag ge den ena honan (som har en kull för tillfället, den andra är redan dräktig...) sitt piller och det är ju med fara för livet man sticker ner fingrarna där!! :eek:
Huuur ska man göra för att få i dom piller på ett smart sätt? Glöm det där med att smula sönder o ge i nåt gott, det är mina KATTER det handlar om!!

Hade det varit nån av grabbarna hade det varit lugnt, bara att öppna o trycka ner. Varför går det inte på brudarna? Grrrrrr

Nån med bra tips!? Måste ju fixa det här en gång i veckan *2.....

Sv: AJ AJ Mina fingrar!

Jag klistrar in den text som (jag tror det var) Kat delade med sig av i förra veckan:

Hur man ger sin katt ett piller:
1) Lyft upp katten i armvecket såsom du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sida om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, medan du håller pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.

2) Ta upp pillret från golvet och hämta katten bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen och upprepa proceduren från punkt 1.

3) Hämta tillbaka katten från sovrummet och släng det uppblötta pillret.

4) Ta fram ett nytt piller från aluminiumförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.

5) Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten från bokhyllans översta hylla. Ropa in maka/make från trädgården.

6) Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram- och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din maka/make att hålla kattens huvud samtidigt som du för in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.

7) Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.

8) Vira in katten i ett badlakan och be makan/maken att ligga uppe på katten så att kattens huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.

9) Läs på bipacksedeln så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm och tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.

10) Hämta katten från grannens trädgårdsbord. Hämta ett nytt piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.

11) Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.

12) Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret från folieförpackningen.

13) Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en eller två liter vatten för att skölja ner pillret.

14) Be din maka/make köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ut resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.

15) Ring Blå Stjärnan och be dem hämta kattjäveln. Kolla med ditt lokala zooaffär hur mycket en hamster kostar.

Hur man ger sin hund ett piller:
1) Vira in pillret i en skiva bacon. Klart

Senast ändrad av en moderator:

Skämt å sido...

Jag brukar bara lirka upp munnen lite försiktigt och så stoppa i tabletten i munnen.
Sen masserar jag lite försiktigt under hakan ner mot halsen för att få en sväljreflex...
Annars kan man ju "baka in" tabletten i lite leverpastej och sen göra samma sak; lirka upp munnen och stoppa in tablett+leverpastej...

:bump: :D :bow:

Så kan det ju gå till.
Jag brukar använda en pincett eller en peang. Då behöver inte fingrarna ta stryk.

Just det...tänk på att p-piller ökar riskerna för komplikationer i livmodern
(tror det är livnodersinflammationer och så de kan drabbas av).

:bow: :bow: :rofl: :rofl: Ja detta är väl ungefär anledningen till att jag startade tråden....

Det där med livmodersinflammation lät ju inte så kul.... Är det så att risken ökar ju längre de får p-piller?

Vet inte om det är nån risk för det förresten, för nu ser det inte ut som dom kommer få i sig några piller särskilt ofta! :eek:

Suck, dessa djur.....

Klippt från någon fråge-sida på nätet:

Hur fungerar det med p-piller till katt?

P-piller innehåller ett hormon som gör att katten inte löper. Det ska ges 1 gång i veckan, alltid på samma veckodag. En del katter, framför allt raskatter, måste få p-piller lite oftare för att inte löpa. P-pillren måste ges under hela kattens liv, för katter kommer inte in i klimakteriet - de löper hela livet.

Precis som för kastration, gäller det att katten ska ha löpt minst en gång. Det är mycket viktigt att man vet säkert att katten inte är dräktig, när man ger det första pillret. Skulle katten vara det, kan hon få problem vid förlossningen om hon får p-piller.

Eftersom p-pillren innehåller hormon och ska ges under kattens hela liv, finns det risker för biverkningar. En del katter kan få livmoderinflammation. P-pillren kan också stimulera tillväxten av juvertumörer, vilket är allvarligt, eftersom de allra flesta juvertumörerna hos katt är elakartade.

Därför är det mycket bättre för katten (och även ekonomiskt lönsamt, om man slår ut det på 5-6 år) att kastrera sin honkatt!

Sen är det ju det här med att katter kan vara lite luriga, man tror att man fått i pillret och sen kräks de upp det och blir dräktiga i alla fall.
Jag skulle också kastrera, både pga detta och juvertumörrisken.

Det kan väl heta både kastrera och sterilisera...det är två olika ingrepp om jag inte minns fel...

Om man steriliserar henne kommer hon fortfarande att löpa...

Rätta mig om jag har fel.. :confused:

corona skrev:
Det kan väl heta både kastrera och sterilisera...det är två olika ingrepp om jag inte minns fel...

Om man steriliserar henne kommer hon fortfarande att löpa...

Rätta mig om jag har fel.. :confused:

Jag klipper från nätet igen:

Det heter faktiskt ’kastrera’ även när det gäller honkatter och inte sterilisera som många säger. I National Encyklopedin kan man läsa följande om kastrera:”Operera bort testiklar eller äggstockar från djur el. människa, så att könsdriften försvinner och fortplantning omöjliggörs”
Kastrera innebär alltså att könskörtlarna, testiklarna eller äggstockarna, opereras bort. Om en honkatt steriliseras så innebär det att en operation utförs som gör att hon inte längre kan få kattungar men fortsätter att löpa. Löpningen uppfattas av de flesta kattägare som jobbigt och inte något man vill ha kvar. Man efterfrågar vanligen alltså en kastrering och inte en sterilisering
.

Nej, det stämmer. Vid kastrering tas allt ut. Vid sterilisering knipsar man bara av äggledarna, honan löper och parar sig, men kan inte blir dräktig. Görs i princip aldrig även om uttrycket lever kvar.

när man kastrerar honor tar man väl bort hela livmodernn typ? och när man steriliserar skär man av äggledarna..? eller e jag helt ute o cyklar nu?

Jag SKA kastrera!
Det är ju därför jag inte har gett dom p-piller tidigare...
Men jag har verkligen inte åd just nu samt att det har varit så mkt ett tag o kommer väl fortsätta så ett tag till, att jag helt enkelt inte pallat ta tag i saken....

Så, jag tänkte att det var ett alternativ sålänge....

Haha, jag ger min pencillin två gånger om dagen nu: sätt katten i knät, öppna käften, stoppa ner kapslen, stäng. :smirk: Släpp ner den förorättade katten när du är säker på att han har svalt. Honkatten är lite jobbigare att ge tabletter, hon ålar så man får lägga henne på golvet istället för att ha henne i knät. Annars är det bara att öppna och stoppa in. Hon är dessutom inte långsint så hon kommer spinnande och buffas så fort man släppt upp henne igen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?