Aj aj i tassen

Vimsan

Trådstartare
Min ynsta hund var halt igår när jag kom hem:(
Det var vänster bakben som inte ville nudda mark.
Lyfte tassen och såg att den ena mittentrampdynan liksom var lite avskavd. Det var inget sår utan under den skrovliga ytan kom det ny fast mjukare. Hon är lite mjäkig så det gör säkert inte lika ont som hon påstår men hur kan det bli så?
Har inte sett något liknande innan. Klippte klorna på henne i lördags och såg inget då. Kan man smörja med något? Har inte sett att hon slickar eller biter på tassen. Alla andra trampdynor ser fina ut....
Någon som vet?

Sv: Aj aj i tassen

Har h*n sprungit mycket på asfalt/ grus- något annat hårt underlag? Min Beardis Ronja brukar bli väldigt kal så som du beskriver.

Vi brukar smörja med vaselin (gul "burk") på det ömande stället för att mjuka upp huden där.

Hon går mindre på asfalt nu sen vi flyttade ut på landet. Och det är ju konstigt att det bara är en enda trampdyna...
Brukar din också bli jätteöm??

Första gången hoppade hon på tre ben men efter 2-3 dagar så gick hon normalt. Nu när hon sliter upp trampdynan (höger fram) så haltar hon bara lite lätt. Men å andra sidan så är hon inte så känslig.

Kanske har med att göra att trampdynorna är vana att gå på hårt underlag och att det är för mjukt nu? En ren chansning bara.

ja, jag har funderat på det också. men vi flyttade i somras. Vi går mycket på åkrarna och i skogen, hon är kanske fuktskadad :crazy:
Smörjde henne med skillingarydsalva igår men det tyckte hon var jättegott att slicka bort

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 330
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 030
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar