Airedale som brukshund

fejt

Trådstartare
Eftersom jag inte har så många som vill prata terrier med mig så kör jag på i ett inlägg som jag gissar att inte många här heller är så värst intresserade av. Jag känner ändå att jag vill dela med mig av vad som snurrar i mitt huvud just nu angående "min ras".
Börjar med en video på en då ettårig airedaletik som tränar lydnad. Hon bor i Norge och kommer från en tysk kennel.

Här tränar hon (fortfarande som ettåring) industrisök för NRO:

I dag är hon drygt tre år och "redningshund i norske redningshunder" och katastrofsöksgodkänd klass B. Hon har deltagit i The Challenge (som jag inte har direkt någon kunskap om men som jag hört kallas för "världens hårdaste brukshundstävling" - rätta mig gärna). I lydnad har hon fått ett tredje pris i klass tre men ekipaget fokuserar på bruks där hon är i full träning för elitklass.
Ägaren kallar sin hund för en arbetsmaskin. Hon sköts som en elitidrottsman gällande foder och sjukgymnastik.
"Hon ger alltid max, ger sig inte förrän uppgiften är löst. Hon springer allt hon kan, helt koncentrerad. Hon forcerar höga stup, full fart genom buskmark och kalhyggen och simmar i myrvatten för att nå målet:leta och finna! Eller bara göra det jag ber henne om."
På något konstigt sätt känner jag mig stolt över denna fantastiska rasrepresentent och gläds över att hundar från linjer som hennes verkar efterfrågas även i Sverige. Den här tiken är inget unikum i Europa.
Tack för mig!

Jag har läst samt sett film på Airedal terrier från Tyskland som är "bruksavlade". De få ja har sett (på film) har haft en härlig och energiskt arbetslust! Inte min typ av hund, men filmerna har fått mig att önska att det vara det! Så härliga hundar! Jag har generellt dålig koll på terrierraser i allmänhet men tror att Airedale terrier kan vara en riktigt härlig brukshund för den som mer gillar "terrier-typen" (vet att de olika raserna skiljer sig mkt!).

Jag har läst samt sett film på Airedal terrier från Tyskland som är "bruksavlade". De få ja har sett (på film) har haft en härlig och energiskt arbetslust! Inte min typ av hund, men filmerna har fått mig att önska att det vara det! Så härliga hundar! Jag har generellt dålig koll på terrierraser i allmänhet men tror att Airedale terrier kan vara en riktigt härlig brukshund för den som mer gillar "terrier-typen" (vet att de olika raserna skiljer sig mkt!).

Kul att fler än jag har lagt märke till dem :)
Airedalen är ju inte den mest typiska terriern i grupp 3. Den avlades fram vid mitten av 1800-talet och utöver terrierraser användes bland annat Otterhound. Men det är en utpräglad terrier som precis som andra är menade för självständig jakt (ursäkta om jag utbildar - du vet säkert - det mesta står på wiki)
Airedalen är robust, modig, energisk och tålig. Jag älskar att de är så positiva och jag är övertygad om att de har potential att återigen bli en brukshund för de riktigt tuffa utmaningarna och uppdragen.

I min träningsgrupp har vi en uppfödare, och som bl a har en ettåring som är supertrevlig. Dessutom letar min syster valp (eller ev omplacering) så jag har fått lite ytlig kunskap om rasen. Tydligen är det väldigt svårt att hitta meriterade hundar eller ens sådana som gjort MH.

Tycker dom är skitläckra! En av raserna som jag gärna skulle ha, men får hamna på drömlistan istället då de (enligt vad jag hört) har ganska mycket jakt, vilket inte intresserar mig när det gäller vad jag siktar in mig på. Men som sagt, väldigt fina hundar! :love:

I min träningsgrupp har vi en uppfödare, och som bl a har en ettåring som är supertrevlig. Dessutom letar min syster valp (eller ev omplacering) så jag har fått lite ytlig kunskap om rasen. Tydligen är det väldigt svårt att hitta meriterade hundar eller ens sådana som gjort MH.

Roligt att höra!
Jag har inte tillräckligt stor erfarenhet ännu av varken svensk eller utländsk avel för att kunna råda. När jag köpte min airedale var jag pinsamt omedveten :o

I dag har jag i alla fall en viss uppfattning om vart jag skulle vända mig för att få hjälp att hitta en väg vidare. En sak jag kan råda om är att kolla att föräldrarna är friröntgade gällande ED. Tyvärr ovanligt och jag har fått lära mig läxan den obarmhärtigt svåra vägen. Min har ED 2. Av 10 röntgade 2014 har 4 hundar ED UA, 4 st ED 1 och 2 stycken ED 2.

Eftersom jag fortfarande är ny inom både hundvärld och rasen vill jag understryka att alla mina åsikter är uttalade med största ödmjukhet. Jag vet t ex inte hur långt min egen hund skulle kunnat gå med en duktig förare och kan inte uttala mig om bristen på meriterade hundar beror på ointresserade ägare eller hundar som inte håller måttet.

Alltså att se en Airedale jobba ger mig typ rysningar, tycker det är en otroligt frän ras. :love:

Enligt min helt opartiska uppfattning finns det få raser som ser så himla positiva ut . Och vetskapen om att det faktiskt är en terrier gör det ännu mäktigare på något sätt.

Tycker dom är skitläckra! En av raserna som jag gärna skulle ha, men får hamna på drömlistan istället då de (enligt vad jag hört) har ganska mycket jakt, vilket inte intresserar mig när det gäller vad jag siktar in mig på. Men som sagt, väldigt fina hundar! :love:
Det här med jakten är förvirrande, tycker jag. Hur kunde en hund som bara 60 år tidigare avlats fram som jakthund användas i tjänst under första världskriget? Den kanske egentligen är en ganska värdelös jakthund vars instinkt i rätt händer går att rikta åt ett annat håll? Personligen tror jag att de flesta airedales (inklusive min) får för lite motion, träning och utmaningar.

Det här med jakten är förvirrande, tycker jag. Hur kunde en hund som bara 60 år tidigare avlats fram som jakthund användas i tjänst under första världskriget? Den kanske egentligen är en ganska värdelös jakthund vars instinkt i rätt händer går att rikta åt ett annat håll? Personligen tror jag att de flesta airedales (inklusive min) får för lite motion, träning och utmaningar.
Så kan det nog absolut vara! Används de i jakt fortfarande någonstans eller börjar det avlas bort?

Så kan det nog absolut vara! Används de i jakt fortfarande någonstans eller börjar det avlas bort?
Jag kan ingenting om jakt. I USA finns en förening för airedales som används i jakt. Jag tror att det handlar främst om stötande jakt. Jag vet också en hund som används i stötande jakt på rådjur i Sverige. Hur duktig den är har jag ingen aning om och jag måste erkänna att jag fick googla på stötande.

Kul att fler än jag har lagt märke till dem :)
Airedalen är ju inte den mest typiska terriern i grupp 3. Den avlades fram vid mitten av 1800-talet och utöver terrierraser användes bland annat Otterhound. Men det är en utpräglad terrier som precis som andra är menade för självständig jakt (ursäkta om jag utbildar - du vet säkert - det mesta står på wiki)
Airedalen är robust, modig, energisk och tålig. Jag älskar att de är så positiva och jag är övertygad om att de har potential att återigen bli en brukshund för de riktigt tuffa utmaningarna och uppdragen.

Du får gärna utbilda mig! Älskar att lära mig mer om olika hundraser :). Det är lite den uppfattning jag har fått av rasen, att det inte är den mest typiska terriern. Jag uppfattar rasen definitivt som robust och mkt atletisk hund som passar till alla hundsporten. En härlig ras som man blir glad av att se!

Du får gärna utbilda mig! Älskar att lära mig mer om olika hundraser :). Det är lite den uppfattning jag har fått av rasen, att det inte är den mest typiska terriern. Jag uppfattar rasen definitivt som robust och mkt atletisk hund som passar till alla hundsporten. En härlig ras som man blir glad av att se!

Jag tycker också jättemycket om att lära mig mer om olika raser :)
Det är en stor del av charmen med att hänga här på hund. Tack vare alla charmiga hundpersonligheter här har jag fått upp ögonen för en massa raser som jag aldrig tittat två gånger på förut.

Jag hade en gång en finsk svärfar, han brukade berätta om familjens airendale som var inkallad under andra världskriget.

Jag hade en gång en finsk svärfar, han brukade berätta om familjens airendale som var inkallad under andra världskriget.

Jag känner igen det. Att min morfar älskade airedales av just den anledningen är den främsta orsaken till att det blev airedale för mig. Jag hade en nära relation till min morfar, var och är nästan konstigt intresserad av världskrigen och dessutom en sucker för hjältedjur (eller djur i människans tjänst öht).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka