Airbag-Why not?

Sv: Airbag-Why not?

Någon som vet fler i Sverige som har skaffat? Vet att TW hade på Segersjö.
:idea:

Elmar har så vi får väl se vad Hanna säger :idea:

Intressant. Vet dom demonstrerade denna västen för ett par år sen, om det var i segersjö kanske? Dom tankar jag och ett par vänner fick var:

* Trillar du av på internationell tävling fick du lov att sitta upp igen. Då hade västen mist sin funktion eftersom patronen var tom. Vid tillfället hade dom inget bra svar på detta mer än att du hade en väst på dig iaf :crazy: Men det verkar ju som det är löst nu med att ha västen utanpå en vanlig :idea: Ursäkta en ouppdaterad ryttare, men får man fortfarande sitta upp?

* Sen diskuterade vi vad som händer om man hamnar ur balans och det blir ett ryck i snöret = patronen löses ut. När patronen löser ut blir/blev det ett plötsligt ljud. Bara tanken på att detta kan skrämma hästen och vilken resa man kan bli bjuden på....

Vet att vi diskuterade mer saker men kommer inte på dom just nu. Men det var ett par av tankarna vi hade iaf :) Men kul om produkten utvecklats och fungerar i praktiken! :banana:

Intressant. Vet dom demonstrerade denna västen för ett par år sen, om det var i segersjö kanske? Dom tankar jag och ett par vänner fick var:

* Trillar du av på internationell tävling fick du lov att sitta upp igen. Då hade västen mist sin funktion eftersom patronen var tom. Vid tillfället hade dom inget bra svar på detta mer än att du hade en väst på dig iaf :crazy: Men det verkar ju som det är löst nu med att ha västen utanpå en vanlig :idea: Ursäkta en ouppdaterad ryttare, men får man fortfarande sitta upp?

Nej,du får inte sitta upp igen.Tack och lov,då adrenalinet gör att du troligen inte kan avgöra om du är kapabel att rida vidare i "säkert format";)

* Sen diskuterade vi vad som händer om man hamnar ur balans och det blir ett ryck i snöret = patronen löses ut. När patronen löser ut blir/blev det ett plötsligt ljud. Bara tanken på att detta kan skrämma hästen och vilken resa man kan bli bjuden på....

Den löser bara ut om du ramlar av.Att du kommer i obalans finns naturligtvis med i beräkningen i funktionen av västen.

Vet att vi diskuterade mer saker men kommer inte på dom just nu. Men det var ett par av tankarna vi hade iaf :) Men kul om produkten utvecklats och fungerar i praktiken! :banana:

Som sagt,en stor del av världsstjärnorna rider redan med denna väst:)
Den andra länken visar i Video hur den funkar.

http://www.point-two.co.uk/equine/index.html

http://www.point-two.co.uk/equine/videos.html

Hoppas man får se västen på fler ryttare 2010:idea: :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Svårt att hitta en anledning att inte använda en sådan:)

http://www.sporthasten.se/artiklar/airbag-nytt-skydd-vid-fall

OK, du har läst på en annan site på nätet och vill dela med dig av dina upptäckter men detta är faktiskt ett diskussionsforum och att bara posta länkar till andra siter strider mot forumreglerna:
För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

LenaH, moderator

Behöver vi inte en TR-ändring ???

Det lär vara otillåtet att fästa sej i hästen helt oavsett metod och anledning.
-Även om det i detta fallet bara är utlösningstråden till västen så har jag hört mycket diskussion om det är tillåtet eller inte.

-Tydligen tillåtet internationellt

-Vet någon om den fått sådant godkännande att man kan ha enbart upplåsbar väst eller om man fortfarande måste ha vanlig skyddsväst under??

/Max

-Även om det i detta fallet bara är utlösningstråden till västen så har jag hört mycket diskussion om det är tillåtet eller inte.

/Max

Fast detta är väl ändå lite för svenskt tänk. :mad:
Att man i efterhand/underhand får ändra i TR är väl naturligt. :idea:
TR ska ju definitivt inte avgöra om vi ska använda denna väst eller ej.
Tror att den diskussionen bottnar i något annat. :grin:
Ärligt talat så undrar jag vilken TD eller ÖD eller X som skulle våga säga något om typ denna väst, oavsett om det står i TR eller ej. Det skulle jag kan kunna tänka mej strida långt om isåfall. :devil:

För egen del så kan jag bara säga att jag inte sett så många använda den, och då har vi ändå varit utomlands en hel del och jag har tittat extra efter den. Elmar använde den på en tävling, inte på alla. Ska fråga varför! De stora affärerna i Luhmühlen har den inne nu men hade inte det för 2 månader sedan.

Dock vet jag en ryttare som av misstag glömde (ganska vanligt tydligen i början) den och kom gående "väl omhändertagen" av västen.

OK, du har läst på en annan site på nätet och vill dela med dig av dina upptäckter men detta är faktiskt ett diskussionsforum och att bara posta länkar till andra siter strider mot forumreglerna:

LenaH, moderator

:o:o Dåligt av mig att inte läsa på ordentligt.Ber så mycket om ursäkt:)

:o åh himla tanke att JAG skulle komma ihåg det :rofl:

Pavlovs Hundar..detta skulle även funka på dig min vän;)
Du skulle glömma det 1 gång,kanske 2,men inte 3.
Hur som haver,skona skaver...
Den verkar funka iallafall.
På EM samt Burghley såg vi flera ryttare,som red med denna väst.De hade den i allamöjliga färger.En ryttare red omkull,och fick delar av hästen över sig,reste sig upp och gick hem med hästen.Surt,men ändå med hela revben o.dyl:angel:
Hur man kan urskillja de ryttare som har den,är på den lilla "pingvin stjärten":p

-Vet någon om den fått sådant godkännande att man kan ha enbart upplåsbar väst eller om man fortfarande måste ha vanlig skyddsväst under??

/Max

Point 2 västen används av majoriteten av svårklassryttarna i England. Det började i Badminton och sedan dess är det väldigt många som har köpt den. Det finns också andra märken, men jag tror att Point 2 är den som utlöser snabbast av alla. Som det är idag så måste man fortfarande ha sin vanliga säkerhetsväst under. Jag har hört många ryttare som anser att västen har räddat dom vid fall. Några säger att man får ont i nacken eftersom kragen runt nacken blåses upp med sådan kraft, fast jag skulle ju hellre ha lite nackont i några dagar...

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 037
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka