Airbag i bil och bebis

Sv: Airbag i bil och bebis

Precis, jag läste samma sak. OM en krock sker är det bätter att sitta bak, men sannolikheten för att krocken SKER är större då, och alltså blir det mindre sannolikt fram ... typ, lite rörigt förklarat ;)
Min lilla är för det mesta tillfreds i bilen, kanske 70% av turerna, men när det blir som det blev den där gången, då vill jag aldrig mer köra ensam med henne! Och hon blir ju nöjd så fort jag visar mig i baksätet, eller om någon sitter där hos henne. Så ha henne fram skulle lösa en del. MEN, jag vet inte om jag vågar med airbagen bara avstängd ... vill att den skall plockas UT. Även om jag innerst inne tror att det är rätt säkert med nyckeln, så VET jag ju inte!

Nyckelavstängda airbags är ju samma som mekaniskt avstängda på verkstad (de gör samma sak) men att plocka ur sprängladdningen helt är såklart det allra säkraste.
Men Volvo sa att de inte har ETT ENDA fall av utlöst airbag med nyckelavstängning, och de plockar inte ur laddningen på verkstaden utan de sa att det var säkert att ha bebisen där med nyckelavstängningen.

Jag har ju Elina bak ändå, för jag är så feg helt enkelt ... men jag tror att det här är liiiite skräckpropaganda och 50% låtar vääääääldigt osannolikt ...

Eh vår verkstad har plockat bort den och har papper på det för att kunna visa ev köpare av bilen så de har informationen med.

Säkraste platsen är mitten bak i en bil men ja enligt folksam är det fram för den vuxna kan koncentrera lättare för de har bättre koll på sitt barn och slipper släppa trafiken med blicken på samma sätt :)

Hade den på jobbet. Jobbade på babyland med bla bilstolar :)

Vilka var det som hade gjort testerna eller hur går det att få tag på informationen?
Det låter ju helt vansinnigt att verkstäder kan stå och säga att det är helt säkert att köra med laddningen kvar om det inte är så.
Och varför har inte denna informationen kommit fram i media eller åtminstone hos ntf?

Kommer inte ihåg, var några år sen jag jobbade där :( Var dock rätt skrämmande att se hur de kroctestat bilar med nyckellåst airbag ochde löste ut ändå. Vissa direkt och vissa senare tydligen.

Jag bytte till att köra gamla Mercedes utan airbag.
På min Audi hade jag kopplat ur den elektriskt.
Det kändes inte riktigt säkert även om det minskade risken.

Det dröjer så många år innan de kan sitta fram med en airbag så jag gav upp på att vänta.

Nyckelavstängda airbags är ju samma som mekaniskt avstängda på verkstad (de gör samma sak) men att plocka ur sprängladdningen helt är såklart det allra säkraste.
Men Volvo sa att de inte har ETT ENDA fall av utlöst airbag med nyckelavstängning, och de plockar inte ur laddningen på verkstaden utan de sa att det var säkert att ha bebisen där med nyckelavstängningen.

Jag har ju Elina bak ändå, för jag är så feg helt enkelt ... men jag tror att det här är liiiite skräckpropaganda och 50% låtar vääääääldigt osannolikt ...

Till saken hör (tycker iaf jag...) att alla märkesverkstäder inte garanterar att en mekaniskt urkopplad airbag inte löser ut iaf :crazy:
Min syster var på väg att köpa en sprillans ny Mitsubishi, och eftersom hennes son då var liten så ville hon koppla ur airbagen fram. Svaret hon fick var att "Visst kan vi göra det, men vi garanterar inte att den inte löser ut trots det" :eek: Jag menar, varför då öht koppla ur den???? Slutade med att syster köpte en begagnad mazda istället, som inte hade airbag på passagerarsidan öht. Därför var jag noga med att saab skulle ta bort sprängladdningen i vår bil och på så sätt fysiskt koppla bort funktionen. Var även inne på att koppla ur airbag i vår audi vi hade innan första barnet föddes, men det gick inte att göra, isf var vi tvungna att koppla ur ALLA airbags i bilen :confused:

Vilka var det som hade gjort testerna eller hur går det att få tag på informationen?
Det låter ju helt vansinnigt att verkstäder kan stå och säga att det är helt säkert att köra med laddningen kvar om det inte är så.
Och varför har inte denna informationen kommit fram i media eller åtminstone hos ntf?

Den enda slutsats jag kan dra av när någon framför sådan information och inte kan hänvisa till någon källa är att infon troligtvis är felaktig! Särskilt med tanke på hur mycket skriverier det är om barn och säkerhet kan jag inte tänka mig att denna fakta skulle vara så totalt obefintlig att läsa om.

Hittade lite länkar som kan vara intressanta:

http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=30
http://ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=25095

Själva har vi en audi där vi kopplat ut kudden med nyckel och känner oss tillfreds med det (dottern sitter fram alltså)!

Till TS: Jag fastnade också i köer på motorvägen en gång och dottern (några månader gammal) blev helt hysterisk, som tur var lyckades jag svänga av på en avfart som fanns en bit fram, men oj vilken ångest att inte kunna trösta sitt barn. Jag hade nog faktiskt stannat i väggrenen för att trösta om avfarten inte varit där (det var i princip stillastående så det hade inte varit farligt).

I mitt fall fanns ingen vägren, då hade jag också gjort det... men det var vägarbeten och på en bro, och så hade det skett en olycka en bit fram... och det rörde sig framåt så jag kunde inte hoppa ut.

tack för länkarna också!! och volvo tyckte som sagt att " Från årsmodell 2005 finns på vissa modeller nyckelavstängning som fabriksmonterat tillval. Mekanisk urkoppling är ej tillåten på dessa varianter."
Så, lita på nyckeln eller ha barnet bak. Helt enkelt. Ja, eller byt bil :D

Har ni volvo med nyckelavstängning? För då kan det kanske vara värt att ringa runt lite...

Nej vi har saab :) som hade nyckelavstängning. Tog dem 30 min att montera isär och ur och plocka ihop :)

Enligt länken ovan så har Saab inte skrivit att de vägrar ta bort den, men Volvo har gjort det :mad: Så jag tror inte vi kan göra det.
Möjligen på en icke-auktoriserad verkstad, men då kommer bilen att tjata om att airbagen är trasig och man omedelbart måste till verkstad ... grr.

Enligt länken ovan så har Saab inte skrivit att de vägrar ta bort den, men Volvo har gjort det :mad: Så jag tror inte vi kan göra det.
Möjligen på en icke-auktoriserad verkstad, men då kommer bilen att tjata om att airbagen är trasig och man omedelbart måste till verkstad ... grr.

Dels det och ni har inga papper på att det är gjort (för de lär inte vilja skriva på det) och såna måste ma ha för att visa nästa ägare.

*kl*

Någon som vet vad som är poängen med att kunna stänga av airbagen med nyckel om det ändå inte går att lita på? Verkar ju helt meningslöst.

Jag hade inte vågat chansa att ha barnet fram med sprängladdningen kvar. Nu var det hursomhelst inte ett alternativ då vi fick två barn på en gång.

Vi hade en spegel där bak som gjorde att jag kunde se barnen (jag tror också att de kunde se mig- fick den känslan i alla fall) och var de ledsna så brukade det fungera att "vagga" barnstolen lite lätt eller lyckas nå att smeka dem över håret tills det var möjligt att stanna bilen.

Vi har oxå våran son i baksätet då vi har airbag fram, samt att det är tryggast att sitta bak oavsett.
Hursomhelst förstår jag att man vill ha koll på barnet.

Enda orsaken till vissa olyckor som hänt med airbag som man själv kan stänga med nyckel är att folk slått av & slått på & varierat fram & tillbaka när det sitter barn i framsätet & när det sitter en vuxen där.

Då har det glömts att airbagen faktiskt har varit på & det har kett olyckor.
Om man själv är den enda som rör nyckeln & man vet säkert om den är avstängd eller ej så är det inga problem.
Det går alltid rykten om det ena än det andra men i detta fall beror olyckorna på mänskliga faktorn, alltså bilägaren som sabbat för sig själv.

Det borde gå att koppla ur även om verkstan knorrar, allt har sitt ris som man brukar säga, det är bara att betala.

Det här låter väl helt otroligt...men vi har en CD med klassisk musik (som vi fick från en barnbokklubb) och den har funkat till 99 % med båda barnen.

När de börjar gråta i bilen sätter vi på CD:n. De tystnar nästan direkt. Ibland börjar de igen efter en stund, men det fördröjer ju i alla fall sammanbrottet. Oftast somnar de faktiskt.

kl

Nu har vi bestämt oss för en ny bil. Den nya har också nyckelavstängning men när man köper den ny kan de ta bort airbagen/sprängladdningen fram. Ja, tur att inte den minsta i familjen dikterar precis allt ;) Fast nu är hon ju nästan alltid glad i bilen, och blir hon lessen funkar det nästan alltid att sjunga Bamsesången typ 100 gånger i rad. Apropå CD med klassisk musik :rofl:

kl

När jag läst detta så är jag glad att vi köpte så pass "gamla" bilar (-00 och -03) när vi köpte "nya" bilar. Ingen airbag på passagerarsidan. Vi trodde i och för sig att det fanns på -03:an (tittade inte innan vi köpte den) men när jag sen blev gravid och vi tittade efter så fanns det ingen.

Däremot så läste jag att det inte var bra att sitta på en plats i bilen med airbag om man är gravid. Alltså får maken köra framöver... Men jag måste ju ta mig till jobbet så jag får chansa. Alternativt behåller vi 940:n som ändå aldrig blir såld - den har bara gått 37000 mil, undrar varför ingen vill ha den..., den är jättefin. Den har ingen airbag varken på förar- eller passagerarsida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka