Airbag i bil och bebis

Sv: Airbag i bil och bebis

Jag körde in i det sista med andan i halsen :crazy: Jag hade aldrig tagit mig till jobbet annars eftersom att jag inte kunde gå så långt som när jag åkte kommunalt. Lite dumt. Jag försökte verkligen fokusera på andra trafikanter och valde småvägar framför vägar med högre trafikrytm och mer trafik.

Min pappa hade min dotter fram i en bil utan airbag men han sa att han tycker definitivt man INTE ska ha det.,... man tappar lätt koncentrationen på körningen om barnet gråter, tappar ngt osv.

kl Alternativt behåller vi 940:n som ändå aldrig blir såld - den har bara gått 37000 mil, undrar varför ingen vill ha den..., den är jättefin. Den har ingen airbag varken på förar- eller passagerarsida.

Ja det är konstigt. Den serien har jag hört är den bästa volvon om man vill kunna meka lite själv också, inte gammal och skruttig och inte ny där allt ´måste lagas på märkesverkstad för bilen är som en dator... Säger min bilmekanikerpappa.

Du kanske ska reducera priset på bilen, allt beror på priset.

Jag hade fortsatt ha henne bak då. I våran V70 har vi ingen airbag i passagerarsätet fram men hon åker oftast bak ändå.

Edit:
Om det är att hon blir grinig för att det är tråkigt och blir uttråkad därbak, kan du kanske prova sätta något framför henne, mot ryggstödet, så hon har något att kika på.

Senast ändrad:

Lit ot från tråden...

Men vi har reducerat priset, vi kan tänka oss att gå ner lite till, men när den som vill köpa bilen (första spekulanten) ville sänka priset 3500 kr pga klimatanläggningen inte fungerade till 100% så sa vi att vi avvaktar - vi har inte ens skrivit i annonsen att det finns klimatanläggning - då tycker jag inte att det är ett prutargument att den inte fungerar. Däcken däremot...

11500 kr för en nybesiktigad, nyskattad bil - besiktningsprotokoll från 1992 utan en enda anmärkning (jo en anmärkning förra året). Fräsch, utan rost (nu låter detta som en bil annons men det är det inte) - hur mycket skall man sänka? Vi kan tänka oss att gå ner till 10000 - men helst inte längre. Det är lagt ganska mycket på bilen senaste året. Då behåller jag hellre den och kör i höst så fort det är dax att lägga på vinterdäcken - då kan jag köra i en bil utan airbag som ändå är hyfsat säker.

Ursäkta trådkap.

Vi har ingen airbag fram så vi hade vår son fram första året. Han gillade aldrig att åka bil fram tills dess, ett himla liv. Vet hur jobbigt det är, speciellt när man inte har någon annan med i bilen.

Efter ett år flyttade vi bak han bara för att testa. Då helt plötsligt tystnade han. Hörde knappt ett ljud där bakifrån. De få gånger han protesterar numera tycker jag att det är bättre att ha han bak. Jag blir väldigt okoncentrerad av att ha han fram (har det för tillfället). Så i fortsättningen kommer vi ha bilstolar bak, det är jag rätt säker på.

Tyvärr är det mest jag som kör bil här, då ensam och oftast en 5-6 mil enkel resa. Det var jobbigt när han var liten eftersom han var så missnöjd. Nu är han ju så stor att han förstår vad jag säger och han vet att det hjälper inte att slänga i väg leksaken och skrika lite så hämtar jag den för det går bara inte. Så gör han nu när han sitter fram, han försöker köra med mig hela tiden. Gulligt men en viss trafikfara!

Så jag kan bara säga att JAG tycker att jag själv blir en säkrare bilförare när jag inte har en fin guldklimp att vila blicken på.

Min pappa hade min dotter fram i en bil utan airbag men han sa att han tycker definitivt man INTE ska ha det.,... man tappar lätt koncentrationen på körningen om barnet gråter, tappar ngt osv.

Såklart är det så. Men jag blir rätt okoncentrerad de gånger hon blir otröstlig bak också - sist började jag gråta själv och såg knappt vägen :o (bilkösituationen jag skrev om tidigare).
Men när hon väl är nöjd är det såklart den bästa platsen.

Jag har en Volvo V50. Just nu sitter lillan i baksätet. Men ibland är det skitjobbigt när man åker ensam med henne, och hon blir lessen ... jag stannar ju så fort jag kan (oftast räcker det med att hon ser mig så blir hon glad igen, eller om hon får nappen) men häromdagen hamnade jag i kö på motorvägen och hon grät och grät och jag kunde inte göra något alls :cry: Har en spegel så jag ser henne, men vad hjälper det när hon är lessen?? Jag kände mig som världens hemskaste mamma. Fy vad jobbigt det var.

Nu fudnerar jag på möjligheten att sätta henne i passagerarsätet. Problemet är att i vår volvo har vi nyckelavstängd airbag, och jag vet inte om jag vågar sätta henne där med airbagen kvar (även om den är urkopplad). Jag kollade med volvo om de kunde plocka ur hela airbagen, men det gör de inte på dessa bilar.
Att koppla ur med sin nyckel skall vara precis samma sak som att mekaniskt koppla ur på verkstad. Men det bästa är ju att fysiskt plocka bort hela paketet, sprängladdning och allt.

Jag har hört historier om att airbagen löst ut ändå, och jag har letat och letat men hittar inga sådana fall. I Sverige skall det aldrig hänt, det som har hänt är att airbagen löser ut fast man inte krockat (men då har den ju inte varit urkopplad).

Hur tänker ni? Skulle ni sätta bebisen fram eller helt enkelt fortsätta med den bak? Trots att det kan innebära lite lessna ögonblick som det jag hade i tisdags? Jag pendlar fram och tillbaka, jag vill ju att det skall vara MER än 100% säkert om jag sätter henne fram ...

Jag och sambon är just i färd med att köpa en V50 och vi har ställt oss exakt samma fråga. Den bilen vi ska köpa har inte urkopplingsbar airbag, så för oss är valet enkelt - vi lämnar in bilen på verkstad och kopplar ur hela paketet på passagerarsidan.

Enligt uppgift ska det gå. Sambon jobbar hos Volvo-återförsäljare och meckarna där säger att det går att koppla ur airbagen på V50:n :)

Nej, det är bara om Volvon HAR en nyckelurkoppling som de vägrar ta ut den på verkstaden. Har den inte den möjligheten så kopplar de ju ur. Förhoppningsvis tar de bort sprängladdningen då, och inte bara gör en mekanisk urkoppling - isåfall är det eg samma sak som nyckelurkopplingen. Så glöm inte att fråga det specifikt - "Tar ni bort sprängladdningen?"

Hej !
Vet du var man hittar extraspegel för att kunna ha kolla på barnet i baksätet. Ska installera den större stolen bak snart. Vill bara ha en spegel då jag ska snart köra själv med barnet i baksätet.

*knapplån*

Det var väl när airbagarna kom som det var mest problem. Fast att de var urkopplade så kunde sprängladdningen explodera ändå. Efter det så gick man ut med att man skulle plocka bort själva sprängladdninge.

Jag personligen hade aldrig vågat ha en bebis fram så länge inte sprängladdningen är borttagen. Spelar ingen roll hur säkert företaget påstår att det är med en nyckel. Alla vet ju hur säkra datorer och människor är. Att då koppla samman en dator, en människa och en sprängladdning känns väldigt osäkert.

Mvh

Tora

Åhå, gammal tråd väcks till liv :)

Jag valde att ha Elina bak till slut, hon är fortfarande bak och det funkar utmärkt. Backspeglar har vi 2 stycken, för att täcka allt ;) och de inhandlades på diverse bebisbutiker, typ babyland och babyproffsen. Barnens hus kanske.

Jag använder en husvagnsbackspegel (alltså de man har på sidospeglarna) som jag har satt fast i huvudstödet där bak. Funkar jättebra.

Fast det finns inte ett enda fall där sprängladdningen har detonerat faktiskt, kunnigt folk inom ämnet menar på att det var media(kvällspressen) som eldade på detta och skrämde slag på föräldrar genom en rad "felskrivningar" ..

Det var det faktiskt ett barn som dog till följd av att airbagen löste ut på en vad mamman trodde urkopplad och säker plats, man upptäckte sedan när man gjorde en undersökning av bilen att mekanikern hade kopplat bort airbagen på förarplatsen istället för den på passagerarplatsen.

Senast ändrad:

Nu när tråden legat här 1 år - hur är det egentligen?

Vilka fakta har framkommit, utöver felaktigheter presenterade i kvällspressen?

Hur många fall av nyckelavstängda airbags som detonerat finns det? Är det någon som har sett några siffror öht?

Bebis åker bak just nu men skulle vilja ha henne fram så jag kan nå henne, men har blivit avrådd att ha bilstolen fram av personal från barnbutik då det inte skulle vara säkert.

Förvirrande...

Vi har kopplat ur vår airbag i vår saab 9-5 kombi och har stora tjejen i bakåtvänd stol där (hon är i mer behov av benutrymme än lillan, och har suttit där sedan hon var nyfödd) Jag bad speciellt om att få sprängladdningen fysiskt bortplockad, och de svarade att det inte var nödvändigt, men "självklart kan vi göra det om du vill". Utgår från att de gjorde det också (gjordes på saabverkstad i samband med att vi köpte bilen från en annan handlare, som alltså lämnade bort bilen för att få det gjort på rätt sätt för bilmodellen)

Vad kostade det?? har ju själv en 9-5

Hur många fall bygger statistiken på att det inte har hänt? Dvs. hur många har krockat med nyckelavstängd airbag?

En sprängladdning, lite teknik och den mänskliga faktorn kan aldrig bli fel. Min grannes airbag löste ut 15 min EFTER krocken.

Tur att vi har två bilar så jag slipper fundera över det där. Ena bilen har ingen airbag och där har vi stolen fram. I andra bilen bak, så vi kan välja efter behov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka