Åhhh va trött jag blir!!!!

N

nallemaja69

Snälla finns det nån vänlig själ som kan tala om för mig hur man gör för att hålla en shettis INNE i en hage?? :confused:
Jag blir galen alltså, vi har gjort hagen större för att de ska få mer att äta, men den :devil: shettisen (tycker jag just nu) kan inte hålla sig innanför stängslet.. Trots att det är ström.. :mad:

Alltså jag har nu fått hämta han från utsidan 4 gånger på knappt två timmar.. *suck*

Har även sett till så han fick sig en stöt genom att gå fram till staketet med honom o dum som han är (tycker jag fortfarande) så nosade han på det och fick sig en stöt, men ingen rejäl...
*funderar kanske ska klippa honom så känns det kanske mer?*

Alltså finns det nån som har nåt förslag? :crazy:

Sv: Åhhh va trött jag blir!!!!

nallemaja69 skrev:
Alltså finns det nån som har nåt förslag? :crazy:
Tyvärr... :crazy: vi hade en shettis som de första månaderna hos oss bytte hage varje dag. Vi byggde ett "nät" av elstaketet med ca 4 cm avstånd till marken - jorå han tog sig igenom ändå (in till unghästflocken som väl var roligare än "tråkiga gubben" (=fånghästen) som han skulle vara sällskap till). Han fick en "antenn" i grimman (mellan öronen) av metalltråd för att denna skulle ta i tråden och ge honom en smäll i tinningarna- närå, han tog sig igenom ändå - underligt nog utan att lämna några spår efter sig på staketet.

MEN; till vår glädje försvann beteendet efter några månader utan synbar orsak. Kanske blev gammelgubben ändå roligt sällskap nog? Eller så fick han bara nog ....

Så; inget råd från mig mer än att ha tålamod! Jag svor över vår shettis och tänkte nästan lämna tillbaka honom till säljaren. Men.... så fick man tag i honom (ja, han rusade ju runt i triumf varje gång när han lyckats smita över :D ) så var han ju ändå världens sötaste lilla ponny! Saknar honom mycket; han fick avlivas i höstas pga förgiftning. :cry:

våran shettiskorsning hade en period i vintras när hon gick ut och in i hagen som hon ville, men vi har nu tre trådar och peppar, peppar har det fungerat bra efter det :bump:
tidigare shettisar blötte mularna på och lade äpplen utanför staketet :crazy: de stannade alltid i hagen efter det.. tycka vad man vill, men fungerade gjorde det! :angel:

Hur är hagen då? Nåt roligt sällskap? Finns det nå roliga saker att hitta på förutom att den är stor? Dragit trådarna ordentligt så all ström verkligen går i tråden och inte ner i marken?

Min shettis har tydligen rymt mycket tidigare men aldrig när jag haft honom. Han har då stått i hagen med gott sällskap och/eller varierad terräng. När jag ställde han i grushagen en stund i somras så han skulle kunna vara ute men inte bli så jädrans rund om magen så tror jag han försökte rymma direkt. För när jag kom dit med en banan (favoriten :banana: ) så ville han INTE närma sig staketet. (Det var då en ordentligt rymmningssäker hage med 6-7 trådar och plankor :D ) Så hagmiljön är nog viktig!!

fast sen hade en kompis en shettis som alltid, konstant gick ut och in ur hagen. Han ställde sig i skuggan på grannens bro när sommarsolen blev för varm och vandrade mellan hagarna. Men trivs hästen i hagen har den ju ingen anledning att rymma.

Det är skillnad på ström och ström. Hur starkt är ditt aggregat då ? Har du mätt styrkan ute i trådarna ? Att bara få en stöt säger ju inte hur mycket kräm det är i tråden. Antagligen är det inte så bra styrka i det, för även shettisar går att hålla inne, men då krävs ju ett fullgott staket där ingenting felar.

Vår shettis går inte i närheten av tråden hemma,men hon vi köpte honom av berättade att han var omöjlig att ha kvar i hagen när han var yngre.Till slut lindade hon in pannluggen,manen och grimman med eltråd och släppte ut honom... :devil: nu går han inte i närheten av tråden!

för att hålla shettises inne hemma som bara rymde så har jag satt en till tråd precis under som jag inte kopplat till aggregatet utan bara till en jordstolpe, och på min shettis som sprang under trådarna :smirk: funkade detta bra eftersom de då jordar också när de nuddar båda trådrna och då får de sej en rejäler smäll. :devil: Shettisarna får ju oftare en svagare stöt än andra hästar iom att de inte har några skor och tjock man+päls+svans. Detta funkade på mumlan som hon heter. ;)

//Johanna

Finmaskigt Gunnebostängsel kanske? :D Ståltrådstentakler i grimman?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila