• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare godisnunna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 981
G

godisnunna

Nu känns det bara tungt på hästfronten:
Min häst är 20 år, när hon kom från ägaren var hon mager (hon kom i somras) och hon är fortfarande mager trots att vi försökt proppa i henne allt möjligt.
Inga muskler fastän jag arbetat med henne. Hon svankar och ryggraden är inte fin.
Äter dåligt, får inte tag i veterinär som ska raspa tänderna innan hon ska hem igen.
Är dålig i magen emellertid..
Min pappa tog hand om henne idag och sa att hon inte kommer att kunna leva så länge till..

Jag sitter och lipar här vid tangentbordet för att jag har ridit den här stackars hästen.. :cry: (det är hon på avataren)
Min fråga:
När är det dags att ge upp?

Sv: Åhh!

Vad för foder har du testat? Lusern ska vara bra för svårhullade hästar,framförallt gamlingar.
Lusernhack eller lusernpellets. Eller varför inte kvarnbyfoders lusernpellets med hög protein på 150gr i smrp!
Melassfritt. Mycket smakligt, enligt mina hästar. Det är ju snällare mot magen.

Har du tagit träckprov?Så inte hon har blivit angripen av mask?
Tänderna är oxå viktiga att kollas upp.

Hoppas det går bra för er!

Hej..
Hon får Cura Caballo Vitality Extraction och hackad lusern.. + ensilage.
Hon avmaskades i somras, så hon borde inte ha mask? Hon har haft tidigare problem med två tänder som dragits ut (drogs ut i somras) och det är därför hon är mager. Nu behövs dom bara raspas men veterinären hinner inte komma innan hon ska skickas hem igen.. :mad:
Träckprov?

Och jag som trodde att hennes rygg skulle bli finare av träning..!

Jag är ingen expert men jag vill ändå ge dig en tanke på vägen...

Det låter som om din häst borde få gå i pension (jag menar inte att den ska avlivas) men alla kommer vi till det skedet med vår kropp att det inte längre är möjligt för den att bygga nya muskler eller att omvandla energi till fett. Din häst har nått den åldern då det inte går att kräva för mycket av dennes kropp, hon kan omöjligt se ut som en 10-åring igen.
Jag har hört att vid tre års ålder räknas en häst som 15 människoår, därefter blir den tre människoår äldre för varje år, det vill säga att i människoår är din häst runt 75 människoår. Vad kräver du av en 75 årig tant/farbror?
Nja, det här var väl egentligen inte mycket till svar. Jag hoppas att det går bra för er.

Ja, just det - Krafft foderolja - gör susen på hästar som har svårt att sätta hull. Fett behövs för att hålla värmen, speciellt under vintertid. Ha det gott!

Hej..
Hon avmaskades i somras, så hon borde inte ha mask?
Träckprov?

Och jag som trodde att hennes rygg skulle bli finare av träning..!

Vem avmaskade henne? Om det var förra ägarn så gör ett träckprov för att vara säker. Jag gick på att förra ägarn avmaskat men så hade han iallafall jättemycket vid kontroll.

Om du avmaskat så har olika maskmedel olika intervall, man ska alltså avmaska två ggr(jag missade det första gången, trots att jag tog hjälp av apotekspersonalen)

Kolla masken finns på Apoteket, kostar en trehundring o med det skickar du in träckprov(bajsprov alltså) på hästen. O för vår del var det välinvesterat, han hade som sagt rätt mycket. Både hullet o orken kom tillbaka efter avmaskning, vi fodrade som du med lucernhack o rapsolja o nu är han jättefin.
PS han är också 20 år.

Tack för svaret, paniken har gått över nu..
Det känns så tråkigt bara :( Hon är fortfarande mycket pigg och försöker alltid sitt bästa. Jag tränar henne inte paddocken utan jag rider ut istället och jobbar henne i skritt på grusvägar.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·
V
Övr. Hund Jag blev hemringd igår från jobbet av min pojkvän som inte är särskilt hundvan som sa att flat-tiken min hade ont i magen. Inte dåligt...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Red_Chili
·
Hästvård När gör ni (om ni gör) en första "helrenovering" på era unghästar? Dvs om inga direkta skador/fel märks? Har en treåring och vi var...
Svar
16
· Visningar
1 546
Senast: Totola
·
D
Hästvård Har sökt runt på detta här i foumet men saknar svar på vissa frågor och valde att göra en tråd i ämnet. Min ponny är en väldigt...
Svar
6
· Visningar
3 973
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka