Aha-upplevelser

sweet_knorven

Trådstartare
Idag när jag red fick jag en aha-upplevelse! Min häst gick till en början av passet på bogarna och hängde en del i handen och aha-upplevelsen kom när jag verkligen tog fram handen så att tygeln i princip hängde och sen genom att rida med sitsen fick jag upp henne från bogarna.

Har du fått en aha-upplevelse nyligen? Skriv gärna och berätta lite om den isf. :idea: :)

Sv: Aha-upplevelser

Japp. Jag var och kikade på ett par träningar som A-tränarsläktingen hade. Där var ett ekipage som hade exakt samma problem som jag, både hos häst och ryttare i samma sida. Hästen ville inte släppa till i innersidan i höger varv och ryttaren böjde och böjde med sämre och sämre resultat. När släktingen från backen tog över tygeln så fattade både ryttaren och jag problemet. Trängande innerhand.

Nu när jag rider systerns och min tänker jag mycket på detta. Det har gjort stor skillnad.

Ja, på stoet som kan vara väldigt explosiv i början av ett pass rider jag ofta fram i galopp, med en del öka -minska tempo bla. När det är extra laddat så är det lätt att ta åt sig tygeln lite ifall att liksom inför "farligheterna" tex i hörnen, men jag provade att a al Ankys råd istället ge lite mer tygel, vilket faktiskt efter några försök ledde tilll sänkt nacke och väldigt bra avspänd galopp, lite rundare i formen,:bow: Bara att sätesrida och njuta.:laugh:

Jag sitter inte heller i det läget tillbaka inför hörnen utan låter henne själv sköta "tänket" där ang tempo och eftersom det är en intelligent häst så leder det till att hon börjar arbeta :bow: och sen är det bara att fånga upp och fortsätta:love:

Det låter kanske enkelt men det är det verkligen inte allltid. Det flygs i luften ibland för närvarande. Men det är en aha-upplevelse att se hur mycket hästen själv jobbar om man tillåter den. :bow:

Jag brukar mer eller mindre få en aha-upplevelse varannan onsdag ca kl 21,15 på kvällen. :p
Det är min underbara tränare som alltid plockar fram något så himla enkelt som fungerar hur bra som helst.

I onsdags fick han mig att sluta tänka så mycket och bara sitta passiv och låta hästen jobba. Han började fråga om hur det gick i skolan och helt plötsligt svävar hästen fram :love:

Less is more :idea:

Jag brukar mer eller mindre få en aha-upplevelse varannan onsdag ca kl 21,15 på kvällen. :p

Haha, jo kl 16.30 och en timme framåt på onsdagar brukar jag få en eller flera aha-upplevelser. :D Jag lär mig liksom alltid något nytt eller repeterar något gammalt som jag glömt när jag tränar och det är alltid trevligt. :)

Haha, jo kl 16.30 och en timme framåt på onsdagar brukar jag få en eller flera aha-upplevelser. :D Jag lär mig liksom alltid något nytt eller repeterar något gammalt som jag glömt när jag tränar och det är alltid trevligt. :)

Jamen min häst kan också både veckodag o klockslag för varannan tisdag vid 17-tiden så böjs det lite extra på nacken, tuggas på bettet och motorn sätts igång. Så jag förespråkar hejvilt att alla dressyr tävlingar bör läggas på tisdagar vid 17-tiden!:angel::D

Men jag har också nyligen haft en äkta Aha-upplevelse, lite som Flash, släppte innertygeln, flyttade ut bogarna, rätade ngt på yttertygeln och PANG! Motorn satte igång, manken bokstavligen flög upp framför mig och jisses vad lätt han blev att sitta på!:banana: Nu strävar jag hejvilt efter den känslan varje gång jag rider dressyr men än så länge är den tidsbestämd till tisdagar kl 17....så ikväll, DÅ smäller det!:D

Jag har fått många aha uppleverlser den här hästen. Mycket min egen sits, hur mycket den påverkar ridningen.
Hur stark broms sitsen är och hur viktigt de är att göra halvhalter med sitsen mestadels och inte så mycket med handen. Blicken, red senaste träningen på volt och fick vrida överkroppen och titta på en kon i mitten. Då fick jag en aha-upplevelse som de bara smällde om. Jag behövde inte alls använda tyglerna, endast vikten och hästen gick som en klocka. Så fort jag föll ner med blicken mot hans manke så började vi vingla igen. Fick också en riktigt stor aha-upplevelse då vi tränade fattningar. Tidigare la jag vikten inåt utan att jag tänkte på det, galoppskänkel fram men inte ville de bli någon fin fattning. Nu lägger jag mer vikt på ytterbog, skjuter fram höften och har kvar skänkeln i vanligt skänkelläge och fattar. Nu kommer fattningarna på en gång.

Våra öppnor tyckte jag blev så vingliga, förstod inte alls. Tidigare har de funkat så bra, men inte nu. Jag begärde alldeles för mycket ställning, nu flyter dom på hela långsidan igenom.

Har tidigare inte fattat att sistsen spelar så stor roll.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 720
Senast: Milosari
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka