AHA-syror mot acne?

Lena Furberg

Trådstartare
Någon här som behandlats med sk AHA-syror mot acne? Hur upplevde ni isåfall effekten? Hur lång tid tog det innan effekt syntes?

En i min närhet (tonåring) har acne och tycker det är jättejobbigt. Det är inte allvarlig acne med bölder utan "vanliga" finnar, främst på kindernas sidor och käklinjen. Nu får hen behandling hos hudvårdssalong här i stan, en gång i veckan, 2 ggr hittills. Förhoppningarna att det ska hjälpa åtminstone lite är rätt höga..... Det kostar 400:- per behandling men hjälper det är det värt vartenda öre.

Någon här med erfarenhet?

Någon här som behandlats med sk AHA-syror mot acne? Hur upplevde ni isåfall effekten? Hur lång tid tog det innan effekt syntes?

En i min närhet (tonåring) har acne och tycker det är jättejobbigt. Det är inte allvarlig acne med bölder utan "vanliga" finnar, främst på kindernas sidor och käklinjen. Nu får hen behandling hos hudvårdssalong här i stan, en gång i veckan, 2 ggr hittills. Förhoppningarna att det ska hjälpa åtminstone lite är rätt höga..... Det kostar 400:- per behandling men hjälper det är det värt vartenda öre.

Någon här med erfarenhet?
Har en min närhet som hade väldigt bra resultat med Aberela (Tretinoin).
Den slutade ju tillverkas så nu handlar hon från utlandet. Antingen på nätet eller när de är i Spanien.
Hon hade ungdomsacne men även en del på äldre dagar. Hon ser tjugo år yngre ut tack vare AHA-syrorna!
Effekten kommer ganska snart (både på acne och rynkor).

En väninnas dotter var våldsamt plågad av acne för två år sedan, de gick till hudkliniken och fick något läkemedel, en tablett. Hon är också jättefin i hyn nu. Och det gick väldigt fort från att vara helt "kratrig" till att ha fräschören en 16-åring brukar ha.

Lycka til!

Skriver i princip aldrig här så risken att jag gör nåt fel eller så är rätt stor men ämnet ligger mig varmt om hjärtat så here goes:

Har genom åren provat i stort sett allt och lagt enorma mängder pengar på hudvård utan resultat. Tills jag för 2,5 år sedan bytte hudterapeut och fick prova Elisabeth Arden PRO's produkter med tillhörande syrapenslingar. För min del gav det resultat efter kanske 1 månad men kände nog ganska omgående att det var rätt för mig. Sen har det succesivt blivit bättre och bättre och nu har jag inga bekymmer alls samt att en stor del av de ärr som syntes tidigare nu bleknat avsevärt. Känner en enorm tacksamhet till tjejen som hjälpt mig och är så lycklig över min hy idag.
Använder idag Dermaceutic hemma och gör deras syrapeeling på salong med jämna mellanrum.
Lycka till!

Skriver i princip aldrig här så risken att jag gör nåt fel eller så är rätt stor men ämnet ligger mig varmt om hjärtat så here goes:

Har genom åren provat i stort sett allt och lagt enorma mängder pengar på hudvård utan resultat. Tills jag för 2,5 år sedan bytte hudterapeut och fick prova Elisabeth Arden PRO's produkter med tillhörande syrapenslingar. För min del gav det resultat efter kanske 1 månad men kände nog ganska omgående att det var rätt för mig. Sen har det succesivt blivit bättre och bättre och nu har jag inga bekymmer alls samt att en stor del av de ärr som syntes tidigare nu bleknat avsevärt. Känner en enorm tacksamhet till tjejen som hjälpt mig och är så lycklig över min hy idag.
Använder idag Dermaceutic hemma och gör deras syrapeeling på salong med jämna mellanrum.
Lycka till!
Underbart!! Tack! Tonåringen här har även köpt Elizabeth Ardens produkter, fastän de är gräsligt dyra (700:- för en liten pumpflaska...).

Underbart!! Tack! Tonåringen här har även köpt Elizabeth Ardens produkter, fastän de är gräsligt dyra (700:- för en liten pumpflaska...).

När det kommer till produkter med syror i finns även Exuviance (det märket använder jag själv sedan kanske fem år) och Paula's Choice som många gillar. Båda märkena är överlag snäppet billigare än Elizabeth Arden PRO.

Dermaceutic som jag använder nu är också billigare än EA PRO men där är istället behandlingarna på salongen lite dyrare så kanske att det blir ungefär samma trots allt. Upplever Dermaceutic som en aning mer kraftfullt. Tror kanske procenten syra i tex rengöringen man använder dagligen är lite högre i Dermaceutic och kan tänka mig att man nog reagerar på den lite i början om man inte är van användare av produkter som innehåller syra.

Jag kan verkligen rekommendera Paulas Choise med BHA syra, i juli var min acne som värst, riktigt jobbigt, började med en serie från PC då samt BHA varje dag, nu är min hud superfin förutom de hormonella finnar som kommer då och då. Rimliga priser också. Finns bland annat på Skincity.se

Efter två behandlingar har hens hy blivit mycket sämre! Ska det vara så? Nu finns finnar även i pannan där hen inte hade några alls förut..... :(

Efter två behandlingar har hens hy blivit mycket sämre! Ska det vara så? Nu finns finnar även i pannan där hen inte hade några alls förut..... :(

Tror det är ganska normalt med en viss försämring när man byter till något nytt. Men vet också hur otroligt svårt det är att hålla ut och fortsätta med något som man blir sämre av, om än bara tillfälligt.
Hoppas ändå att personen ifråga är villig att ge det lite tid.

Men det måste jag ju prova! Inte för att jag har förskräckligt mycket acne (om jag inte äter mjölkchoklad... min stora last i livet :), men det hade varit skönt att bli av med den jag har :)

Jag tycker också att det blev sämre i början. Upplevde att behandlingarna stimulerade gammal acne att "komma till ytan" typ, innan det läkte ut. Högst ovetenskapligt dock, men det var känslan jag fick.
Hur lång tid tog det innan det "vände" och blev bättre? 4 behandlingar (en i veckan) eller mer/mindre?

Kan inte hudvårdsterapeuten ge lite svar på hur det brukar kunna vara?
Ja, hon säger att det kan bli sämre först. När jag läser på, ffa om jag läser om det på engelska, kallar man det "purging" eller "breakouts" och de två är inte samma sak. Purging är en reaktion som (positivt) får acnen att bryta ut snabbare och intensivare innan den försvinner. Breakouts är däremot hudens reaktion på ett medel som den reagerar negativt på och man bör byta behandling. Men att man i alla fall ska vänta minst 4 veckor innan man beslutar sig. En del säger 6 - 8 veckor. Men tonåringen här mår INTE bra just nu av att huden i ansiktet blivit SÅ mycket sämre..... :cry:

Jag har haft acne och har fått extrema men av det.
Är 27 år idag och har provat allt.
Jag blir ledsen av att se hur alla rekommenderar olika produkter även om det är i all välmening. Jag började som 15 åring att behandla min acne, jag har under de senaste 10 åren bl.a. provat:

"Vanliga" Krämer (200-300kr/ burken):
- Proactive
- Aloe vera
- Aco
- Emma S
- Maria Åkerberg
Medicinska krämer 300-2000kr/burken):
- Jan Marini
- Dermalogica
- Paulas Choice
Behandlingar hos terapeut:
-AHA-syra. Upprepade tillfällen.
Receptbelagda Mediciner (kurer mellan 1-6 månader):
-Tetralysal
-Kåvepenin
-Dalacin
-Differin
Jag har också provat olika typer av p-piller för att hjälpa hyn.

Alla dessa ovanstående har gett mig tillfälligt bättre hy, men det finns bara en medicin på marknaden som fungerar mot all acne och som tar bort det permanent.
Det är Isotretinoin Eller Roaccutan som det hette förut.

Ingen skall behöva ha Acne idag, det finns hjälp att få som fungerar till 100%.
Medicinen är extremt stark och medför en hel del långvariga komplikationer vilket man skall vara väldigt väl medveten om innan man börjar sin kur men för många är det inte ens ett svårt val. Jag blev varse om medicinen som 16 åring men min mamma godkände inte användandet p.g.a. biverkningarna. Idag ångrar hon sig när hon vet hur jag slitit och betalat för att hitta hjälp.

Att jag som 25 åring inte vågade gå in och köpa ett paket mjölk på ICA på väg hem från stallet, p.g.a. dålig hy är oerhört skadligt för psyket. Ingen skall behöva leva så. Efter 6 månader på ISO fick jag två 100% problemfria ÅR (alltså 24 månader utan finnar). Min hy börjar nu visa tecken på acne igen så jag väljer att lägga på ett år till av behandling, vilket jag blev informerad om att jag förmodligen skulle behöva göra redan när jag påbörjade kur 1, eftersom de med svåra besvär oftast behöver 2 kurer för permanenta resultat.

Jag känner verkligen att jag brinner för detta ämnet, där av en bibel.
Men jag vill att alla skall veta att det finns hjälp som fungerar, om man sedan väljer bort alternativet så fine! Men då har man gjort ett aktivt val.

Hoppas verkligen att hon hittar något som fungerar på just henne! Och att hon inte låter det gå flera år av att kasta pengar på behandlingar och krämer. :cry::heart

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst
  • Födda -21

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka