Jag har haft acne och har fått
extrema men av det.
Är 27 år idag och har provat
allt.
Jag blir ledsen av att se hur alla rekommenderar olika produkter även om det är i all välmening. Jag började som 15 åring att behandla min acne, jag har under de senaste 10 åren bl.a. provat:
"Vanliga" Krämer (200-300kr/ burken):
- Proactive
- Aloe vera
- Aco
- Emma S
- Maria Åkerberg
Medicinska krämer 300-2000kr/burken):
- Jan Marini
- Dermalogica
- Paulas Choice
Behandlingar hos terapeut:
-AHA-syra. Upprepade tillfällen.
Receptbelagda Mediciner (kurer mellan 1-6 månader):
-Tetralysal
-Kåvepenin
-Dalacin
-Differin
Jag har också provat olika typer av p-piller för att hjälpa hyn.
Alla dessa ovanstående har gett mig tillfälligt bättre hy, men det finns bara en medicin på marknaden som fungerar mot all acne och som tar bort det permanent.
Det är
Isotretinoin Eller Roaccutan som det hette förut.
Ingen skall behöva ha Acne idag, det finns hjälp att få som fungerar till 100%.
Medicinen är extremt stark och medför en hel del långvariga komplikationer vilket man skall vara väldigt väl medveten om innan man börjar sin kur men för många är det inte ens ett svårt val. Jag blev varse om medicinen som 16 åring men min mamma godkände inte användandet p.g.a. biverkningarna. Idag ångrar hon sig när hon vet hur jag slitit och betalat för att hitta hjälp.
Att jag som 25 åring inte vågade gå in och köpa ett paket mjölk på ICA på väg hem från stallet, p.g.a. dålig hy är oerhört skadligt för psyket. Ingen skall behöva leva så. Efter 6 månader på ISO fick jag två 100% problemfria ÅR (alltså 24 månader utan finnar). Min hy börjar nu visa tecken på acne igen så jag väljer att lägga på ett år till av behandling, vilket jag blev informerad om att jag förmodligen skulle behöva göra redan när jag påbörjade kur 1, eftersom de med svåra besvär oftast behöver 2 kurer för permanenta resultat.
Jag känner verkligen att jag brinner för detta ämnet, där av en bibel.
Men jag vill att alla skall veta att det finns hjälp som fungerar, om man sedan väljer bort alternativet så fine! Men då har man gjort ett aktivt val.
Hoppas verkligen att hon hittar något som fungerar på just henne! Och att hon inte låter det gå flera år av att kasta pengar på behandlingar och krämer.