Agressiv vid sadling

Kiwifrukt

Trådstartare
Tips mottages med öppna armar! För lite drygt en månad sen tog jag hem ett 12-årigt halvblodsto på foder. Hon är trevlig, kommer bra överens med min andra häst och jag har bra kommunikation med ägaren.
Det finns egentligen bara ett problem. Hon är fruktansvärt sur när man sadlar.

Detta har jag vetat hela tiden, ägaren har varit öppen med det och hon var sådan redan i sitt gamla stall. Men jag undrar om någon har något tips för hur man kan få sadlingen till något hästen förknippar med något roligt? Om det finns några bra tips?
Hon har inte ont någonstans och hon gillar att bli riden, det är bara just själva momentet när sadeln ska på och sadelgjorden spännas hon inte tycker om. Har någon något tips, eller är det bara att acceptera att så här är det?

Sv: Agressiv vid sadling

mitt tips e det att ha grimskaften kvar på grimman och så fort hon vissa antydning till att hugg ta du bestämt ta i skaften. ha oxå godis i närheten som du kan ge henne så fort du rör gjorden och hon inte gör något. och hon reagerar när man tar med handen och "nyper" ta lite i skinet, och gör lika dant. tärana detta först och sen med sadlen. det har fungerar på dom två hästarna jag har haft hand om och de fattade snabbt vinken. e jag snäll får jag godis:d

Det finns säkert flera trådar i ämnet så om du vil ha många tips så sök runt lite!
Först och främst är hästen inte SUR, hon talar om att det är sabligt obehagligt för henne ELLER att det har VARIT mkt obehagligt för henne att bli sadlad. Eller att sadeln och gjorden inte passar henne utan gör henne illa. Så kolla det först och främst.

OM du utgår från att hon visar obehag i stället för att hon är sur tror jag att du kan lista ut själv egentligen hur du ska gå till väga för att hon ska fundera på om hon inte kan lita på dej när du sadlar. SMå små steg med mycket beröm ev godsak, spänn gjorden ett hål i taget och vänta innan du spänner nästa klia henne om hon gillar det. så fort sadeln sitter så pass att den inte snurrar runt direkt så gå ett varv eller ett par och fortsätt spänna ett hål i taget och sitt sedan upp från en pall, allt för att bevisa för henne att du INTE tänker vara vare sig brysk eller otrevlig eller obekvam i samband med sadling.

Ofta får sådana hästar en snyting när de svänger runt huvet för att hugga efter den som sadlar och då är det rätt klart att de förknippar sadling med ngt obehagligt. Eller ännu värre som jag fick lära mej som liten; att knäa hästar som blåser upp magen när man spänner gjorden *USCH*

Som sagt: Passar utrustningen och ta det jättelugnt och var väldigt artig och tålmodig. Det har tagit ca nio år för henne att lära sig att reagera med obehag...tänk på det också...dvs det tar tid att lära om, men det går om du tar tillräckligt små steg och är riktigt vänlig och tålmodig.
Lycka till!

Det där är ett väldigt vanligt beteende främst bland ston. De ogillar att man tar sådan kontroll över dem att man sätter fast saker på dem, som en sadel, men kan även räcka med täcken och liknande. Antagligen tycker hon inte illa om sadeln eller ridningen utan det är just det att man sätter fast någonting runt hennes kropp som hon inte gillar.

Det finns egentligen ingen lösning, utan man får försöka ignorera det i den mån det går, men givetvis får de inte hugga efter människor eller liknande saker, men står de och ser sura ut får de nog fortsätta med det för det går inte att få bort.

Min pålla var så när hon kom till mig, men det har blivit mycket bättre (hon har bott hos mig i ca sex veckor). Jag sadlar lugnt, låter det ta tid, berömmer när hon står stilla och inte hugger, ger godis, spänner sadelgjorden hål för hål och berömmer.

är sadeln utprovad? hon har inte ont i ryggen?

Det där är ett väldigt vanligt beteende främst bland ston. De ogillar att man tar sådan kontroll över dem att man sätter fast saker på dem, som en sadel, men kan även räcka med täcken och liknande. Antagligen tycker hon inte illa om sadeln eller ridningen utan det är just det att man sätter fast någonting runt hennes kropp som hon inte gillar.

Det finns egentligen ingen lösning, utan man får försöka ignorera det i den mån det går, men givetvis får de inte hugga efter människor eller liknande saker, men står de och ser sura ut får de nog fortsätta med det för det går inte att få bort.

Håller med. Det är en integritetsfråga, precis samma med täcken tex i vårt fall. Eller vad man nu spänner fast, tömkörningsgjord, osv Hon t om hatade bandage som ung och slet av dem:mad: Men det gör hon inte längre (tror jag:angel:) hon är dessutom enormt otålig, om man gör saker ganska raskt går det bra, men fifflar man för länge (som nu när jag provat sadlar) får hon nog efter 10 minuter ungefär och talar om det:devil: Ston sätter gränserna väldigt tydligt själva ibland:idea:

Men om det bara är sadeln får man ju fundera.

Min pålla var så när hon kom till mig, men det har blivit mycket bättre (hon har bott hos mig i ca sex veckor). Jag sadlar lugnt, låter det ta tid, berömmer när hon står stilla och inte hugger, ger godis, spänner sadelgjorden hål för hål och berömmer.

Det är nog jättebra med vissa, min skulle bli vansinnig, för som jag skrev vill hon att man gör saker fort, hon blir mest irriterad om det tar för lång tid....:rofl: När jag lyfter hovarnna 3 gånger, (kratsa, spola ren, olja) så visar hon tydligt med sitt minspel när hon tycker att det borde varit klart:angel:

Under förutsättnign att sadeln är korrekt för henne, prova att köpa en bred sadelgjord, en sån enormt bred, som används till hopphästar som slår sig under magen.

Den hjälper till att fördela trycket under magen så det inte blir så koncentrerat på ett ställe.

Du kan även testa att använda fårskinn/päls så att det blir mjukare.

Och givetvis dra långsamt och i flera omgångar. Gärna gå en vända mellan också.

En del hästar lider av sk "sadeltvång", Det kan yttra sig från allt till att hästen just surar och protesterar när man sadlar och drar sadelgjorden till att den får kramper och till och med trillar omkull. Min ena häst lider av detta. Jag har för länge sedan givit upp ideen att föröka få honom att sluta sura ( binder honom så att kan inte kan bita mig dock ) och är sedan mkt försiktig när jag drar gjorden. Har en gjord med resår och drar mkt varsamt ett hål i taget och rör på hästen emellan. Detta rår den stackars hästen inte för och är heller inte mkt att göra åt, utan man får lära sig att hantera det hela.

Just bredare sadelgjord funkar för vissa med sadelgjordstvång...
Tipset fick jag ev en massör.

Just bredare sadelgjord funkar för vissa med sadelgjordstvång...
Tipset fick jag ev en massör.

Om hästen inte har problem med sadel/rygg etc, så är hennes reaktion troligtvis ett tecken på obehag. Lägg på sadeln och var noga med att den ligger rätt samt att vojlock, sadelgjord är rena. Det här är basics, men jag tror inte att alla tänker på det när de drar åt sadelgjorden: Sätt på sadeln - spänn gjorden löst, tränsa - dra åt ett hål, gå ut ur stallet - spänn lite till, sitt upp och skritta fram - spänn resten, men utan att dra tills du blir blå, det ska inte strama obehagligt för hästen.
Själv har jag aldrig märkt skillnad på ston/valacker i inställningen, utan deras inställning till sadling har varit knutet till om det har varit obehagligt eller inte.

/V

Ja jag har en massa tips för hur man kan vänja hästen vid att sadeln är rolig - men det kräver att den passar

och så som du beskriver din häst så är hon inte rädd för den utan hon tycker den är obehglig

öronen bak betyder - jag vill inte, låt mig slippa :idea;

Fråga 1. När du vill slippa saker - beror det på ditt lynne, att du är en sur prick, eller att du har fog för att vilja slippa?

Fråga 2. Jag förutsätter att du är av kvinnokön; Anser du att kvinnor har mindre fog för sina protester än andra?

Varför skulle en häst vara funtad på ett annat sätt :confused:

Öronen bak vid sadling. Är det när du lägger på eller när du skall spänna jorden?

Ta ut en massör, och kolla om det är ryggen eller bröstmusklerna

Min ville inte att jag skulle knäppa bogspännena när hon had eont i bogmuskulaturen.

Två akupunkturnålar ändrade på det

Jag hade förut ett sto som var sådan, hon var inte så extrem men visade endå tydligt vad hon tyckte om när man la på grejer på henne, spelade ingen roll om det var en gjord eller en sadel eller ett täcke.

Hon hade garanterat inte ont i ryggen eller någon annanstans, mer arbetsvillig häst har jag aldrig ridit, men hon gillade inte själva grejen med att få saker på sej helt enkelt, när det väl var på så var hon glad igen. Gjorde ingen större grej av det.

Fråga 2. Jag förutsätter att du är av kvinnokön; Anser du att kvinnor har mindre fog för sina protester än andra?

Varför skulle en häst vara funtad på ett annat sätt :confused:

Fast ston har ju lite mera anledning än tex vallackar att vara känsliga och sura, dom brunstar och kan då vara väldigt känsliga runt magen och där. Så dom har faktiskt mer anledning egentligen än andra.

Vet många ston som är hemska stor del av året, som verkar brunsta väldigt ofta. Dom är oftast lugna och fina när dom är "normala" men blir helt enkelt hysteriskt känsliga perioder runt och under brunsten.

Brunst kan slå runt åt andra hållet med.

-99 hade jag praktik på K1 (kavaleriets) stall i Stockholm. Stallchefen Beiron hade ett russto där. Hon var den suraste och elakaste man kunde tänka sig. Så fort man kom nära bet hon, inte kanske bet, hon bet...

Så började hon brunsta och hon var sååå mysig och gosig. Jag åkte hem på fredag kväll, kom tillbaka på måndag morgon, skulle klappa stoet över boxkanten, och Pang satt hon fast i min arm... Jag blev så chockad att jag inte visste vad jag skulle göra. Jag har fortfarande idag, 10 år senare, inte någon känsel i skinnet där hon bet mig på armen...

Hon hade tydligen slutat brunsta över helgen...

Så brunst slår lite som det slår på hästar.

Fast ston har ju lite mera anledning än tex vallackar att vara känsliga och sura, dom brunstar och kan då vara väldigt känsliga runt magen och där. Så dom har faktiskt mer anledning egentligen än andra.

Precis, det är väl bara att gå till människor....:angel: Vissa är mer känsliga i huden och runt magen än andra under brunst, dessutom.
Har just läst en del intressant om ston och vad de kan känna av under brunst och jag tycker kvinnor - om några - borde väl inse att det kan kan vara skillnad under dessa perioder och ta hänsyn.....:cool:

så är hon inte rädd för den utan hon tycker den är obehglig

öronen bak betyder - jag vill inte, låt mig slippa :idea;

Hm tja .... Min är irriterad under eller snarare strax före brunst, samt om hon har vilat och är otålig och vill iväg, "skynda på" allt tar för lång tid, hon är otålig.

Är hon inte överfrisk är hon otroligt kelig och vill helst gosa och trycka pannan mot mej när jag gör iordning henne och DET kan jag ibland undra om det betyder "låt mej slippa jobba idag" :angel: :rofl:

Jag tror återigen att man inte kan gereralisera utifrån en häst eller ett problem utan att man måste se till hela situationen, samt just den invidiven, den människans sätt att hantara hästen, hur hästen beter sig i olika situationer, över tid osv osv. Med andra ord är det svårt att säga att "så är det" om nån annans häst som man aldrig ens träffat:idea:

Själv har jag aldrig märkt skillnad på ston/valacker i inställningen, utan deras inställning till sadling har varit knutet till om det har varit obehagligt eller inte.

Min erfarenhet också!Antingen har hästen obehag eller så har den haft det. Jag skulle ta aggressivt beteende på största allvar och försäkra mig om att det inte finns några fysiska problem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 846
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar