Agressiv häst..

Sv: Agressiv häst..

Jag tycker du reagerade på rätt sätt.
Dvs byt häst, eller vägra rid den hästen.
På ridskolan är man en kund, och som kund ska man inte behöva utsättas för den typen av häst. Det är upp till ridskolan att se till att dom har en trevlig och säker miljö, med trevliga och säkra hästar. Om alla ridskolekunder vägrade rida eller hantera såna felplacerade hästar så skulle ridskolan kanske vara tvungen att tänka till och byta ut hästen.

Om det hade varit en privathäst så har man ju helt andra möjligheter att arbeta långsiktigt på att stärka förtroendet och träna bort eventuella beteenden, men som ridskoleryttare så har man inte dom möjligheterna - eftersom man oftast inte är där varje dag och rider samma häst hela tiden - och då är det en omöjlig situation att reda ut.

Jag har ridit på ett stort antal olika ridskolor, och det finns både bra och mindre bra - det finns ridskolor där hästarna är trevliga och harmoniska och det finns dom där hästarna är ilskna, otrevliga och inte verkar trivas alls. Det går visst att bedriva bra ridskolor, dom som inte lyckas med det kanske måste tänka om och lära om och göra på ett annat sätt...

Angående hur man agerar på hästen så har jag träffat på hästar som behöver lugn och tålamod, där man vinner på att inte ta upp striden när dom provocerar eller gör utfall utan där hästen lugnar ner sig efter en stund när den märker att man inte tänker bråka, men jag har också träffat hårdhudade hästpersonligheter med ett lite mer buffligt sätt, som istället bara blir allt mer förbannade och obehagliga ifall man INTE säger ifrån på skarpen när dom börjar gå emot, utan som verkar vilja att man på ett tydligt sätt ska sätta gränser och tala om vad som gäller och som lugnar ner sig efter tillsägning på skarpen. Men hur just den häst som man håller på med fungerar är ju ganska omöjligt att veta om man inte känner hästen, och som ridskoleryttare så tycker jag som sagt att man inte ska behöva ta den striden alls.

Igår när jag skulle rida lektion så fick vi välja hästar, och jag valde en valack som jag tyckte såg trevlig ut. (har bara ridit där ett par ggr)
När jag gick in och skulle borsta honom så hotade han mig lite men det var ingen fara direkt. MEN sen när jag kom med benskydden så blev han skogstokig :crazy: Verklgien gjorde utfall flera gånger och halvvände och "studsade" med bakdelen mot mitt håll.

Det är ju svårt att veta om han verkligen skulle sparkat eller inte - men såklart vill man inte chansa och kanske få en bakhov farande emot sig... Jag tycker att du gjorde rätt som bytte häst, alternativet som jag ser det vore att be någon om hjälp som kände hästen och visste vad som gällde. Vissa hästar är det bara att gå in till och nonchalera så coolar de ned, andra kanske måste bindas upp i gången, eller hanteras av en person de känner och litar på.

Att börja ryta åt främmande hästar och "sätta dem på plats" är ingenting jag rekommenderar. Är det en stressad/skärrad/osäker häst blir situationen vanligen enormt mycket värre, och är den bara "småtjurig" så brukar det helt enkelt inte behövas. Just ridskolehästar har vanligen (som någon annan också skrev) blivit "satta på plats" av nervösa elever alltför många gånger och det är just därför de kan vara så spända.

Jag har sett att hästen varit väldigt arg när folk har suttit upp i ridhuset, eller när ridläraren varit framme och kollat stigläder och sadelgjord och sådär, men inte sådär extremt.

Han kanske gjorde någon association till benskydden... who knows? Det var illa skött av ridläraren att inte förvarna dig om hur du skulle agera med just den hästen.

Hur fan ska man reagera i en sån situation?

Som jag skrev ovan är det bästa att be om hjälp eller byta häst.

Man ska inte börja gå in och försöka "korrigera" en okänd häst eftersom du inte vet varför den agerar som den gör. Var den smågrinig redan i det inledande skedet så hade jag kanske tagit ut den i gången av ren bekvämlighet - men inte väntar man sig att den ska flippa oavsett.

Jag försökte med både att stå och vänta ut han och att hota tillbaka, men då blev han värre. Testade även att gå därifrån en stund för att sen komma tillbaka utan benskydden (släppte dem direkt när han blev arg), men det hjälpte inte.

Somn sagt, hota brukar inte fungera. Det är svårt att ge något råd utan att ha sett vad som hände, men jag tar förgivet att du tolkade situationen rätt och läste av honom.

Det som är bra med att ha dem i gången är att de inte kan snurra och vifta lika mycket, då är det lättare att komma nära - och när du väl är tätt inpå brukar situationen lugna sig något. Det värsta zonen är precis på sparkavstånd.

Det fanns ingen där som kunde hjälpa mig och jag vägrar riskera att bli skadad för en ridskolehästs skull så jag gav faktiskt upp och bytte häst. :o :p

Sunt. Bråka inte med hästen i onödan, och utsätt dig inte för risker.

Jag är verkligen inte van vid aggressiva hästar. Hade hand om en häst för några år sedan som kunde bli riktigt arg, men han var aldrig SÅ elak och han anföll inte på det sättet. :crazy:

Jag har någorlunda koll på aggressiva hästar - inte lika mycket som många andra såklart, men jag har jobbat med några som var lite knepiga. Bets och sparkade, slog sönder boxar, och sådär. Den som står i hagen nu har attackerad folk, men är lugn och stabil idag. Kvar är mest gammelmansgrinighet och mycket åsikter. :)

Vanligen är det en underliggande stress som gör att de agerar som de gör. Kan vara smärta också, men det var inte fallet med de jag haft kontakt med. Det funkar inte att hota och vifta i ansiktet på en sådan häst, man måste bli lite kompis och ge tydliga fördelar av att göra vad jag ber om. Beröm, beröm, beröm, för allting bra! Hindra i möjligaste mån att de får chansen att sparka/hota och beröm för att de inte gör det.

När det kommer till rent självförsvar får man naturligtvis använda allt våld som behövs för att skydda sig - jag tänker inte dö på grund av en häst. Men i den vanliga hanteringen måste man släppa mycket av hierarkitänket och den "hästen ska göra som jag säger"-inställning som kanske finns.

Det är såklart lättare med en häst som du hanterar själv varje dag, än en främmande häst som du ska rida lektion på. Då kan du inte göra så mycket mer än att undvika att hetsa igång hästen mer än nödvändigt.

Jag har träffat på många hästar som på ridskolor fått gå under benämningen aggressiva hästar, problemhästar, avkastarhästar och allt annat som okunniga kallar dom.
Den röda tråden för allihopa är att ridskolor är ingen bra plats för hästar överhuvudtaget. Har inte sett en enda ridskola där dom sköter hästarna som man bör göra.
Hästarna blir antingen apatiska (duktiga och snälla i okunnigas ögon) eller så blir dom arga och ger igen.
Vilken häst vill gå tre-fyra pass på raken med olika ryttare som inte kan och inte får den hjälpen dom behöver för att lära sig heller?
Inte konstigt att hästarna blir arga och aggressiva. Hade jag också blivit om jag hade blivit behandlad så.

Mem det där var lite väl fyrkantigt- att det inte finns en enda ridskola som sköter sina hästar.

Det finns en jäkla massa hästar som har det bra mycket bättre på en ridskola än hos diverse privathästägare.

Dock krävs det att hästarna har det psyket så att dom pallar av en ridskola- vilket inte alla har. I de fall de visar det, genom t ex aggresivitet, så har ju faktiskt ridskolan ansvar för att inte ha sådana hästar i verksamheten.

Senast ändrad av en moderator:

Har ridit i några ridskolor i mitt liv och har stött på en hel del aggresiva hästar, när jag var yngre var jag aldrig rädd, men nu efter jag fått barn så har jag blivit osäkrare, red innan i en annan ridskola där det fanns en sån där häst som verkligen gick till attack, och det fanns ingen förståelse när man bad om hjälp, inge kul att gå in till en sån häst som inte trivs känns som man tvingar sig på den.
Rider nu i en annnan ridskola och även där finns det hästar som ledsnat och visar det med öronen bakåt och hotande sparkar eller så hugger dem efter en..
Ridit en vallack nu fyra gånger och han bemöter en med huvudet högt och öronen bakåt,, insåg efter ett tag att det va inte så mycket mer jag tror han va osäker och testade en..
Det som är så sorgligt är ju att man aldrig vet hur dessa hästar blir bemötta av andra.. tror att aggresivitet mot ilsken häst gör det hela värre,,,och att den hästen laddar inför alla dessa olika ryttare som ska in till den och att den tillslut exbloderar...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: krumeluren
·
Träning Det hände en obehaglig sak i går (måndags) och jag tänkte om ni har några funderingar på vad som orsakade detta. Jag och min sambo...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama