Agressiv häst..

Vita_N_6520

Trådstartare
Igår när jag skulle rida lektion så fick vi välja hästar, och jag valde en valack som jag tyckte såg trevlig ut. (har bara ridit där ett par ggr)
När jag gick in och skulle borsta honom så hotade han mig lite men det var ingen fara direkt.
MEN sen när jag kom med benskydden så blev han skogstokig :crazy:
Verklgien gjorde utfall flera gånger och halvvände och "studsade" med bakdelen mot mitt håll.
Jag har sett att hästen varit väldigt arg när folk har suttit upp i ridhuset, eller när ridläraren varit framme och kollat stigläder och sadelgjord och sådär, men inte sådär extremt.

Hur fan ska man reagera i en sån situation?
Jag försökte med både att stå och vänta ut han och att hota tillbaka, men då blev han värre. Testade även att gå därifrån en stund för att sen komma tillbaka utan benskydden (släppte dem direkt när han blev arg), men det hjälpte inte.
Det fanns ingen där som kunde hjälpa mig och jag vägrar riskera att bli skadad för en ridskolehästs skull så jag gav faktiskt upp och bytte häst. :o :p

Jag är verkligen inte van vid aggressiva hästar.
Hade hand om en häst för några år sedan som kunde bli riktigt arg, men han var aldrig SÅ elak och han anföll inte på det sättet. :crazy:

Sv: Agressiv häst..

jag tycker att du gjorde rätt som bytte. En ridlektion ska va en trevlig lärorik upplevelse,inget man ska behöva känna obehag inför,eller obehag vi hantering av hästen.

Nyfiken, va det ngn som undra varför du bytte häst?

Av egen erfarenhet så har de hästar jag mött blivit bättre om man "satt dem på plats" dvs hotat tillbaka och rytit åt dem.

Men tycker du borde ta upp det med styrelsen eller din ridlärare. Borde inte vara så!

Jag antar att han som så många andra ridskolehästar redan har blivit "satt på plats" några gånger för mycket. I mina öron låter det som en mycket olycklig häst som borde få slippa gå som lektionshäst på någon ridskola.

Försök behåll lugnet, och ta tid på dig då du gör iordning han. Bestraffa INTE!

Att ge igen, eller försöka hota hästen är inte vägen att gå. Försök se saker från hästens sida, det måste finnas en anledning till att den gör som den gör. Den trivs inte med livet.
Om då någon kommer och är Ännumer taskig mot den, är inte det rätt elakt av oss människor?

Jag menar inte att du ska vara rädd, eller ge efter för den heller. Men ha förståelse, tålamod och försök att se saken från hästens ögon.

Dock tycker jag att du gjorde rätt som bytte häst, du betalar trotts allt pengar för att rida och ha det trevligt, itne för att riskera att bli skadad.

Ridskolan borde dessutom ta sitt ansvar och ha någon i stallet som kan hjälpa eleverna göra iordning hästar som är svåra.

Tror inte han reflekterade så mkt över varför jag bytte, men jag vet inte. Vi var bara två st tack o lov :angel:

Det gick inte ens att gå in till hästen, så det är lite svårt att "ta tid på sig" :p

Jag är alltid lugn när jag hanterar hästar.

Fast oavsett anledning så är det ju inte okej att hästen attackerar :crazy:
Det är klart man inte ska ge hästen stryk alltså, men man måste ju på något sätt försöka mota bort hästen när den gör ett utfall mot en.

Sen är det ju lite lättare när man hanterar hästen varje dag, då vet man ju hur man ska agera. Jag testade ju att både vänta ut hästen och att mota bort han och ingenting fungerade eller gjorde att han lugnade ner sig ens lite. :crazy:

Jag ser verkligen saken från hästens ögon, det är ju tydligt att den hästen inte ska gå i någon form av lektionsverksamhet :(

Ja fast hästen märker när du är rädd även om du inte visar det.

Kunde du gå in i en spilta bredvid och knuffa undan honom?

Svårt att säga hur seriös hästen var med sitt hot, men borde inte ridskolan ta sitt ansvar och ha personal i stallet om de har sådana hästar?

Det är bara ok att slå en häst vid två tillfällen, om du själv blir attackerad fysiskt och måste försvara dig, eller för att undvika en fara som inte kan undvikas på något annat sätt än att slå.

Jo en sådan fråga kan vara svår.
Hade det varit en privathäst hade jag antagit att hästen behöver "sättas på plats". Alltså att du behöver visa att det är du som är högst i rang.

Men som många andra skriver, eftersom det är en ridskolehäst har säkerligen många andra elever redan försökt med detta, och tillslut blir det bara för mycket för hästen. Att träna bort detta beteendet tar tid! Det man måste tänka på är självklart som alltid, att vara lugn, inga hastiga rerelser, och verkligen visa hästen vad det är du tänker göra, inte bara öppna boxdörren ocg gå rakt fram till ex, baken på den, eller rakt fram och ner mot benen för att sätta på benskydd etc. Gå först fram till huvudet, hälsa, visa att du är lugn och låt hästen reflektera din lugna och harmoniska energi. Klappa och stryk hästen på halsen, klia den på manken för att visa att du inte kommit för att tävla om rangordningen.

Fokusera mycket på hästens huvud och ögon, var noga med att han hela tiden ser vad du gör och var du är. Börja gärna med att ta med dig godis in i boxen för att visa din "vänlighet" Låt honom sträcka sig efter godiset, ner till golvet, in mot bogen, ner till hover etc. Så tycker han det är roligt.

Kolla även gärna om han är känslig någonstans på kroppen, stryk med händerna och klappa på honom, under magen, på baken, på benen, insidan av bakbenen etc, och håll ett öga på hans huvud och öron för att se om han reagerar.

Om den nu blev så "till sig" av benskydden, så visa benskydden tydligt för hästen, låt den nosa och nafsa lite på dem så han ser vad det är. Ta de sedan försiktigt och långsamt längs med halsen, bogen och ner för benet. Upprepa ett par ggr och när hästen är lugn knäpp försiktigt på benskydden. När de väl sitter på plats så klappa på benskydden så att han märker att de är där.

Det är alltså viktigt att du visar att du inte är där för att tävla om rangordningen, visa din vänlighet, se till att han verkligen ser vad du gör, ta gärna hans huvud till dig om du ex, borstar han på kroppen så att han ser vad du gör. Även fast han kanske inte reagerar något när du borstar honom, kan det vara så att han står stilla för att han spänner sig, och sedan helt plötsligt abra exploderar han.

Men säkerligen som andra också nämnt kan jag tänka mig att han är en häst som tröttnat på ridskolelivet, detta bör verkligen kollas upp, och ägaren till ridskolan kanske bör överväga om hans ridskoletid är över.

Hälsningar Elin

Jo jag är mkt väl medveten om det. :p
Vad nu det hade med saken att göra?
Och nej det var inte pga att jag var rädd som det inte gick att gå in.
Jag blev inte osäker förrän efter många utfall och då gav jag ju upp.

Nej, hästen stod i box.

Tror hästen var ganska seriös i sina hotelser, tyvärr. Fast kanske inte så mkt att den verkligen skulle göra något, men det såg verkligen ut så. Tycker också att det är konstigt att ridskolan inte har ngn som hjälp i stallet. Man bör väl åtminstonde bli informerad om hästarna är aggressiva :crazy:

Ang det sista så är det min filosofi också :p

Jag tror inte riktigt du förstår hur hästen betedde sig :p
Det var ingen vanlig "ridskoletjurighet" utan hästen var riktigt aggressiv.
Det var just benskydden som gjorde hästen galen, jag bara stod stilla och höll dem i handen och hästen anföll flera ggr.

Jag tycker du gjorde helt rätt som bytte häst! Jag skulle med bli rädd om en okänd häst vänder rumpan och ska sparka mig. (skulle nog inte vara så tuff om min egen häst gjorde det heller, man har ju inte mycket möjlighet att försvara sig)
Kanske denna hästen har satt i system att anfalla för att de flesta blir rädda och byter häst?
Helt klart ska ridskolan ta tag i detta, vill de inte byta ut hästen så får de åtminstonde se till att vara närvarande när den hanteras..
Hoppas du fivk en trevlig häst när du bytte :)

Eftersom det inte är din häst så är egentligen det "rätta" att göra att fråga din ridlärare vad han/hon tycker att du ska göra. Tycker dock att det verkar vara en väldigt konstig ridskola som inte har personal på plats när folk behöver hjälp och att ha en häst som TYDLIGEN inte trivs.
Det är inte ditt jobb att uppfostra hästen, du är där för att lära dej, inte för att lära hästen.

Ni har ingen stallgång eller annat sätt att binda upp hästen på som kanske kan hjälpa? På min ridskola har vi en fruktansvärd "divadam" som ser ut som en drake när man kommer in till henne. Henne går det definitivt inte att "sätta på plats" eftersom hon bara svarar tillbaka med samma mynt så vi brukar ta ut henne i gången och även om hon inte blir världens gladaste av det så märker man att hon trivs bättre med att bli hanterad där.

Jag har träffat på många hästar som på ridskolor fått gå under benämningen aggressiva hästar, problemhästar, avkastarhästar och allt annat som okunniga kallar dom.
Den röda tråden för allihopa är att ridskolor är ingen bra plats för hästar överhuvudtaget. Har inte sett en enda ridskola där dom sköter hästarna som man bör göra.
Hästarna blir antingen apatiska (duktiga och snälla i okunnigas ögon) eller så blir dom arga och ger igen.
Vilken häst vill gå tre-fyra pass på raken med olika ryttare som inte kan och inte får den hjälpen dom behöver för att lära sig heller?
Inte konstigt att hästarna blir arga och aggressiva. Hade jag också blivit om jag hade blivit behandlad så.

Visst 17 finns det ridskolor där hästarna är välridna, motiverade, får gå ute mycket osv. Det viktigaste är nog att ha en observant ridlärare som ser de olika hästarnas behov. Ett lysande exempel på detta var ridskolan jag red på för ett antal år sen. Härliga, personliga hästar i varierande utbildningsnivåer. Bara en sån sak att flera av hästarna var lite högre dressyrutbildade, vi var 6-7 st som varje vecka på vårat pass kunde rida på kandar på trevliga hästar!! Så visst finns de såna ställen, men tyvärr är de mycket ovanliga!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: krumeluren
·
Träning Det hände en obehaglig sak i går (måndags) och jag tänkte om ni har några funderingar på vad som orsakade detta. Jag och min sambo...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama