agressiv hanhund

Sv: agressiv hanhund

Vi tänker olika helt enkelt!

Om du har en hane som kommit upp i den åldern så att han börjar ogilla "närkontakt" med andra hanar - vilket enligt min erfarenhet är ganska vanligt i alla fall bland de raser jag rör mej kring - så hur fasen skall du träna den hunden så att han börjar gilla andra hanar?
Hunden får tycka vad den vill om andra hundar - men den får INTE agera utefter sina "känslor".

Har jag en rädd hund som gör utfall för att "anfall är bästa försvar" som kommer jag iof INTE att acceptera det heller! Inte en chans!
Därmed inte sagt att den "enda åtgärden" för den rädda hunden är att jag avstyr utfall! Där får jag även "vid sidan av" även arbeta med andra delar i problematiken.

Som du resonerar så skall jag acceptera ett - för mej - oacceptabelt beteende för att hunden anser det befogat?

Sedan ser jag inte riktigt kopplingen "avstyrda utfall" och att hunden inte får uttrycka sina känslor...
Vad kan det komma för gott ut av att hunden får göra utfall?
Varför inte avbryta dessa - på det sätt som behövs - för att ge hunden en uppgift som den kan premieras för?

/Swat

Jojo, men då ser man ju ändå till orsaken bakom det hela. ;) För du kan ju inte göra på samma sätt med en hund som gör utfall pga kaxighet och en som gör det pga rädsla, enligt min mening i alla fall. En kaxig unghund behöver du ju ta ner på jorden lite, och visa att du bestämmer, då kanske genom att bli "arg" eller så. Blir du arg på en osäker hund i det läget stärker du antagligen bara osäkerheten. Lite så jag menar också.

Håller helt med om att man inte kan lära en hund älska andra hundar, så där är det ju själva utfallet som behöver åtgärdas, samt att visa att husse/matte bestämmer och att hunden inte behöver bry sig om andra hundar. Men det finns ju andra orsaker till att hundar gör utfall, och det var lite det jag menade med att man bör veta anledningen, för att veta hur man ska jobba bort problemet på bästa sätt.

Men när det kommer till en osäker hund skulle jag aldrig bestraffa ett utfall. Att avleda, få uppmärksamheten på mig osv, helt okej. Men inte fya hunden för att den visar rädsla, utan i såna lägen måste man ju snarare stärka hunden och vissa sig själv trygg och pålitlig. Är kanske möjligt att det var lite det du menade, men jag missförstod?

Okej!

Men du missförstod inte det fösta inlägget!

Om hunden är rädd men väljer att visa den rädslan med ett utfall mot en annan hund så kommer jag korrigera själva utfallet när det händer! Inget snack!
För mej spelar orsaken till själva utfallet ingen roll alls! Ett utfall mot en annan hund/vuxen människa/barn eller vad som helst kommer aldrig tolereras.

Däremot kommer den övriga träningen att skilja sej en del beroende på om hunden behöver "hållas lite kort" eller om den behöver "styras upp för att bli tryggare".
I min värld så är det dock få saker som otrygga hundar behöver mer än tydliga regler och riktlinjer i vad som är okej och vad som inte är okej.
Om den otrygga hunden slipper en massa onödiga konfrontationer med "folk och fä" och har en väl genomarbetad grundlydnad som både hund och förare kan falla tillbaka på i lägen där hunden annars skulle bli osäker och börja "tänka själv" så slipper man ofta en massa "tjafs".

/Swat

Hej jag har nu börjat rasta hundarna var för sig. Det funkar mycket bättre, även om det är jobbigt vid möte med andra hundar så känner jag att jag har bättre kontroll.
Jag tror inte att han är rädd, utan jag tror bara att han har tagit över helt enkelt. Så nu får jag jobba på att det ska bli som vanligt igen :). Tack för alla bra svar och tips.

Hej,

Nu har jag rensat min inkorg, prova gärna att PMa igen!

Jag tror inte på detta att hunden måste veta "sin plats" i rangordningen - detta är mänskliga termer och ett väldigt mänskligt sätt att tänka. Däremot har hunden här tagit på sig en oönskad roll, och då får TS ta tillbaka kontrollen över den rollen. Det är du som har ansvar för möten med främlingar, inte hunden.

Praktiska tips:
Låt den gå bakom vid möte / sätt den plats vid möte / vattensprut / halti / godis / aktivering... whatever. Bara den släpper fokus på den andra hunden. Beröm om du vill - men ha inställningen att det är självklart att du bestämmer huruvida ni ska gå förbi eller inte.

I min värld så är det dock få saker som otrygga hundar behöver mer än tydliga regler och riktlinjer i vad som är okej och vad som inte är okej.
Om den otrygga hunden slipper en massa onödiga konfrontationer med "folk och fä" och har en väl genomarbetad grundlydnad som både hund och förare kan falla tillbaka på i lägen där hunden annars skulle bli osäker och börja "tänka själv" så slipper man ofta en massa "tjafs".

/Swat

Det där stämmer jättebra på min hundosäkra hund! Bästa sättet för att undvika att han tramsar vid hundmöten är att ha väldigt tydliga ramar och se till att han lever i en rätt svart-vit värld. T o m att rent fysiskt förhindra att han drar mot en annan hund får honom att slappna av mer. Folk kan uppleva att jag är hård mot honom som inte accepterar att han börjar tänja det minsta på regler vad gäller t ex att dra i kopplet men jag vet att om jag är konsekvent med sånt så är risken mycket mindre att han börjar tycka att han ska ta saker i egna tassar när vi möter andra hundekipage.

Hej !
Hundarna brukar bli kaxigare när matte eller husse håller i kopplet för att då
har de stöd.
Då är det ännu viktigare att man sätter hunden på plats.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 536
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka