agressiv hanhund

northang

Trådstartare
Hej,jag har en rottweiler hane på 2 år som nu den senaste månaden har börjat göra utfall mot andra hundar. Jag har aldrig varit med om något liknande innan. Detta har hänt 3 gånger och jag vet inte vad jag ska göra för att undvika det. Han väger 47 kg så det är en stor kille, och jag orkar knappt hålla emot när han gör ett sådant utfall. Igår så var det värre än de andra två gångerna. När jag då tog tag i honom ordentligt försökte han att bita mig. Jag har pratat med olika människor som säger olika saker, vissa säger att han måste ha ont och att det är därför som han har börjat göra såhär, och andra säger att han är i slyngelåldern och testar gränserna. Några säger att det ända som hjälper är att kastrera. Nu vill jag bara veta om någon har varit med om något liknande, och vad ni gjorde för att lösa problemet.

Jag har ringt veterinären så att de kan göra en ordentlig undersökning på honom.

Sv: agressiv hanhund

Jag skulle se till att ta kontakt med någon som har kurser och få hjälp med att hantera hunden, självklart är det ju bra att ta reda på om han har ont, men är det inte det så är det nog ledarskapet som brister...

Bra att du ska till veterinären. Det kan ju också vara så att hunden är osäker, det är den absolut vanligaste anledningen till utfall. Och då hjälper det inte att bli arg på hunden. Dock är väl det något som oftast visar sig tidigare i livet, om det inte hänt något det senaste? Alternativ om hunden visat det på andra sätt innan, men först nu börjat göra utfall (små tecken är ju inte alltid så lätt att se, framför allt om man inte väntar sig dem och är uppmärksam).

Vi går regelbundet på kurser, och där funkar det jättebra. Och det har det gjort även när vi har varit ute på promenader och liknandet också. Det är den här månaden som det har börjat, och eftersom att han aldrig har visat denna typen av beteende innan så blir man ju lite fundersam.

Osäker tycker jag inte att han är, han har alltid varit väldigt glad och kontaksökande vad gäller både människor och andra hundar...Han har blivit väldigt dominant nu på senare tid och lyssnar inte lika bra på mig som han har gjort innan. Det ska jag inte sticka under stol med. Men det kanske bottnar i osäkerhet.

Jag skulle påstå att hundar som gör utfall mot andra hundar i koppel i de allra flesta fall har brister i lydnad samt att matte/husse har dålig kontakt med hunden (ledarskap)
Att han försökte bita dig när du tog tag i honom kan vara ngt som kallas "omriktad aggressivitet" så där gjorde min malle när jag tog tag i honom under liknande omständigheter.
Hunden har massa adrenalin i kroppen & omriktar beteendet mot närmsta ting. En rottweiler i grtannskapet flög alltid på en stor boll & högg vildsint i den när vi passerade tomten.

Mitt sätt att lösa min malles beteende var TRÄNING/TRÄNING/TRÄNING... inte enklare än så. Vi tränade kontakt & lydnad helt enkelt.

Hej,jag har en rottweiler hane på 2 år som nu den senaste månaden har börjat göra utfall mot andra hundar. Jag har aldrig varit med om något liknande innan. Detta har hänt 3 gånger och jag vet inte vad jag ska göra för att undvika det. Han väger 47 kg så det är en stor kille, och jag orkar knappt hålla emot när han gör ett sådant utfall. Igår så var det värre än de andra två gångerna. När jag då tog tag i honom ordentligt försökte han att bita mig. Jag har pratat med olika människor som säger olika saker, vissa säger att han måste ha ont och att det är därför som han har börjat göra såhär, och andra säger att han är i slyngelåldern och testar gränserna. Några säger att det ända som hjälper är att kastrera. Nu vill jag bara veta om någon har varit med om något liknande, och vad ni gjorde för att lösa problemet.

Jag har ringt veterinären så att de kan göra en ordentlig undersökning på honom.

Osäker tycker jag inte att han är, han har alltid varit väldigt glad och kontaksökande vad gäller både människor och andra hundar...Han har blivit väldigt dominant nu på senare tid och lyssnar inte lika bra på mig som han har gjort innan. Det ska jag inte sticka under stol med. Men det kanske bottnar i osäkerhet.

Hur är han ihop med andra hundar, vid hälsning och lek? I vilka lägen är det han inte lyssnar på dig och vad gör du för att förhindra det?

Han är alltid glad och positiv och har aldrig visat agressivt beteende mot någon hund som vi har träffat och som han har lekt med. Har aldrig varit orolig för att släppa ihop honom med bekantas hundar.

Han slutar lyssna på mig när vi är ute och går och möter någon på vägen.
Kan säga att jag även alltid går med två hundar, och jag har märkt att det är då problemet uppstår, det händer som sagt aldrig på våra träningar( är på allmänlydnadskurs två dagar i veckan) Och vi får ofta beröm för vår fina kontakt där. Redan när vi börjar närma oss de andra hundarna på promenaden så pockar jag extra mycket på hans uppmärksamhet, försöker göra mig så rolig som möjligt. Funkar på klubben men när vi är ute på promenad är det som bortblåst. Brukar även lägga upp halsbandet bakom nacken på honom eftersom att det har funkat relativt bra att bryta då.

Igår så tvingade jag faktiskt ner honom på marken såg ingen annan utväg, och det känns verkligen jättejobbigt.

Är han dominant eller underlägsen? Om den andra hunden försöker sätta honom på plats, vad gör han då?

Är det enbart med den andra hunden kan det kanske vara så att han försöker skydda denna? Du kanske skulle gå själv med honom ibland på vanliga promenader och se hur han reagerar då.

För mej känns detta som en ganska klassiskt scenario!

Din hund har börjat "växa på sej" mentalt och vill testa lite gränser och se vad som är acceptabelt och inte. Han är runt två år och börja "hitta" känslor/resurser som han inte haft tidigare - ganska typiskt hanhundar av flertalet bruksraser tycker jag.

Att du sedan säger att han är duktig på kurs osv samtidigt som du upplever att han inte är lika lyhörd i vardagen tyder enligt min erfarenhet på att du har en "moment-hund"
Dvs en hund som är tränad ett antal olika "moment" med där det alltid handlar om mycket positiv förstärkning, hunden är alltså mer "dresserad" mer än fostrad. (Hoppas du förstår hur jag menar?)

Som jag ser det så gäller det för dej att både flytta ut dressyren i vardagen OCH börja ställa högre krav i de vardagliga situationerna!

Spontant gissar jag att hunden är alldeles frisk och bara behöver få förklarat för sej "var skåpet skall stå"

Lycka till!
Swat

Har haft en samojed som var likadan.. Han började göra utfall mot andra hanhundar och var helt hopplös att vara ute och gå med. Tror att han var runt 1-2 år då. Vi bestämde oss för att kastrera honom, men det hjälpte inte så mycket..

Redan när han fick se en annan hund på långt håll började han 'gå på tå' och stödda sig, sen drog han och morrade som fan på hunden när man gick förbi den om det var en hanhund. Det var bara att försöka få honom på andra tankar - försökte aktivera honom med annat när vi gick förbi den andra hunden, ha t.ex köttbullar med sig när man var ute och få honom att koncentrera sig på det istället, prata med honom hela tiden, gå upp på gräset och sätta honom med ryggen mot gångstigen och hela tiden försöka få honom att ha uppmärksamheten på en själv..

Vissa dagar gick det hur bra som helst att vara ute med honom, han traskade på och brydde sig knappt om andra hundar - och andra dagar var det som att vara ute och gå med djävulen själv..

Blir din hund likadan mot andra hundar om du är ute och går med bara honom? Eller han är så varesig du går med bara honom eller med båda?

Hej !
Läste om dittproblem med din Rottweiler att han vill flyga på andra hundar.
Du måste tala om för honom vem som är ledaren och förmodligen har du inte varit riktigt bestämd mot honom från början. Men bättre sent än aldrig.
Lycka till

Swat, det är exakt så som du beskriver det. får börja ta tag i det mer på hemmaplan också helt enkelt och hoppas att det löser sig :).

Hedinn: Han är faktiskt underlägsen i lek med andra hundar. Det är bara när jag går i koppel med honom som han är stöddig. Jag får helt enkelt tuffa till mig en hel del tror jag.

Fiachi: Det är likadant när jag går med bara honom, fast det blir värre när jag går med båda.

Bamse-rottweiler: Det är nog som du säger att jag inte har varit så bestämd i början. Måste skärpa mig på den biten.

Är han underlägsen i lek med andra hundar bör du nog se till möjligheten till osäkerhet lite mer. För aggressiv är han ju inte om han inte ger sig på hundarna när han får chansen. Det kan ju vara så att han vill skydda dig, eller att du inte verkar riktigt självsäker och trygg, så han får "ta över ledningen" och försöka skrämma bort de andra hundarna på egen hand...

Jag skulle rekomendera vad vi kallar NILIF har. Nothing In Life Is Free. Det betyder egentligen bara att ALLT sker pa DITT initiative. Om hunden kommer for en klapp ignorerar du den. Du kan kalla in den och gosa, men DU tar initiative att gosa. Mat, godis och lek kommer efter att hunden gjort nagot du bett om... sit, ligg, 'whatenver'. ALLT sker nar DU valjer... INGET nar hunden vill. Det brukar ofta racka med det for en dominant hund.

Delvis KL

En stilla undran bara...
Ni som anser att det brister i "ledarskapet" hur menar ni egentligen då?

Jag ser problematiken mer som att hunden saknar respekt för sin ägare och att den uppför sej dj**ligt ouppfostrat.

Menar vi samma sak kanske?

Jag struntar - som alltid - i orsaken till hundens "skräp-beteende"!
Den får tycka/tänka/känna vad den vill. Den får dock inte uttrycka dessa "åsikter" hur den vill.

Till TS hade jag rekommenderat att sluta rasta hundarna tillsammans och delat upp dem så ofta det bara är möjligt. Hellre två kortare promenader med en hund i taget, med mycket mer "ordning och reda" och krav på uppmärksamhet och koncentration, än en längre promenad med båda hundarna där felbeteenden riskerar öka!
Våga ställa fler och högre KRAV på hunden - utan att först erbjuda/visa att det finns en belöning "på andra sidan". Har TS sagt sitt så gäller sitt tills TS vill något annat! Inte tills hunden "är klar" och vill ha en godis för att den varit "duktig" ;)

/Swat

<snip>

Den får tycka/tänka/känna vad den vill. Den får dock inte uttrycka dessa "åsikter" hur den vill.

Till TS hade jag rekommenderat att sluta rasta hundarna tillsammans och delat upp dem så ofta det bara är möjligt. Hellre två kortare promenader med en hund i taget, med mycket mer "ordning och reda" och krav på uppmärksamhet och koncentration, än en längre promenad med båda hundarna där felbeteenden riskerar öka!
Våga ställa fler och högre KRAV på hunden - utan att först erbjuda/visa att det finns en belöning "på andra sidan". Har TS sagt sitt så gäller sitt tills TS vill något annat! Inte tills hunden "är klar" och vill ha en godis för att den varit "duktig" ;)

/Swat

:bow::bow::bow: Precis!

Du har fått svar angående vad du kan göra för att fixa detta.

Men anledningen till att hunden "plötsligt" efter 2 år "blivit ouppfostrad" undrar jag över.
Jag har hört någonstans (kanske här) att det är i tvåårsåldern som många hanar blir "psykiskt könsmogna", och plötsligt är de inte den "supersnälla hanhunden" länge och ägaren förstår inget. Man har ju trott att man haft en "snäll" hanhund eftersom den är snäll efter den fysiska könsmognaden, så tänker man inte vidare på det.

Vad säger ni andra till att detta problem uppkommit så plötsligt?

Delvis KL

/Swat

Det var intressant... Menar du alltså att oavsett vad själva problemet är så skulle du strunta i att jobba på att få bort orsaken till hundens beteende, och istället bara se till att få bort det oönskade beteendet?

Då är vi inte av samma åsikt där, för gör du det på fel hund kan du få en tickande bomb... Jag skulle aldrig hindra en hund från att uttrycka sina känslor. Har hört om på tok för många som gjort detta, t.ex med osäkra/rädda hundar som visat sin rädsla genom att morra (=gör inte sådär). Då bör man väl ändå träna bort orsaken till att hunden morrar, så hunden sen inte har något att varna för. Straffar du hunden för att den morrar så lär du ju hunden att inte varna i såna situationer, och helt plötsligt en dag smäller det istället när någon går över hundens gräns.

Samma sak de med barn som anser att barnet får göra vad som helst med hunden och hunden får bannemej inte morra eller på annat sätt visa att den inte vill att barnet ska dra den i svansen. Och sen förstår föräldrarna inte alls hur deras snälla barnhund helt plötsligt kunde hugga deras söta lilla barn...

Nej, jag förstår inte alls hur man kan välja att träna bort ett beteende, men inte orsaken till det. Hur tusan ska man då veta hur ens hund känner och mår i olika lägen? Själv är jag bara glad om en hund varnar i tid och visar sina problem, så man vet vad man ska jobba med.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 534
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
529
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Rimmat stekfläsk
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur