Agility- sända hunden över hinder framför sig?

Lenis

Trådstartare
Vi har lite problem med detta så tänkte höra om ni har några tips. De instruktörer jag i regel träffar är ofta ganska föremålsfokuserade då de jobbar mkt med raser där det kan hjälpa att kasta iväg en favoritleksak tex men det funkar inte på min hund. Hon är helt enkelt "för" förig, hon är ju tränad från början att jobba vid min sida och söker därför mig alltid efter ett hinder. Det fungerar hjälpligt när jag springer bredvid även om vägen hon kutar mellan tre hinder snarare ser ut som en trea än en etta om ni förstår vad jag menar. Tunneln funkar att sända igenom.

Nu har vi inte tränat alls länge så tempot har gjort att det inte varit ett problem, men nu börjar damen få upp hastigheten så nästa steg blir att förkorta min väg istället för att springa jäms med.

Sv: Agility- sända hunden över hinder framför sig?

Jag har en yngre hund som jag har börjat att introducera lite försiktigt nu. Hon är extremt förtjust i godis, så med henne jobbar jag med en väl synlig godisskål med favoritgodiset i. ;)

Den här filmen är från hennes första träningspass där hon får prova på just det du pratar om, att gå från mig över hinder. Sambon längst bort har bara en uppgift, att lyfta skålen om hon skulle välja att springa vid sidan av hindren istället. ;)

Jag började längst bort. Satte henne på ena sidan av hindret, skålen med godis på andra sidan. Sedan beordrade jag henne "hoppa". Sen backade jag succesivt längre bort så att sträckan till skålen blir längre och längre, men hon skulle hela tiden veta att den står på samma ställe och att det är godis i den.

Till slut hade vi både en tunnel och 3 hinder mellan henne och skålen, men som synes så var det full sula rakt igenom. Gäller bara att hitta det som motiverar ens hund. :)

(det här är också första gången hon fick testa att hoppa, tidigare har vi uteslutande jobbat med pinnarna på marken men nu ville jag testa att lägga upp dom på ca 10 cm och se hur hon löste det)

http://www.youtube.com/watch?v=T1NWQCoS8-E&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Håller med Aningsfull. Även jag har använt godisskål vilket funkade jättebra på min cocker som annars ville vara hos matte. Som godis för just agilityträningen använde jag stekt köttfärs, som var enkelt att dela upp i pyttesmå "bitar" och som ändå skattades mycket högt av hunden.

Jag tycker det är bra att jobba med externbelöning. Själv lägger jag ut en leksak men det kan ju vara godisskål också.

Jag gör väldigt enkla övningar där jag lägger belöningen bakom ett eller flera hinder (viktigt i början att de står på rad så hon inte kan "råka" dra förbi något hinder) och sen går jag bort och bara skickar hunden på hindret.
Man kan börja enkelt och sen utöka.

Jag jobbar jättemycket med att skicka henne från väldigt stora avstånd mot enstaka hinder/tunnlar där jag inte alls följer med utan bara står kvar. Det har hjälpt oss massor när det gäller att få bort "klistret" och istället få en hund som självständigt drar iväg mot de hinder som ligger på linjen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Barrow
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar