Aggressiv vid tillsägning.

millen

Trådstartare
Vi har nyligen fått omhänderta en liten Coton de Tulear hane på 7 år. En underbar liten krabat. Glad, pigg, sprallig och otroligt social. Tills han får ett nej. Så fort man säger till honom så börjar han morra och visa tänderna och blir helt okontaktbar.

Idag när jag hade med han i stallet så började han jucka på stallägarens ben och då sa jag klart till för det är inte ok i mina ögon, då bet han mig i handen. Inte så det gick hål, men han va i med tänderna.

Är detta något man kan göra nåt åt? Skulle en kastrering hjälpa eller är han för gammal för det? Jag vill ju gärna kunna ha med honom överallt men det går ju inte om han är sånhär :/

Sv: Aggressiv vid tillsägning.

Om han är 7 år kanske han aldrig direkt blivit tillsagd och tycker helt enkelt att du är för jävlig som säger åt honom. Tar du i honom? Jag skulle inte tagit i en sån hund, jag hade haft koppel på och om han då rider på benet så får du dra bort med kopplet istället.

Förekom så mycket du kan. Hur säger du till?

Jag tror inte att en kastration hjälper. Jag tror ni måste jobba på er relation istället så att han litar på dig.

Nej det är det vi tror med. Han har innan bott själv och ägaren har jobbat natt tror jag, så han har varit själva ganska mycket så han har inte haft nån riktig 'ledare', och är därmed ganska osäker, och kanske känner sig hotad av situationen?

Jag provar alltid att först säga 'nej' bestämt och det funkar de flesta gånger, men lyssnar han inte då så brukar jag 'peta' till han i nacken(svårt att förklara men tänk dig typ som när hundar säger till varann), och det är då han blir sån, och som idag, bet mig.

Hur kan man öka tilliten då? Finns det ledarskapsövningar till hund som det finns till häst? :)

<snip>
Hur kan man öka tilliten då? <snip>

Jag fick en gang radet att vara den roligaste, mest fantastiska resursen for min hund. Jag ser till att leka, busa och trana (det roligaste de har ... det innebar ju lek och bus i massor:p) i alla fall nagra minuter varje gang vi ar ute och flera ganger om dagen lite lugnare inne.
Visst sager jag till om jag maste, men jag forsoker avleda, ta problemet innan det uppstar (vara ett steg fore alltsa), styra upp med lek och bus for valpen och en paminnelse om hur KUL det ar att tillexempel ga foot (om problemet ar en hund som ar utom kontroll vid mote tex) till den storre.:p

Du maste lara dig lasa din hund och vara steget fore ... Nar du ar hundens basta resurs, da kan du ocksa saga till och hunden lyssnar.

Läs din egen text, du beskriver hunden som: Glad, sprallig, otroligt social, osäker och aggressiv. Lite motsägelsefullt i mina ögon.

Jag skulle ta hjälp av någon som kan lära dig läsa hund, så ni kan förstå varandra.
Annars blir lite som du beskriver: Hunden red på stallägarens ben, det var inte ok i dina ögon.
Fundera istället: Hunden red på stallägarens ben, varför?

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 920
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa För 5 veckor sedan fick vi hem en valp som då var 10 veckor gammal. Vi har sedan innan en Jack Russel hane på 5 år, som alltid varit...
Svar
6
· Visningar
10 543
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 921
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar