Aggressiv Katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Tjolanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 424
T

Tjolanta

Jag har tittat runt lite bland de olika trådarna och hittade ändå inget som passade mitt dilemma speciellt bra...

Jag har en katt som nu e 12 veckor gammal... när jag fick / hittade henne var hon runt tre... jag har fött upp katter artificiellt innan och utan problem nån gång...

En kompis till mig fick systern till min katt... och i början gick det hur bra som helst... jag har visat min vän hur hon skulle "bajsa" henne osv.. lärt henne allt jag vet i princip... men nu när Chelsea ( Min väns katt ) blivit äldre har hon börjat bli FRUKTANSVÄRT aggressiv... bits o rivs o spottar o fräser HELT utan anledning, medans Salsa ( min egen ) e hur lugn som helst.. jag förstår ingenting..de är uppfödda på exakt samma sätt, fått exakt samma mat och precis allting likadant.. men ändå så stor skillnad... Jag förstår inte vad som gått snett... har ju läst mycket om att katter kan få flipp i huvudet om de inte får vara med sin mamma, men jag VÄGRADE låta kattungarna ligga i en kruka för att dö när det var jättekallt och regnigt ute... inte en chans... Jag har två katter sen innan och Salsa går jättebra ihop med dem... Men Chelsea... det e bara så fort hon kommer på besök hos mig ( jag tyckte att syskonen borde träffas så de inte blir främlingar för varandra i senare skede ) som hon blir fräsig och morrig... men itne mot katterna utan mot oss människor... jag behöver seriös hjälp med detta dilemma ! Mår hon dåligt eller vad händer ?

TACKSAM FÖR SVAR !!

Sv: Aggressiv Katt

Jag har tittat runt lite bland de olika trådarna och hittade ändå inget som passade mitt dilemma speciellt bra...

Jag har en katt som nu e 12 veckor gammal... när jag fick / hittade henne var hon runt tre... jag har fött upp katter artificiellt innan och utan problem nån gång...

En kompis till mig fick systern till min katt... och i början gick det hur bra som helst... jag har visat min vän hur hon skulle "bajsa" henne osv.. lärt henne allt jag vet i princip... men nu när Chelsea ( Min väns katt ) blivit äldre har hon börjat bli FRUKTANSVÄRT aggressiv... bits o rivs o spottar o fräser HELT utan anledning, medans Salsa ( min egen ) e hur lugn som helst.. jag förstår ingenting..de är uppfödda på exakt samma sätt, fått exakt samma mat och precis allting likadant.. men ändå så stor skillnad... Jag förstår inte vad som gått snett... har ju läst mycket om att katter kan få flipp i huvudet om de inte får vara med sin mamma, men jag VÄGRADE låta kattungarna ligga i en kruka för att dö när det var jättekallt och regnigt ute... inte en chans... Jag har två katter sen innan och Salsa går jättebra ihop med dem... Men Chelsea... det e bara så fort hon kommer på besök hos mig ( jag tyckte att syskonen borde träffas så de inte blir främlingar för varandra i senare skede ) som hon blir fräsig och morrig... men itne mot katterna utan mot oss människor... jag behöver seriös hjälp med detta dilemma ! Mår hon dåligt eller vad händer ?

TACKSAM FÖR SVAR !!
Det hade nog varit bättre för syskonen om de hade fått vara tillsammans under uppväxten än att ni tog isär dem. Att din katt mår bättre än din kompis katt kan bero på att hon tålde detta bättre, eller att du har andra katter som hon har fått lära sig att "bli katt" av. Kattens aggressivitet är förmodligen någon slags beteendestörning till följd av att hon har fått växa upp utan mamma och syskon.

Det var inte jag som hittade katterna från början så det var inte jag som särade på dem... men du kan ju ha en poäng med det där med att jag har två katter.. men mina katter tycker inte ens om den lilla.. utan går helst därifrån... så jag vet inte om det kan vara grejen heller... Chelsea e hur duktig som helst hemma.. är aldrig aggressiv mot någon eller något utan det e bara här hemma... hon är redan fruktansvärt bortskämd vad gäller mat och kärlek och sömn ja whatever... hon är bortskämd helt enkelt... så på det hållet kan det inte vara ngt fel heller... hennes matte går hemma om dagarna och är med katten så den aktiveras och får leka hur mycket den själv vill osv... nu helt plötsligt när min egen katt kommer till sin syster... då börjar hon morra o fräsa... ha rdet något med revir att göra ? eller är jag helt ute och cyklar ?

Det var inte jag som hittade katterna från början så det var inte jag som särade på dem... men du kan ju ha en poäng med det där med att jag har två katter.. men mina katter tycker inte ens om den lilla.. utan går helst därifrån... så jag vet inte om det kan vara grejen heller... Chelsea e hur duktig som helst hemma.. är aldrig aggressiv mot någon eller något utan det e bara här hemma... hon är redan fruktansvärt bortskämd vad gäller mat och kärlek och sömn ja whatever... hon är bortskämd helt enkelt... så på det hållet kan det inte vara ngt fel heller... hennes matte går hemma om dagarna och är med katten så den aktiveras och får leka hur mycket den själv vill osv... nu helt plötsligt när min egen katt kommer till sin syster... då börjar hon morra o fräsa... ha rdet något med revir att göra ? eller är jag helt ute och cyklar ?

Jag tycker att ni ska undvika att förändra katternas sociala situation genom att sätta ihop dem och ta isär dem eller att låta dem ofta byta miljö. De är små bebisar och behöver kontinuitet och trygghet.
Katter är inte som hundar, flockdjur som gärna hälsar på nya hundar (vilket iofs inte alla hundar gör) och gärna följer med till olika platser. Katter är mer platsbundna och kan bli stressade vid förändring. Särskilt med tanke på hur traumatisk deras bakrund är så är det nog bäst att ni satsar på trygghet, lugn och ro för dem. Alltså ta inte med din katt till hennes och vice versa.

Senast ändrad:

de har träffats nästan dagligen... och de älskar varje sekund med varandra och är helt enkelt oskiljaktiga... det känns mer som om chelsea blir arg för att vi avbryter deras lek av något slag.. Hon är van vid båda miljöerna... så hon blir inte chockad av att komma varken hit... och min katt vet ju var hon e när hon hamnar hos henne... båda katterna aktiverar sig direkt... och det verkar inte skada dem så sätt... men du kanske har något i det du säger.. jag vet inte... mina katter har aldrig farit illa av något miljöbyte... men det kanske stämmer... får se... men att skilja på dem reducerar väl inte hennes aggressivitet så sätt... eller ??

Prova att inte ta dit din katt på ett tag och se om det hjälper, det kan vara så att hon blir stressad av att det kommer in en katt lite då och då i hennes revir, även om det gick bra i början så kan det ju ändra sig. Är hon snäll och lugn när hon är ensam hemma med sin matte så låt det vara så, ta inte in någon annan katt.

de har träffats nästan dagligen... och de älskar varje sekund med varandra och är helt enkelt oskiljaktiga... det känns mer som om chelsea blir arg för att vi avbryter deras lek av något slag.. Hon är van vid båda miljöerna... så hon blir inte chockad av att komma varken hit... och min katt vet ju var hon e när hon hamnar hos henne... båda katterna aktiverar sig direkt... och det verkar inte skada dem så sätt... men du kanske har något i det du säger.. jag vet inte... mina katter har aldrig farit illa av något miljöbyte... men det kanske stämmer... får se... men att skilja på dem reducerar väl inte hennes aggressivitet så sätt... eller ??

Jo det kan reducera hennes osäkerhet som kan resultera i aggressivitet.
Förstår inte varför ni ska låta katterna träffas och flytta på dem fram och tillbaka.
Antingen borde ni låta båda kattungarna bo ihop jämt, eller så bör ni inte sätta ihop dem alls. Katter blir stressade av att situationen hela tiden förändras och stress är inte alls bra för katter.

Ärligt talat - gör hur ni vill - men att vara otrevlig och svära och härja mot folk som försöker att ge råd är rätt onödigt och väldigt barnsligt.

Att katten inte mår bra är ju uppenbart...

Mm jag vet jag har faktiskt tänkt på det! :) Kollade blocket igår och tittade efter en liten kompis till henne.. ska kolla med jämna mellanrum! Tror hon hade blivit glad då så slipper hon va själv. Hon ska ju inte va själv nu heller ännu för hon e ju så liten men så småningom! Plus att hon har en vän =)

Men hallå? för det första har inte JAG startat en tråd. Jag blir bara irriterad över att folk säger åt oss vad vi ska göra. dom ger inga råd utan snarare bestämmer och jag fixar inte sånt. det är min katt och jag uppfostrar henne som om hon var min dotter. hon är jätte bortskämd när det gäller allt!. Hon får massor kärlek, bus, mat, sömn , ja allt hon behöver. Men folk får det att låta som om vi TVINGAR henne må dåligt? men det e inte så det ligger till. Jag upptäckte att hon blev bitchig mot folk när hon umgicks med sin syster och jag var jätte ledsen över hennes beteende för jag trodde det var nåt som var väldigt fel. men jag har slutat ta dit henne för jag märker ju att hon är mkt gladare hemma och om vi varit hos hennes syster så blir hon genast gosig så fort hon kommer innanför sina egna dörrar. så hon slipper detta miljöbyte nu. men vi tycker ju det e synd sammtidigt med tanke på att dom umgåtts sen dom va småttingar. men funkar det inte så funkar det inte. tyvärr. men så länge hon mår bra så e jag nöjd! det e inte min mening att bli otrevlig mot folk men jag tycker vissa människor blir väldigt uppkäftiga och spydiga så därför säger jag också precis vad jag tycker! men jag är tacksam för alla RÅD vi får! Mvh Carro

Senast ändrad av en moderator:

Hej hej! Jag såg att det inte va du som startat tråden därför raderade jag mitt inlägg.

*knapplån*

Håll trevlig ton på forumet, personangrepp och svordomar accepteras INTE!

/Erica - moderator

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 450
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 603
Senast: Elektron
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 582
Senast: Migo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 123
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka