Aggressiv kanin

B

**BORTTAGEN**

Jag fick en kanin för ett par veckor sedan, en sju månaders hane, som kom från en djuraffär.
Vi lät honom vara lös ibland i lägenheten (i hallen och köket, hela tiden under uppsikt). Han är otroligt aktiv, rusar runt hela tiden och jagar våra katter om han får syn på dom. Han hoppar och klättrar, vill helst ta sej upp på köksbordet!
Redan från början var han svår att hantera, sprattlade som en vilde när man höll i honom och bet i mina kläder. Nu har han blivit mer aggressiv, han hugger mej i händerna när jag ska sätta in mat åt honom i buren och nästan jagar mej när han är lös. Han har bitit och klöst sönder strumpor och tofflor som jag har på mej.
Vad ska jag göra med min kanin, det känns inte roligt att jag måste akta mej för honom! Varför har han blivit så bråkig?

hade en hona som var sån.
fast hon va gosig att hålla.
men du kunde inte sticka in handen i buren utan att vara på din vakt för henne, hon attakerade oxå om man skulle plocka upp henne från golvet.
Jag tog bort henne. kände att jag inte klarade av henne och jag vill inte vara "rädd" för mina djur.
kanske beror det på att din kanin e såpass gammal och inte varit så mycket hanterad innan??
min va i och för sig hanterad från det att hon föddes i stort sätt...men...

Min kaninhona Idun på 3 1/2 månad är precis som du beskriver! Hon "fäller fram" öronen när man sticker in handen i buren, och hugger om man inte tar ur den illa kvickt. Så fort som man har henne i famnen ska hon bitas, det börjar bli rätt så jobbigt nu, tyvärr.

ja...fast min lilla belsebub va väldigt snäll och gosig att hålla.
d va annan hantering som va så otrooooligt jobbig och "farlig"

har din alltid varit sådan eller har det kommit nu?? är det ett beteende som kommit nu så kan hon vara i trotsåldern plus att hon kankse e på väg att bli könsmogen eller nått.

min blev sån efter nåra veckor hemma, hon kanske var två månader.
tog bort henne efter 2 månader då hon var oki med mig men d var för att jag var beredd på det och inte rädd. jag visste hur jag skulle handskas med henne när hon var tjurig. tyvärr så kunde inte min kille ge henne mat eller nått. vilket blev ohållbart då jag ibland e bortrest och hon måste ju äta.
så nu skuttar hon på d evigt gröna ängarna och jag har en ny liten kanin som e otroligt gullig och gosig. även i buren...

det är ju uppenbart att din kanin vill tala om något för dig. Nu i höst fick jag hem en kaninhona, av en tjej som jag kände. och hon sa att under brunsten kunde kaninen vara lite smått sur och irriterad... men redan från dag 2 var jag rädd för henne, för hon bet mig vart hon än kom åt. Det var alltså inget kroppsligt fel på henne vad vi kunde se, utan hon bara var sån...

men så kom jag på att min kompis haft en kanin som varit sån för at hon vilel ha sällskap, så vi provade sätta ihop henne med våran absolut snällaste och lugnaste kanin... och se! det funkade! de är nu hur bra vänner som helst, och min lilla kanintjej är glad och snäll... precis som kaniner SKA vara!

kan hända din lilla kanin vill ha en kompis... varör inte prova med ett marsvin?eller i värsta fall... Kastrering/sterilisering och skaffa en annan kanin som sällskap...
Fast vill du helst inte det, så låt kaninen avreagera sig litegrann... ta på dig en sko och när kaninen attackerar, så visa undersidan av foten och låt han/hon bita där.... när kaninen ger upp i kampen så brukar den sänka huvudet under skosulan... ett bra tips, funkar iaf på mammas kanin som är en jävla Bitch under brunsten.... :D

Då är det kankse det som är den största orsaken till att min kastrerade hermelinhane blivit goare! Han blev goare när han fick kompis! I samma veva slutade han vara så ilsk! O så säger de att kaniner vill bo själva...vissa kankse...

Min kanin var SÅÅÅÅ søt og myk og snill og god :love: og kosete om DAGEN... Mamma og jeg gikk og la oss om kvelden, tidligere enn pappa. Derfor var det pappa som måtte få lille søte Knytte inn i buret om kvelden...

Men da var ikke den lille kaninen så søt og snill lenger! Pappa kviet/gruet seg nesten for dette hver kveld, for den lille søte kaninen ble et lite sint monster ved elleve-tida! Mamma og jeg trodde ikke noe på det, vi bare lo :rofl: inntil vi fikk se det selv...

Rundt klokka elleve satt kaninen seg under kjøkkenbordet, og ble helt svart i øynene! :devil: han gjorde utfall/truet med å angripe alle som nærmet seg, slo med frambena og sa stygge lyder!!! :eek: men vi kunne jo ikke la han holde på sånn, vi måtte rett og slett sette han på plass med litt kjeft og smell! :crazy:

Kaniner skjønner også straff/kjeft/skjenn, og det går an å oppdra de. Men dette var riktignok en kanin som vi hadde fra han var ganske så ung, og han var VELDIG trygg og tam og menneskekjær til vanlig, han måtte bare "jekkes ned noen hakk" en gang i blant ;)

Han bet heldigvis ikke heller, bare truet noe VELDIG. Og når vi endelig fikk ham inn i buret om kvelden, så satt han fornærmet på samme flekk i timesvis! :p :rofl: neste morgen var han et søtt kosedyr igjen :)

Sv: Aggressiv kanin

Jag tycker att du ska kastrera kaninhanen.. dom blir mycke lugnare..

Jag har kastrerat min kanin men han var inte agresiv men vi ville göra det ifall han skulle bli de...
Men om man gör de måste man vara försiktig så att inte dom får för mycke mat och blir tjocka.

Där jag kastrera min kanin så kosade de 800kr men då hade vi en undersökning me i prisen så de kostade ca 500kr
Jag gjorde de på kiniken i upplands väsby.. bor nån i närheten så rekomenderar jag den kliniken får husdjur.. dom är jätte snälla och duktiga... :D:D:D:D

De är nog bäst att du kastrerar honom ..tror att han kommer bli mkt lungnare då ! Innan ja kastrerade min hane var han klippt galen å sprang efter mig och skulle bita mig i benen . Men efter att han blev kastrerad blev han hur mysig och snäll som helst ! :)

Kaninen som jag tar hand om nu är en riktig Bitch :crazy:
Fast jag vet inte om hon är rädd eller om hon är arg...det är det som är problemet.
Vet inte hur gammal hon är men skulle gissa på 1½-2 år & hon blev sent tagen från mamman & var inte mycket hanterad när dom som jag nu har tagit henne ifrån fick henne.
Hon grymtar högljutt när jag pratar i närheten av henne & tar jag på henne blir det ett himla liv.
Sätter jag handen framför henne eller ska ge henne mat så lägger hon öronen bakåt & sen "väser" hon & anfaller med klor & tänder.
Håller jag i henne så är hon helt still men visar ögonvitorna & sen efter ett tag så sprattlar hon som en tok...
Hmm..antar att hon e rädd när hon beter sig såhär men ingen har ju någonsin varit elak mot henne & jag har försökt så länge att hantera henne men hon blir inge bättre alls...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka