Aggressiv häst

EllenCla

Trådstartare
He, vi har en amerikansk miniatyr häst som vi har fått lite problem. Hon har stått på boxvila i 3 veckor, och har börjat att sättas igång nu. Problemet är att hon har blivit väldigt kaxig/aggressiv och vänder baken till och springer emot en med öronen bakåt. Hon gör det i hagen, boxen och paddocken. Hon har aldrig gjort så här förut men hon har varit lite nafsig och busig innan. Vi trodde först att det berodde på att hon hade ont men vi kollade upp det och det var det inte.Det är heller inte för att hon har mycket energi då vi har longerat henne, hon blir aggressiv när vi kräver lite mer att hon ska springa. Hon vill visa att hon bestämmer. När vi går fram till hon vänder hon sig om eller jagar oss med öronen bakåt. Ibland när vi sätter oss på huk så kommer hon fram och är världens mysigaste när vi gosar med hon men hon kan snabbt ändra sig. Hon är 5 år. Vi undrar om ni har några tips på vad detta kan va och vad vi ska göra:)

Hur vet du att hon inte har ont?
Hon försöker nog inte visa att hon bestämmer utan att något är fel. Ju mer press nu lägger på henne desto mer protesterar hon?
Hon säger ju att nåt är fel. Kolla igenom hela hästen så hon inte har ont hos veterinär och ta hjälp av en kunnig hästvan person/tränare efter det.
Om hon haft ont i ena hoven kan hon ha belastat fel i resten av kroppen och fått ont på andra ställen än just den skadade hoven.

Om hon inte har ont så låter hon som en fullt normal liten ponny som har hittat ett sätt att roa sig på. Och få små ponnyer tycker longering är speciellt kul. Gå ut o gå med henne istället, öva lite trick och lär henne grejer. Börja ingen maktstrid. Små ponnyer ska överlistas med positiv hantering - inte bråkas med. Jag har haft flera minisar och i alla de fall de börjat bråka har det rört sig om att dom inte förstått eller haft tråkigt.

En häst försöker inte visa att hen bestämmer. En häst som gör som er är antingen osäker, förstår inte vad ni vill, känner sig hotad eller är rädd och gör därför vad hon kan för att överleva i en för henne osäker tillvaro. Kanske är hon rädd för att bli inlåst i boxen igen. Kanske har hon visst ont, ingen annan än hon kan ju avgöra det. Kanske har hon spänningar i kroppen som gör ont och är obehagliga efter att ha stått inne sålänge.
Läs hästen. Vad förmedlar hon till er? Utgå inte ifrån att hon vill bestämma och är dum/beter sig dumt utan lägg bort de tankarna och se livet ur hennes synvinkel. Hon kanske har upplevt det här som något traumatiskt och vet inte om hon kan lita på er längre.

Nej men nej, se till att hästen är friskförklarad. Beroende på individ, spelar storleken ingen roll om man kan skrämmas. Så allt från problem till, omhändertagande och vård av häst samt allt däremellan.

Konsekvent hantering och tydliga regler är det som gäller om hon muppar sig, en liten miniatyr är lika mycket häst som en stor shire så jag har samma krav på en ponny som en stor häst att den ska uppföra sig i min närvaro. Befästa nej, berömma allt som är bra, tillåta att jag känner överallt och uppföra sig när jag leder.

Jag skulle strunta i longering helt och hållet och tömköra istället, har ni testat trickträning? Springa runt, runt, runt är aptrist och tillför inget utan sliter istället.

Anledningen till att vi longerat är för att sätta igång henne . Hon är inkörd och det går att köra med vagn på Henne vilket vi gjorde innan hon blev skadad. Vi brukar också löshoppa med henne vilket hon är en stjärna på men nu inte tycker är riktigt lika roligt. Ofta när vi gör något med henne så har vi en annan shetlandsponny med som hon tycker det är roligt och vara med, kan det vara så att hon tycker det är tråkigt att vara ensam? När vi tränar henne då, hon står inte ensam i hagen. Vi ska också kolla upp så att vi kan vara riktigt säkra på att hon inte har ont

Senast ändrad:
Anledningen till att vi longerat är för att sätta igång henne . Hon är inkörd och det går att köra med vagn på Henne vilket vi gjorde innan hon blev skadad. Vi brukar också löshoppa med henne vilket hon är en stjärna på men nu inte tycker är riktigt lika roligt. Ofta när vi gör något med henne så har vi en annan shetlandsponny med som hon tycker det är roligt och vara med, kan det vara så att hon tycker det är tråkigt att vara ensam? När vi tränar henne då, hon står inte ensam i hagen. Vi ska också kolla upp så att vi kan vara riktigt säkra på att hon inte har ont
Det är ju tusen gånger bättre att köra henne lugnt än att longera. Om hon inte blir alldeles tossig framför vagn.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 399
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 247
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama