aggressiv cocker spaniel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jomanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 28 490
J

jomanna

Jag har jättestora problem med min cockerspaniel hane som är tio månader..
Det enklaste sättet att beskriva honom på är schizofreni, ena stunden är han världens mysigaste, snällaste och lydigaste och sen helt plötsligt så bara slår det slint i skallen på honom. Ögonen blir kolsvarta, han morrar bits och skäller och är helt blockerad! Det går inte att få någon kontakt!

Ett exempel, igår skulle jag bada honom(vilket han älskar) men direkt började han morra-jag fortsatte bada honom och sen när jag skulle torka honom blev han helt knäpp. Jag fick lägga handduken över huvudet på honom så han inte skulle bita mig(vilket hänt ett antal gånger). Så här ska det väl ändå inte vara!!!?

Det känns verkligen som vi försökt ALLT!

Jag har läst om något som kallas rage men jag vet inte..
Snälla är det någon som varit med om nåt liknande eller har något tips, för vi orkar snart inte längre..

Hälsningar

Johanna

Sv: aggressiv cocker spaniel

Vi har redan pratat med en veterinär och det är inget kroppsligt fel på honom, däremot hade veterinären haft en likadan med liknande problem som hon fick avliva.
Har du något tips på någon bra hundtränare?

Jag hade en amerikansk cocker som var exakt likadan, Vet hitta ingenting på honom ,Förräns den dagen vi röntgade skallen på han , Då upptäckte vi en tumör !!
Så han fick sluta sina dagar tyvärr bara 1 år gammal :cry:

Tesora

Nemen usch så hemskt..

Kanske borde kolla skallen..

Exakt samma problem hade en kompis till mig med sin cocker. Det började med lite morr som valp och ökade och när han var 2 år så var han fruktansvärd.
Jag tog hem honom till mig, för jag får erkänna att jag tänkte att en liten cockerskit ska man väl klara av :angel:.
Jag hade honom här i 3 veckor, sen hade jag fått nog.
Han kunde flyga på oss helt oprovocerat och man fick vara glad om man tex hade något man kunde skydda sig emot då.
Han tålde inte ett nej, eller en minsta lilla tillsägelse.

Hade hit en jätteduktig tjej som jag verkligen ser upp till och vi gjorde lika olika tester. Och det gick helt enkelt inte, aldrig att han gav sig. Till slut sa hon rent ut att en sån hund ska inte leva, och det steget tog också min kompis.

Tänker på honom ibland, för jag begriper inte hur han var. Väldigt konstigt temperament och underlig.
T o m vid avlivningen fick jag och veterinären komma på en lösning hur vi skulle kunna ge honom lugnande först.
Nä, det var inte trevlig hund.

Ingen rolig läsning för dig kanske, men så här var det.

Så här ska du naturligtvis inte ha det! Det ska vara trevligt att ha hund, man ska inte behöva vara rädd för den. Eftersom det är en så pass ung hund är det viktigt att ta tag i problemet snarast, innan det blir ett befäst beteende i varje kravsituation.

Har hunden rage föregås det inte av morr (varning), och pågår inte en längre stund. Det låter som om det är en annan bov i dramat.

Vad säger uppfödaren?

Var bor du? Du får gärna PM:a

Vi har funderat på det där, att lämna bort honom till någon annan som är mer hundvan för att se om han beter sig likadant.

Det kan ju vara så att vi har gjort något fel i hans uppfostran, vi kan bara inte förstå vad det skulle vara:confused:

Vi bor i Jönköping och jag såg att du bor i habo, har du något tips på någon här i trakterna som kanske skulle vara villig att ställa upp??
Kanske tom du skulle våga dig på ännu ett försök??

Uppfödaren är inte särskilt intresserad...

Senast vi pratade med henne var innan vi gick till veterinären, då trodde hon att han var sjuk-"en frisk hund beter sig inte så"..

Efter det har vi inte hört någonting, vi har ringt men inte fått nåt svar så det känns ganska meningslöst att prata med henne.

Vi kan gärna ses. Och jag kan säkert fixa så hon som hjälpte mig kikar på din hund också.

Duvan har mycket erfarenhet av cocker, hon fick samtal av mig också när jag hade det som värst med denna cockern jag hade här.

Visst gjorde min kompis vissa saker fel med deras hund. Men inte så mycket fel så han skulle bli sån här.
Möjligtvis om de hade tagit tag i det tidigare, men han visade också sitt "dåliga" humör i tidig ålder.
Och de fick också råd av mig när jag såg hur han var...

Uppfödaren är inte särskilt intresserad...

Senast vi pratade med henne var innan vi gick till veterinären, då trodde hon att han var sjuk-"en frisk hund beter sig inte så"..

Efter det har vi inte hört någonting, vi har ringt men inte fått nåt svar så det känns ganska meningslöst att prata med henne.

Om hon tror att hunden är sjuk borde hon vara intresserad av att följa utvecklingen. Jag blir så f..bannad på uppfödare som bara gör sig oanträffbara! Dessutom kommer de ju ofta undan med det...

Jag träffar mycket cockrar. Jag har träffat valpar som redan vid 14 veckor visat de tendenser som sedan gjort att avlivning varit det enda vettiga alternativet. Jag har även träffat hundar där hund och ägares temprament inte gått ihop och en förtroendekris uppstått. Det sistnämda är fullt möjligt att råda bot på, ju tidigare desto bättre.

Mitt erbjudande står kvar, PM:a gärna. Dessutom är jag intresserad av att veta vad det är för stam på hunden. Tyvärr finns det vissa linjer där problem med tempramentet är känt. Även om inte stammen ska vara allena saliggörande i en bedömning kan det ge en fingervisning. Även om detta är den enda problemhunden som du vet om,gör uppfödarens sätt att bete sig mig något misstänksam. Har detta hänt förut hos samma uppfödare?

Hur du än väljer att göra;
Lycka till!

Det här är en sjukdom som kan drabba cocker spanieln. Det sitter i hjärnan och det finns inget botemedel för detta. Det slutar med avlivning, för de beter sig som du beskriver det, schizofrent. Denna typ av aggressivitet kan bara sluta på ett sätt, för de kan inte kontrollera den.

Det här är en sjukdom som kan drabba cocker spanieln. Det sitter i hjärnan och det finns inget botemedel för detta. Det slutar med avlivning, för de beter sig som du beskriver det, schizofrent. Denna typ av aggressivitet kan bara sluta på ett sätt, för de kan inte kontrollera den.

Nog för att det finns hundar med dåligt temprament, men att kalla det för sjukdom i hjärnan är att dra för höga växlar. Speciellt som det bara finns en beskrivning av hunden. Man ska vara försiktig med att ställa diagnos om man inte är veterinär och har träffat och utrett hunden ifråga.

Jag vet inte vad du tror att det ska vara för sjukdom. Det passar inte in på någon rastypisk som jag känner till, och jag anser mig ändå ha rätt goda kunskaper i rasen.

Är han svart? Låter som en idiotisk fråga men har en bekant som fick ta bort sin unga cocker av samma anledning, och de fick veta att detta var vanligast hos svarta cocker spaniels... Märkligt...

*KL*

Jag blir alltid lika glad över folket på bukefalos som ställer upp och erbjuder sin hjälp :bow:

Jag har också hört det, men vet inte om det är sant.
men den jag har skrivit om var svart.

Nu ska jag åka och jobba :)

Hade en granne som köpte sej en svart cockerspanielvalp...hon vaknade en morgon och den fick ett raseriutbrott och högg tag i hennes ansikte innan hon knappt hade hunnit vakna till.

Hunden återlämnades senare till uppfödaren...som placerade om hunden...senare hörde hon talas om att det hade hänt flera konstiga saker ifrån samma uppfödare.

Ofta hör man saker men när jag mötte henne med en stor lapp som täckte hela kinden blev man helt chockad över hur en valp kan orsaka något sådant.

Är han svart? Låter som en idiotisk fråga men har en bekant som fick ta bort sin unga cocker av samma anledning, och de fick veta att detta var vanligast hos svarta cocker spaniels... Märkligt...

Beroende på var i landet man bor har uselt temprament olika "vanligast" färg. Sanningen är att att det förekommer i alla färger, men att det egentligen inte är särskilt vanligt. Cockern är en numerärt stor ras, och då blir det tyvärr ändå en del drabbade ägare.

Det finns dock en viss överrepresentation i somliga linjer, vilket gör att en hund kan påverka färggenomslaget i olika landsdelar där just den hunden har varit verksam i aveln. Det betyder inte att dåligt tempramentet är kopplat till en viss färg, även om det är flera hundar av samma färg som drabbats. Den viktiga gemensamma nämnaren brukar vara en förfader.

Låter som cockerrage :crazy:

Jag håller inte med dig. Ragehundar attackerar helt utan förvarning och återgår snabbt till att vara normala - om än förvirrade - hundar. De verkar inte ha någon aning om vad som hänt. TS har ett problem som är eskalerande. Det börjar med morr och slutar med attack och det pågår ett tag. I mina öron låter inte det som rage utan som något annat problem.

Liknande trådar

B
Hundhälsa Jag vet inte vad jag ska göra, jag behöver era råd....:confused: Det är så att jag har en Jack russel hane som är 6år. Han har alltid... 7 8 9
Svar
168
· Visningar
21 369
Senast: Belethien
·
L
Övr. Hund Min schäferhane är aggressiv mot andra hanhundar. Han kastrerades som två-åring och är nu ca 3,5 år. Jag har haft honom i nästan två år...
Svar
6
· Visningar
1 288
Senast: Hanna_a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka