aggressiv cocker spaniel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jomanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 28 490
Sv: aggressiv cocker spaniel

Det enklaste sättet att beskriva honom på är schizofreni, ena stunden är han världens mysigaste, snällaste och lydigaste och sen helt plötsligt så bara slår det slint i skallen på honom. Ögonen blir kolsvarta, han morrar bits och skäller och är helt blockerad! Det går inte att få någon kontakt!

Duvan skrev:
Jag håller inte med dig. Ragehundar attackerar helt utan förvarning och återgår snabbt till att vara normala

Och vad står det ovan??

Om man går till det konkreta exemplet så har hunden först morrat under duschningen, men TS har fortsatt tvätta. Hunden har då blivit rabiat och TS har varit tvungen att ha en handduk över huvudet på hunden för att inte bli biten. Det är ett eskalerande beteende och inte ett rageliknande tillstånd, där episoderna kommer helt ur det blå och försvinner lika fort.

Att TS har valt rageuttryck i sin inledande beskrivning är en sak. Det konkreta exemplet visar på ett annat förlopp som inte har med rage att göra.

Som jag läser det, så är det 2 olika exempel på beteendet hos hunden.

Då skulle denna hund i så fall vara dels en ragehund (vilket är extremt ovanligt) dels ha taskigt temprament eller något annat mentalt/fysiskt problem (betydligt mycket vanligare, men fortfarande inte vanligt på något vis). Det förefaller rätt osannolikt.

Ojoj..låter precis som taxen vi hade.:crazy:

Vi kollade också upp allt fysiskt, ringde uppfödaren (däng han i väggen några gånger fick vi till svar. Vad seriöst!) och duktigt hundfolk. Inget hjälpte. Det slutade med 9 stygn i ansiktet för min del och blodiga händer var en del av vardagen...hm. Han blev förvisso något bättre när han enbart bodde hos mig och hade riktigt tydliga regler...men fortfarande dök det upp sådana tillfällen där man stod som ett frågetecken och inte fattade ett jota (den andra hunden såg ofta också väldigt fundersam ut).

Minns så väl en gång när vi tränade och allt gick suveränt, jag sträcker mig för att ge honom en godis och det slutar med frenetiskt bitande i mina fingrar.

Ska följa tråden med spänning.

Vet också om en svart cocker (en amris) som var på detta vis. Han högg bla. en genom kinden en gång helt oprovocerat. Han fick dock fortsätta leva trots allt. Han somnade in tidigare iår av sjukdom istället.

Läser man om rage så beskrivs det som du säger.
Men jag får ändå en funderare.
Vad är det som händer med cockern. För jag har hört flera cockrar som gör på detta viset.
Vet uppfödarna om det? Gör de något åt det? Är det vissa linjer?

För även om det inte är rage, så verkar det iallafall svårt att bukt med problemet på de hundarna som gör så här. Man kan ju helt enkelt inte lita på dom.
Många säger att man uppfostrat fel, men jag börjar undra om det verkligen är så.
Jag anser att man måste göra ganska mycket fel innan en hund börjar bete sig så här.

Ja intressant diskussion är det..

Sen har jag hört att just rage drabbas ofta röda cockrar, är det så?

Är han svart? Låter som en idiotisk fråga men har en bekant som fick ta bort sin unga cocker av samma anledning, och de fick veta att detta var vanligast hos svarta cocker spaniels... Märkligt...

Kan det stämma, vår vildbasare är svart.

Vi trodde ett tag på rage, men veterinären sa att han är friskt däremot är han en omplaceringshund som hade 8 tuffa månader i början av sitt liv, vilket satt sina spår!

lättstressad, rädd blir aggresiiv vid obehalgliga situationer...

Den svarta cockern min bekant hade, fick tas bort vid cirka ett års ålder. Man tror han hade "fel i huvet" som man säger. Själv undrar jag alltmer om bakgrunden kan vara en annan, en rädsla hos hunden som visas på detta sätt. Den här hunden morrade redan som liten åt familjens barn, kom någon och hälsade på gömde han sig under en byrå och ville absolut inte hälsa eller hälsas på. En dag flög han helt oprovocerat på matte när dom skulle göra sig i ordning för en promenad. Han vara helt vansinnig och gick knappt hejda i sitt ursinne. En jättereaktion på rädsla? Smärta? Jag tror han hade ryggbesvär också, det kan ju utlösa stora reaktioner när hunden inte hittar nån utväg.
Han togs bort iallafall. Kan tillägga att familjen är hundvan och behandlar sina hundar jättebra, absolut ingen tvekan där!
Om detta är nåt som förekommer oftare än normalt hos rasen, måste det ju kollas upp noga och åtgärdas!

Nog för att det finns hundar med dåligt temprament, men att kalla det för sjukdom i hjärnan är att dra för höga växlar. Speciellt som det bara finns en beskrivning av hunden. Man ska vara försiktig med att ställa diagnos om man inte är veterinär och har träffat och utrett hunden ifråga.

Jag vet inte vad du tror att det ska vara för sjukdom. Det passar inte in på någon rastypisk som jag känner till, och jag anser mig ändå ha rätt goda kunskaper i rasen.

JA du borde ha goda kunskaper i rasen, men tydligen inte tillräckligt...
Hur vet du vad jag har för erfarenhet av cocker spaniels med raserianfall? Den erfarenheten jag har i detta fall, har jag inte erfarit i Sverige, utan i USA. Så vad de svenska veterinärerna säger vet jag inte? Däremot vet jag vad amerikanska veterinärer säger...

Det handlar liksom inte så mycket om vad för erfarenhet du har av rasen, utan mer att du bedömer att TS hund troligtvis har fel i hjärnan och det enda utvägen är avlivning utan att ens ha träffat hunden i fråga och den bedömingen görs också genom TS korta beskrivning ?!

Senast ändrad:

Det här är en sjukdom som kan drabba cocker spanieln. Det sitter i hjärnan och det finns inget botemedel för detta. Det slutar med avlivning, för de beter sig som du beskriver det, schizofrent. Denna typ av aggressivitet kan bara sluta på ett sätt, för de kan inte kontrollera den.

Nej, jag utger mig inte för att ha kunskap om att veta vad TS cs har för typ av fel. Upplyser om vad som kan vara fel.
Ser ni skillnaden?

Det här är en sjukdom som kan drabba cocker spanieln. Det sitter i hjärnan och det finns inget botemedel för detta. Det slutar med avlivning, för de beter sig som du beskriver det, schizofrent. Denna typ av aggressivitet kan bara sluta på ett sätt, för de kan inte kontrollera den.

Du har skrivit att det här är en sjukdom som kan drabba cocker. Det ser jag som en diagnos och inte ett förslag. Den enda syftning som finns är beskrivningen av hunden, vilket defacto gör att du säger att hunden har en sjukdom i hjärnan som gör att den måste avlivas. Menar du det som ett förslag på vad det kan vara skulle jag vilja ha ett namn på sjukdomen. Då kan man göra efterforskningar och lära sig mer, vilket jag hela tiden försöker göra.

Det jag i mitt förra inlägg till dig sa var att jag inte kände till vilken sjukdom du syftade på. Att jag inte kände till någon med dessa symtom, trots att jag anser mig vara rätt väl insatt i rasen. Det betyder inte att du har fel eller är okunnig. Det betyder bara att jag vill ha ett förtydligande av vilken sjukdom du avser.

Du har skrivit att det här är en sjukdom som kan drabba cocker. Det ser jag som en diagnos och inte ett förslag. Den enda syftning som finns är beskrivningen av hunden, vilket defacto gör att du säger att hunden har en sjukdom i hjärnan som gör att den måste avlivas. Menar du det som ett förslag på vad det kan vara skulle jag vilja ha ett namn på sjukdomen. Då kan man göra efterforskningar och lära sig mer, vilket jag hela tiden försöker göra.

Det jag i mitt förra inlägg till dig sa var att jag inte kände till vilken sjukdom du syftade på. Att jag inte kände till någon med dessa symtom, trots att jag anser mig vara rätt väl insatt i rasen. Det betyder inte att du har fel eller är okunnig. Det betyder bara att jag vill ha ett förtydligande av vilken sjukdom du avser.

ok, ditt & mitt tycke om vad som är diagnos skiljer sig ganska radikalt. Jag anser att det är veterinärer med utbildning som anger diagnoser. Sen kan vi lekmän rådfråga varandra, men det är nåt helt annat.

Läser man om rage så beskrivs det som du säger.
Men jag får ändå en funderare.
Vad är det som händer med cockern. För jag har hört flera cockrar som gör på detta viset.
Vet uppfödarna om det? Gör de något åt det? Är det vissa linjer?

Jag tror att något är på väg att hända med rasen. Min personliga teori är att sedan de delade championaten kom har många uppfödare tappat bort arbetsbiten på sina hundar. Jag tror också att uppfödare i gemen är medvetna om att det finns ett begynnande problem. Förra året var en avelskonferens, och det var många då som tog upp mentaliteten som en fråga att hålla ögonen på. De grundprov som nu kommit för spaniel är tänkta som ett redskap i avelsarbetet. Just för att man som uppfödare ska kunna hålla koll på att de viktiga mentala egenskaperna fortfarande finns kvar. Det tycker jag är positivt.

För även om det inte är rage, så verkar det iallafall svårt att bukt med problemet på de hundarna som gör så här.

Jag håller med om att det egentligen inte spelar så stor roll om det är rage eller något annat som får hunden att bita. Det är inte ett beteende vi vill ha hos våra hundar, och varje fall är ett misslyckande. I vissa fall är det faktiskt ägarna som fostrat hunden fel. En cocker som vill vara till lags men samtidigt är envis (bägge är önskvärda egenskaper) går utmärkt att knäcka genom att vara för brysk. Med det sagt ska inte en cocker knäckas av några få felhanteringar, utan den ska faktiskt vara rätt tålig och förlåtande.

Personligen tror jag att avsaknaden av jobb för avelsdjur gör att man avlar på vissa individer som helt enkelt inte har tillräcklig "sömsmån" inbyggt. Man planerar för valpar som ska bli bättre än sina föräldrar, men man glömmer bort att titta på vad som händer om de blir snäppet sämre. Trots allt händer även det, och de måste fortfarande vara ok hundar.

Cockerns popularitet som familjehund har sitt urprung i de egenskaper som används vid jakt över den. En modig, tålig, energisk, envis och högeligen social hund med mycket "will to please", som dessutom har lätt att koppla av när tillfälle ges. Tar man bort modet och förmågan att koppla av får du en hund som stressar för jämnan och som mår skitdåligt psykiskt. Den hunden kommer att varva på minsta lilla krav, eftersom livet i sig är mer än de klarar av. Då får man antingen en hund som helt kopplar bort och blir katatonisk eller en utåtagerande som biter och avreagerar den vägen. Efter att ha pratat med TS tror jag att hennes hund tillhör stressprickarna. En hund som har nog med att bara leva, och där alla krav - hur simpla de än kan verka - strör salt i såren. En sådan hund är svår att få ordning på, och det är inte alltid bäst att försöka eftersom vägen är mycket jobbig även för hunden.

Jag ser att problem med "jag vill ha en valpkull på min söta tik" syndromet som poppar upp. Cockern är populär att blanda med andra raser + att den verkar dra till sig många med "rosa glasögon". De med rosa glasögon har nog en god intention och vill göra rätt, men inte tillräckligt med intresse och vilja för att lära och ta till sig hela bilden. Man lägger sig helt sonika på miniminivån för att få regga valpar. Man är bara intresserad av att föda upp en valpkull, inte av att se till rasens fortsatta utveckling.

Tittar man på alla bukeinlägg om avel så är det ju massor med människor som resonerar så. Stick huvudet i busken och lyssna inte på någon som vill komma med råd som skulle göra att deras idé blev bevisad dålig. Tyvärr ser man en hel del av dessa "en kulls uppfödare" inom cocker. Alla resulterar inte i dåliga hundar, men risken ökar naturligvis om inte uppfödaren ser kritiskt på sin hund som blivande avelsdjur och inte bara älskad familjemedlem. Den bästa, goaste och mest älskade familjehunden är inte nödvändigtvis lämpad för avel - även om den uppfyller hälsokraven.

Sen har jag hört att just rage drabbas ofta röda cockrar, är det så?

De studier som finns tyder på det. Jag skulle dock vilja plocka bort färgaspekten helt från sådana här frågor, eftersom ingen har bevisat ett samband. Tvärtom, det finns även på hundar som saknar rött anlag och på brokiga hundar. Sjukdomen följer inte färggenens locus, utan det är isället arvslinjer.

ok, ditt & mitt tycke om vad som är diagnos skiljer sig ganska radikalt. Jag anser att det är veterinärer med utbildning som anger diagnoser. Sen kan vi lekmän rådfråga varandra, men det är nåt helt annat.

Nå, vad var det för sjukdom du syftade på? DET är vad jag vill veta, inte tjafsa om syftningsfel.

Tjafsa på du, för nu har jag tappat lusten att diskutera med dig:eek:

Jag är enbart intresserad av att få namnet på den sjukdom du syftade till. Allt annat är ovesäntligt.

Om det finns studier på en sjukdom i hjärnan av det slag du hävdar vill jag gärna läsa på om den. Jag vill lära mig mer. Orsak, hur den diagnostiseras, hur vanligt förekommande, i vilka populationer och vad man kan göra för att undvika den etc.

Utan ett namn på denna sjukdom finns det inget sätt att verifiera att den existerar. Då är det bara ett påstående från någon som inte kan backa upp vad h*n säger. En anonym röst i rymden.

Jag är inte så naiv att jag tar allt som skrivs/sägs som fakta och sanning. Jag har ingen som helst aning om var din kunskapsnivå ligger, och vet därför inte hur stor trovärdighet jag ska lägga i dina ord. Kanske pratar du i nattmössan, kanske har du fullkomligt rätt. Jag vet inte, men jag börjar luta åt det förstnämda eftersom du inte någonstans vill ange vad för sjukdom du syftade till. Istället attackerar du och spelar upp den sårade oskulden.

Jag gillar bevis, studier och fakta som kan verifieras av flera av varandra oberoende människor. Jag anser att det är bra att vara källkritisk. Jag har inga problem med att folk inte tar allt jag säger som den absoluta sanningen, utan själva försöker verifiera fakta. Det är ett sunt sätt att hantera information från en okänd källa. Varför är det ett problem för dig?

Liknande trådar

B
Hundhälsa Jag vet inte vad jag ska göra, jag behöver era råd....:confused: Det är så att jag har en Jack russel hane som är 6år. Han har alltid... 7 8 9
Svar
168
· Visningar
21 369
Senast: Belethien
·
L
Övr. Hund Min schäferhane är aggressiv mot andra hanhundar. Han kastrerades som två-åring och är nu ca 3,5 år. Jag har haft honom i nästan två år...
Svar
6
· Visningar
1 288
Senast: Hanna_a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka