Aggresiv kanin

D

dolphinsmile

Jag köpte en kaninkille i våras. Kommer inte ihåg hur gammal den var men det var absolut gammal nog att skiljas från sin mamma. Han har fått bo i en traditionsenlig trekantsbur på sommaren, och nu när det blivit kallt bor han i en box i stallet. Problemet är bara att han blivit väldigt aggressiv. Så fort man öppnar dörren så slänger han sig mot en och morrar försöker även slå till mig med framtassarna. Han är ju liten som kaniner är så det bekommer ju inte mig så mkt, så jag fyller matskålen och byter vatten varje dag och försöker få tag i honom och ta upp honom i famnen varje dag för att få honom att förstå att jag inte är farlig. Väl uppe i famnen blundar han och njuter av att bli klappad.. Men nere på backen är han lika igen.

varför gör han så här? Några tips?

Sv: Aggresiv kanin

Hur mycket tid spenderar du hos honom?
Min kanin var också et tlitet monster när jag fick henne.
Sitt i boxen med honom. Du kan ju sitt aå läsa läxor eller vad som. Tills han förstår att du e ofarlig. Jaga honom inte!
Klappa honom utan att ta upp honom i början, så han slipper jaga upp sig.

tyvärr hinner jag inte med att spendera allt för mkt tid hos honom.. men jag byter vatten och mat varje dag och brukar sitta kvar ett tag och prata med honom..

ni tror inte att det kan ha nått att göra med könsmognad eller något?

tyvärr hinner jag inte med att spendera allt för mkt tid hos honom.. men jag byter vatten och mat varje dag och brukar sitta kvar ett tag och prata med honom..

ni tror inte att det kan ha nått att göra med könsmognad eller något?

Visst kan det ha med könsmognaden att göra om han inte varit aggresiv förut .
Men en kanin behöver mycket uppmärksamhet och kärlek,annars blir dom "vilda" och aggresiva..
Jag skulle i så fall ge dig rådet att sälja din kanin om du inte har tid för honom längre..

Han kanske blir rädd när du kommer! Tänk dig själv om du stått inne i ett rum med 4 väggar du inte kan se igenom och sen kommer en jätte och stormar in! Då hade jag oxå blivit rädd!
Nu vet jag ju inte hur din box ser ut. Men annars kanske det är värt att göra en dörr med nät så han ser när du kommer kanske!

Kaniner är väl också flockdjur?
Kastrera honom och skaffa honom en kompis så att han inte blir så ensam. (Om du fortfarande har intresse av att ha kvar honom)

Jag tror inte att han är aggresiv i sig, utan har nog mest tråkigt plus att han har blivit könsmogen.
Många ensamma flockdjur som bor i en understimulerad miljö blir frustrerade av sin ensamhet och kan då bli aggresiva. Getter och grisar är praktexempel på det.
Många utvecklar även ett steriotopiskt beteénde.

Berika boxen med olika krypin och höga sittplatser. Ge grenar att tugga på. (slipar tänderna). Ställ in en balja med grävvänligt matrial. Köp en aktiveringsboll och gör dina läxor hos/med honom.

Ett ensamt djur som har tråkigt är inget lyckligt djur.:(

han är säkert bara lite könsmogen eller vad man skall kalla det, kaniner blir faktiskt oxå i tonåren när de är ngt år gammla ;)
ge honom lite tid, det gör nog susen :bump:

I det vilda lever ju kaniner i stora kolonier, så då är dom väl flockdjur?
Eller har jag så fel?:confused:

Kolonier ja, men de delar inte samma bon :p
Så typ två sovburar och sen fihopp i boxen, om h-n skulle ha en till kanin..

Min hane var också aggresiv första året, vilket berodde på understimulering.
Han bodde då i bur och var lös när jag var hemma, anfall och bet oss människor oprovocerat.
När han till sommaren fick flytta ut i en stor sommarbur bröts hans beteeende, där kunde han leva naturligt och hade alltid nåt att titta på!
Har sen dess aldrig haft problem med agressivitet mot människor, att sen hundar och katter får ta lite smällar är nåt annat.

Så se till att sysselsätt honom, har du inte tid för honom borde du kanske ge honom till nån som har det!
Ev kastrera och skaffa en kompis. -

har han alltid varit aggressiv..?
för min lillkille var självständig, men snäll i början, och så blev han helt hemsk och attackerades hela tiden. vi kastrerade honom och det blev mycket bättre. sedan var han också i "tonåren" ett par månader, och då blev han så där jobbig och aggressiv igen. nu är han jättesnäll.
så det kanske bara är något tillfälligt..?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 488
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden