Pazuzu

Trådstartare
Finns det några negativa aspekter att ge katten ett ägg då och då? Främst rått, men ibland även kokt. Vår kisse älskar nämligen ägg, och jag vill antingen fortsätta att göra det med gott samvete eller sluta upp med det om det inte är så lämpligt.;)

Sv: Ägg?

Rå äggvita ska man inte ge. Det förhindrar upptaget av något som jag inte kommer ihåg på rak arm vad det var.
Rå gula kan du ge. Tillagat kan du ge hela ägget.

Äggvitan bör du inte ge rå eftersom den innehåller avidin, ett enzym som hindrar biotinupptaget. Däremot går det finfint att ge äggvitan om du hettat upp den till 50 grader och äggulan kan alltid ges rå.

Ojdå, det där med äggvitan kände jag inte till.:o Då får jag separera gulan nästa gång jag ger rått.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka