K

knasenknas

min lilla mini-shettis har små vita pluppar, ser ut som ägg, på benen, längst ut på hårstrået. är det någon som kna tänkas veta vad detta är eller beror på? vill gärna ha svar. :banana:

Sv: ägg?

Inga vita ägg längs med manen? eller i pannluggen? Tycker det låter lite som om din pålle drabbats av lus, kolla upp det. Jag är inte helt säker på det men det låter som om det skulle vara det, så vida plupparna inte är gula för då skulle det kunna vara styngfluge ägg men jag tycker det är lite sent på säsongen för det.

ja du, nu när du nämner det får jga för mig att dom är mera gula, typ creamgula. nepp inger på manen eller luggen.
hur ska jga göra om det är sådana flugägg då? vet du det?

Styngflugeägg. Skrapa bort och avmaska med ett ivermectinpreparat.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 439
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka