Ägaren kräver nu pengar!

Sv: Ägaren kräver nu pengar!

AVTALSTID

Avtalet gäller från 20081106 till den 20100101 och förlänges med 2 månader i sänder efter avtalad tid såvida uppsägning ej skett senaste 2 månader före avtalsperiodens utgång.

Jag uppfattar det som att tiden gäller from 20081106 till 2100101 och att om hon vill ha hästen längre så förlängs kontraktet med 2 månade i taget. Och ang uppsägningstiden så kan denna uppsägning endast ske 2 mån innan 20100101, annars förlängs kontraktet med 2 månade i taget. Eller så blir TS betalningsskyldig i 2 mån (om avtalsperioden gått ut) eller resten av perioden.

Kan inte TS skriva och förklara??

Så här fattade iaf jag detta.

Jag tolkar det som att kontraktet går från 2008-11-06 - 2010-01-01, därefter förlängs det med 2 månader om uppsägning ej har skett två månader innan periodens slut. Dvs att uppsägning ska ske senast 2009-11-01 om man ej vill ha förlänging osv. Rätta mig om jag har fel.

Edit: MaRomer och jag uppfattade tydligen det likadant.

så tolkar jag det också utifrån de ts skrivit.

Anledningen bör ju vara att ägaren befinner sig utomlands och vill vara säker på att hästen inte kommer hem under tiden.

KL

Så tolkar jag också detta om avtalsperioden också. Har nog själv använt samma kontrakt, men vi skrev till att jag fick säga upp med 2 mån när jag ville under avtalstiden, för att slippa detta problem. Tjejen som ägde hästen har en pojkvän som är jurist och det var han som föreslog ändringen.

Till TS så skulle jag råda att ta kontakt med jurist. Om det står tydligt i kontraktet att hästens försäkring ska skrivas över av ägaren på dig, så ser jag det som att ägaren har brutit klart och tydligt. Om detta info finns på sms eller annan skriftlig typ, så lär du behöva en jurist för att klarlägga vad som är juridiskt rätt/fel. Om du kan få ägaren att skriva något papper om att du betalar den där fakturan och sedan är det finito så skulle jag nog betala den för enkelhetens skull, men eftersom denna person är utomlands så skulle jag inte betala utan att vara säker på att det inte kommer fler mejl med krav på pengar.
Sen kan det även vara bra om det finns underlag att luska fram om när skadan verkligen uppkom å hästen. Vet du vilken vet. hon haft tidigare och om hästen är behandlat för något innan?

Vad bra då är jag inte helt ensam om att ha uppfattat detta så!

Men ber som sagt TS att fortsätta skriva i denna tråd annars blir det svårt att hjälpa=/

Tolkar det tyvärr som du också. Tyvärr för TS alltså, för det kan ju bli väldigt kostsamt i längden.

*KL*
Sen förstod jag inte riktigt hur man kan bli förbluffad över att det inte finns en försäkring när det står att FV ska stå för försäkringen och det inte dyker upp en räkning nästan omgående. När jag köpt hästar har jag fått fakturan tämligen snabbt, även om det varit mitt i förra försäkringstagarens period. Eller fungerar det inte så när man skriver över till fodervärd?
Har aldrig haft foderhäst så jag har ingen aning.

O ja, det går att komma undan med att ljuga till höger och vänster! Faktiskt även om man kommer ända till tingsrätten!
Går tom att ljuga att det finns vittnen till en händelse som aldrig existerat!
Och på så vis så gäller inte det påskrivna kontraktet, för det påstås finnas övriga muntliga överenskommelser!

Och många människor ljuger, har inga problem med det heller tyvärr! :(

FORSAKRING

Det aligger fodervarden att halla hasten veterinarvardsforsakrad under avtalsperioden.

Jag fixar over vetvardsforsakringen pa dig

KL
Men om det står såhär i kontraktet så kan väl knappast FV vara ansvarig för att ingen försäkring finns?

Att FV ska hålla hästen försäkrad i detta fall grundar sig på att hon ska ta över ägarens försäkring och det ska ombesörjas av ägaren, och så länge ägaren dröjer med detta har hästen kvar sin försäkring hos ägaren ( och så länge ägare slarvar med överförandet( om det finns skriftligt på något sätt, ska FV betala självrisken, samt % beloppet)?

FÖRSÄKRING

Det åligger fodervärden att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad under avtalsperioden.

Detta står i kontraktet och skall alltså gälla.

Jag fixar över vetvårdsförsäkringen på dig

Detta fick hon vel i ett sms? Och har hon ej kvar detta sms blir det svårt att bevisa detta.

Ägaren sa då åt mig att köra hästen till sthlm ca 20mil hemifårn mig. Jag körde dit honom och lämnade över ansvaret till någon annan..

Och en sak till.

Här verkar det som ägaren givit medgivande till att ta tillbaka hästen.Om ägaren medgivet detta-vilket verkar troligt eftersom det verkar som ägaren fixat en person som tagit emot hästen?, så kan inte ägaren räkna med att FV ska stå för fortsatta kostnader, om det är som så att det finns skriftligt på att ägaren ska föra över befintlig försäkring?

FÖRSÄKRING

Det åligger fodervärden att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad under avtalsperioden.

Detta står i kontraktet och skall alltså gälla.

Jag fixar över vetvårdsförsäkringen på dig

Detta fick hon vel i ett sms? Och har hon ej kvar detta sms blir det svårt att bevisa detta.

Om hon fick det i ett sms så finns det väl ingen anledning för henne att skriva ner sms:et utan åäö:n till oss? den andra texten som stod i avtalet är ju utan åäö:n och det hon skriver i övrigt är med åäö:n.

Om hon fick det i ett sms så finns det väl ingen anledning för henne att skriva ner sms:et utan åäö:n till oss? den andra texten som stod i avtalet är ju utan åäö:n och det hon skriver i övrigt är med åäö:n.

Tänkte då ägaren till hästen var utomlands så kanske hon även skriver på en mobil utan å,ä,ö? Men jag kanske har fel....

Funderingar:

Vem hämtade du hästen ifrån. Den gamla fodervärden?

Vem lämnade du hästen till. En ny fodervärd?

Om så är fallet
Hur är/var deras kontakt med ägaren. Var/Är hästen dålig hos dem? Hur gjorde/gör de? Kanske detta är ngt ägaren gör för tillskansa sig pengar. Hästen utlånad medan kulorna rullar in utan att hen behöver göra ngt öht.

Men jag tycker det är märkligt att ingen uppsägningstid innan periodens utgång finns, jag skulle aldrig skriva ett sådant kontrakt även om jag var i Thailand. Det finns ju där för allas trygghet och för hästens välmående. Om FV och hästen inte skulle ha trivts ihop, skulle hon då ha hästen till det angivna datumet? Hm...
I det här fallet förstår jag att det är så utifrån inläggen, men jag hade aldrig skrivit under det varken som hästägare eller fodervärd.

Tänkte då ägaren till hästen var utomlands så kanske hon även skriver på en mobil utan å,ä,ö? Men jag kanske har fel....

Har hon en svensk mobil så är det inte så. Och jag tycker det ser ut som om TS har klippt in den delen av kontraktet här så att vi kunde läsa det.

Men det viktigaste är att få se hela kontraktet i helhet för att kunna se vad som gäller. I regel brukar det vara så att man inte kan debitera någon annan något om man inte skriver vad det kommer att kosta.

Håller helt med dig, Kopparberg! Jag mötte en säljare i tingsrätten som blåljög trots att det fanns skriftligt motsägelse till hennes lögner. Folk drar sig inte för något!

Till ts: Sluta vänd och vrid på det hela, du blir inte klokare ändå. Se istället vad som skulle kunna hända framåt, tänk om ägaren vill ha fortsatt ersättning för veterinärvård, betalar du en gång har du så att säga medgivit att du orsakat skadan.
Kontakta istället jurist direkt. Första telefonrådgivningen är gratis. Jag har själv behövt hjälp två gånger av en hästjurist, ena gången vid ett hästköp och andra gången då min häst blev påkörd. Båda gångerna gick min hemförsäkring in och jag betalade 3500 kr plus % på slutsumman. Hästköpet slutade på 16 000 kr i självrisk+advokatkostnader (kunde blivit oerhört mycket mer utan advokathjälp) och trafikolyckan slutade på bara självrisken, 3500 kr.

Jag tror tyvärr inte att historien är avslutad bara för att du betalar in vad ägaren fakturerat dig. Det kan bli otroligt långdragna historier av sånt här. Även om man kommer fram till att du är betalningsskyldig för en viss del så har du i alla fall ett underlag som hindrar ägaren att fortsätta kräva dig i framtiden.

/Sessiagh

Men vad sa hon när du sa upp avtalet? Sa hon då något om att du skulle bli betalningsskylig?

Jag har haft två olika vetrinärer som kollat på honom.. Han blev aldrig besiktad pga av att jag hade 3 dagar på mig att hämta honom om jag skulle ha honom.. Hon sa till mig på telefon att hästen var försäkrad, att hon hade en egen försäkring. Men när hon skulle skriva över den på mig så fanns det ingen så jag va tvungen att teckna en ny, men bara några dagar efter så märkte jag att han va halt och då hade jag inte ens ridit honompå över en vecka.. Han hade bara gått i hagen.. Ägaren bor i thailand och hästen har varit på 4 olika ställen inom ett år.. Förra fodervärden hade oxå problem med henne.. Jag hämtade honom utan att dom en hade sagt upp kontraktet.. Då tog ju jag över ansvaret. Och eftersom jag inte ville ta honom till kliniken på en gång när hon ville så fick jag köra iväg hästen till någon annan.. Han hade fått ordinerat av vet att vila i 14 dagar i sjukhade eller stå på boxvila, han hade bara vilat några dagar när hon började boka tider hit och dit.. Tydligen påstår hon nu att han var senöm i båda fram. Och hur kunde han bli det när han inte ens blev riden? När jag lämnade honom till den andra personen sa hon inget om att jag skulle ha två månadersuppsägning, utan den andra tog ju över ansvaret.. Men hon krävde pengar utav förra fodervärden oxå, tydligen.. Jag har sagt det att OM en vetrinär kan skriva papper på att det är jag och inte den tidigare fodervärden som har skadat hästen, då kan jag tänka mig att betala behandling m.m. I vårat avtal stod det inget om två månadersuppsägning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka