Ägaren kräver nu pengar!

Sv: Ägaren kräver nu pengar!

Jag tycker nog du ska vara glad som slapp betala för en dyr hältutredning dessutom. Fast det kanske kommer...

Jag förstår inte riktigt hur du lyckas framställa det som att det är synd om ägaren när hon ljugit TS rakt upp i ansiktet när hon sagt att det finns en försäkring som öht inte existerar.
I ditt inlägg låter det på dig som att det är en helt okej sak att göra eftersom du "verkligen hoppas att ägaren tar ut sin rätt" på henne.
Jag har alltid trott att muntliga avtal är lika giltiga som skrivna, om än svårare att bevisa, men tydligen är det okej att ljuga till höger och vänster om man bara kommer rättsligt undan med det. Fy tusan för sådana människor säger jag bara.

Det kan vara bra att hålla i minne att vi bara hört en sida av saken (ännu). Det är ju också möjligt att det skett en missuppfattning av något slag, eftersom de skrivna avtalet verkar vara forumulerat så att fv ska stå för försäkringen.

Själv hade jag varit väldigt besviken om jag skrivit avtal på ett år och fått tillbaka hästen på det sättet medan jag var utomlands. Men det är en annan historia...

Som ovanstående skrev så har vi bara hört ena sidan av historien. MEN eftersom de uppenbarligen skrivit kontrakt på längre tid utan uppsägningstid vilket ts skrivt så skulle jag som ägare inte blivit särskilt glad över att fodervärden säger upp kontraktet omedelbart bara för att hästen blivit skadad.

Hur hade du själv som ägare tänkt om du satt i samma situation borta i thailand? Min erfarenhet av div fodervärdar är att man lånar gratis tills det händer något, då är det ägaren som ska städa upp medans man själv tar hem en ny häst. Jag anser inte att man säger upp kontraktet bara för att hästen blivit skadad. Är man inte villig att betala veterinärkostnader för någon annans häst, ja då ska man inte låna någon heller!

Jag skulle vilja råda dig att kontakta en jurist omedelbart.

Beroende på hur kontraktet är skrivet kan dessa 6.000 kr vara rätt billigt om det verkligen ÄR en slutfaktura jämfört med om du skulle bli betalningsskyldig för hästen ända fram till 2010.

Jag kan tycka att det var synd att du inte gjorde en vetrinärbesiktning på hästen före han kom. Jag kan också tycka att ägaren inte är renhårig om det nu är en gammal skada och hon inte skrivit över någon försäkring på dig.

Jag tycker också att det är rätt fräckt att först säga att du ska skicka tillbaka hästen UTAN att nämna att det kommer att kosta dig i stallhyror (annars hade du haft möjligheten att ha kvar hästen hemma i 2 månader till ett billigare pris).

Men om det är som jag tokade det att ägaren skulle stå för att ordna veterinärsförsäkran så är det inte konstigt om man inte vill stå för veterinärskostnader för 8000 kr.

Som ägare har man också ett ansvar att se till att hästen kan få den vård den behöver. Oavsett hur mycket det kostar.

Kanske var det så att hon vet med sig att hästen inte går igenom veterinärsbesiktning och därför ej heller fixade detta åt fodervärden.

*kl* får man ens skriva över försäkringen till någon annan? Måste inte TS ha tecknat en ny själv?

Som ovanstående skrev så har vi bara hört ena sidan av historien. MEN eftersom de uppenbarligen skrivit kontrakt på längre tid utan uppsägningstid vilket ts skrivt så skulle jag som ägare inte blivit särskilt glad över att fodervärden säger upp kontraktet omedelbart bara för att hästen blivit skadad.

Anledningen till att hon sade upp hästen för att den blev skadad var väl just pga. att den inte var försäkrad vilket ägaren sagt att den var (jag bara antar att TS inte ljuger då det annars är omöjligt att sakkommentera utan att anta att förutsättningarna stämmer). Det gör ju att TS helt plötsligt kanske skulle behöva lägga ut höga femsiffriga belopp om hästen skulle skadat sig allvarligt, allt pga. att ägaren ljugit.

Hur hade du själv som ägare tänkt om du satt i samma situation borta i thailand? Min erfarenhet av div fodervärdar är att man lånar gratis tills det händer något, då är det ägaren som ska städa upp medans man själv tar hem en ny häst. Jag anser inte att man säger upp kontraktet bara för att hästen blivit skadad. Är man inte villig att betala veterinärkostnader för någon annans häst, ja då ska man inte låna någon heller!

Om jag som ansvarsfull ägare inte ljugit för fodervärden i någonting så skulle jag bli arg och besviken. Om jag däremot ljugit fodervärden rakt upp i ansiktet om att hästen var försäkrad och sedan tyckte det vore konstigt att fodervärden då inte vill betala höga belopp (ingen självrisk) pga. mina lögner - ja, då skulle jag inte känt mig arg eller besviken på f.v. iaf.

Om ägaren har skrivit i avtalet att hon fixar över vetförsäkran på dig så ska det gälla. Har ägaren inte fixat över den så är det ägaren som brytit kontraktet.

Javisst är det så, och man får hoppas att det finns skrivet för TS skull.
Men jag förstod det som att det inte fanns med och att det stod
- det åligger fodervärden

/J.

Om man ser till KONTRAKTET är det ju fv som ska ansvara för veterinärvårdsförsäkringen. Personligen hade jag ALDRIG I LIVET lastat av någon annans häst till mitt stall utan att ha denna detalj klar FÖRST.

Det är som att bädda för den scen om nu spelas upp.

jag tycker ts borde haft intresse att själv kolla upp försäkringen och inte bara lita på att ägaren fixar. Det är ändå fodervärden som står för kostnader för hästen och borde haft stort intresse i att själv fixa försäkringen vilket också framgick i det ts skrivit om kontraktet.

Men som sagt, vi har bara hört ts sida av storyn ang försäkringen. Det kan ju lika gärna vara så att ägaren inte hade någon försäkring på hästen vilket inte är helt ovanligt och om fodervärden ville ha hästen försäkrad så var det upp till denne.

Om det står i ett kontrakt att man som fodervärd ska stå för försäkringen, inte fasen väntar man då på att det ska hända något innan man kollar upp att hästen dels är försäkrad och dels att man står på försäkringen?
Eftersom det är det som man har förbundit sig till genom kontraktet.
Då bör det ju ligga i ens egna intresse, åtminstone sitt ekonomiska intresse.

TS borde undra varför det aldrig dök upp något försäkringsbrev?
Eller varför hon inte fick kopia på ägarens försäkringsbrev, den som hon
skulle överta? Dels för försäkringsnr och för att man kanske vill göra ändringar?
Detta är viktiga saker som man gör upp på en gång.
Dröjer ägaren/ förhalar mm så får man väl ta saken i egna händer och teckna en vetvård på hästen. För det är ju återigen det som man har förbundit sig till.
Även om man kan tycka att ägaren inte är särskilt seriös i ett sådant läge.

Men man får väl hoppas att det även står med i kontraktet att TS skulle överta ägarens försäkring för isf har h*n ju ryggen fri........
Då det inte fanns någon att överta!
Där har ju isf ägaren brutit mot kontraktet.

/J.

Jag håller med alla som säger att man borde kontrollera sådant själv då man tyvärr inte ska lita på människor. Men jag håller inte med om att TS är neslig som lämnar tillbaka hästen pga. att hon annars får ta dyra konsekvenser för att ägaren har ljugit (vet inte om just du har skrivit det men många har haft den tonen i sina inlägg).

Får se om TS kan bringa klarhet i om det stod i kontraktet att ägaren skulle fixa över försäkringen, enligt Scillas tolkning av det (som jag är beredd att hålla för trolig) så verkar det som det.

Jag tycker också att det ska bli intressant om TS kan förtälja om
det stod med i kontraktet. För isf så är det ju som så att ägaren bröt
kontraktet "först". Även om muntligt gäller så är det omöjligt att bevisa
utan en hel publik som kan tala till din fördel. Väldigt svårt.....

Tycker att ägaren är himla oschysst om denne medvetet har låtit
hästen gått oförsäkrad och sedan vilselett TS. Inte snällt.

Men vi hör ju bara en sida av detta.
Har ju även förståelse för hästägaren som kanske har förväntat sig
att hästen hålls försäkrad av TS. Sedan uppfylls inte detta, hästen blir halt
och helt plötsligt ska tillbaka till ägaren, som har kontrakt på hästen till 2010 samt är i Thailand. Det är ju knappast särskilt roande heller.

Som sagt, vi vet ju inte hur det har gått till.....;)

/J.

Är du inte klok?!

Hon är väl inte betalningskyldig till 2010 heller, det var det värsta jag har hört! Hon är betalningsskyldig fram tills uppsägningstiden är slut.
Ett gott råd i den här situationen är att ta kontakt med en jurist, ta hjälp av denne att ta reda på dina rättigheter. Förhoppningsvis är det billigare än att stå för de kommande räkningarna.

Men mig veterligen måste väl också ägaren informera fodervärden om kostnaderna som kommer? Hon kan aldrig ha rätt att stalla in en häst på en gård utan att informera fv om kostnader och dylikt. Det kan aldrig vara rätt.

Men en sak har vi lärt oss, eller i alla fall du i det här fallet ;) Besiktiga ALLTID hästen du ska ta hem, skriv ALLTID ett kontrakt som du förstår, förutsätt ALLTID att något sånt här kan ske och att du då är väl förberedd.

Ägaren är också ägaren... :grin: Som Heulwen skriver, hade ägaren varit ansvarfull nog och talat sanning och skött detta rätt hade man kunnat hålla med henne. Men i detta fall verkar det tyvärr inte så, dock har vi bara hört ena sidan av storyn.

Är du inte klok?!

Hon är väl inte betalningskyldig till 2010 heller, det var det värsta jag har hört! Hon är betalningsskyldig fram tills uppsägningstiden är slut.Ett gott råd i den här situationen är att ta kontakt med en jurist, ta hjälp av denne att ta reda på dina rättigheter. Förhoppningsvis är det billigare än att stå för de kommande räkningarna.

Men mig veterligen måste väl också ägaren informera fodervärden om kostnaderna som kommer? Hon kan aldrig ha rätt att stalla in en häst på en gård utan att informera fv om kostnader och dylikt. Det kan aldrig vara rätt.

Men en sak har vi lärt oss, eller i alla fall du i det här fallet ;) Besiktiga ALLTID hästen du ska ta hem, skriv ALLTID ett kontrakt som du förstår, förutsätt ALLTID att något sånt här kan ske och att du då är väl förberedd.

missuppfatta mig inte nu=) men vad jag kan läsa ut i denna tråd så finns det ingen uppsägningstid, eller har jag fattat fel, så får gärna någon kopiera in just det stycket =)

AVTALSTID

Avtalet galler fran 20081106 till den 20100101 och forlanges med 2 manader i sander efter avtalad tid savida uppsagning ej skett senaste 2 manader fore avtalsperiodens utgang.

Som jag tolkar det här så kan TS säga upp avtalet efter två månader men är betalningsskyldig ytterligare två månader.

Ex.

Period 1: 081106-090106= 2 mån

TS säger upp avtalet 081206, endast en månad innan period 1 går ut.

Period 2:090106-090306= 2 mån som TS ska stå för hästens kostnader.

Eller??

Ägaren bor i Thailand och allt skrev via mail idag.. Jag har väl inte direkt fått någon bekräftelse utan hon skrev sms om att jag kunde lämna honom på en gård i stlm dagen efter och det va en tjej som skulle ta ansvar för honom då..

Ett tips är att du sparar det sms:et....länge!

// M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka